Oh Land
Wish Bone

Oh Land: Wish Bone

CD / A:larm Music
Udgivelse D. 16.09.2013
Michael Jose Gonzalez

Det store internationale gennembrud er indtil videre udeblevet for Oh Land, der ellers er leveringsdygtig i ganske glimrende popmusik. Men selv om hun klæder sig i mere eller mindre bemærkelsesværdige kostumer på scenen og magasinforsider, fjerner Nanna Øland sig desværre på dette hendes tredje udspil sig et stykke fra den musikalske ener, hun ofte udråbes til at være.

Der er stjernestøv på albummet i form af, at TV On The Radios Dave Sitek har siddet i producerstolen, og det lønner sig bestemt, idet Oh Lands univers er markant mere interessant end mange af hendes mere succesfulde udenlandske kollegaers. Ingen nævnt, ingen glemt.

Der leveres luftig pop og potentielle hits på stribe som den sodavandspoppede Renaissance Girls, der skæver en smule til kollegaen Fallulah. Herudover får vi kridhvid soulfunk med Beatles-strejf på Pyromaniac, mens der går Robyn i den på kække My Boxer. Dog mestrer den svenske kollega "skandinavisk-pige-forsøger-sig-med-halvakavet-hiphop-pastiche"-kunsten noget bedre.

Ellers er der godt med lækkerier at svælge i på Wishbone, hvor blandt andet Next Summer, smukt nedbarberet akustiske Love You Better og vuggevisen Changes udgør stærke stunder. Det er ikke den dybe tallerken, der her genopfindes, men absolut gedigen kvalitetspop, der dog ikke helt matcher forgængerens. Dog er der ikke noget i vejen for, at Wishbone kunne indeholde netop dét nummer, der sikrer Oh Land endnu en optræden på Letterman og muligheden for at få foden lidt længere indenfor på det forjættede udenlandske musikmarked.