Haim
Days Are Gone

Haim: Days Are Gone

CD / Universal Music
Udgivelse D. 30.09.2013
Pelle Sonne Lohmann

Siden californiske Haim demonstrerede lovende takter på festivalen South By Southwest (SXSW) i Texas i 2012, er det gået stærkt for bandet, der faktisk blev dannet helt tilbage i 2006, og som udgøres af søstrene Danielle, Alana og Este Haim og trommeslager Dash Hutton. Showet kastede en pladekontrakt af sig, og inden længe fulgte ep'en Forever (2012), der skabte røre i blogosfæren og sikrede gruppen 2013-udgaven af den prestigiøse BBC-pris "Sound Of..."

Haim mestrer på debutalbummet Days Are Gone en ret enestående blanding af Fleetwood Mac-inspireret rock, 80'er-synthpop og 90'er-r&b, der fletter sig ind og ud ad hinanden og serveres i en poleret og strømlinet indpakning stort set uden ridser, men dog med behørige kanter hist og her. Sangskrivningen er solid uden at fremstå ekstraordinær, og Haim er albummet igennem et charmerende bekendtskab, der tilsyneladende ubesværet snedkerer den ene labre powerpop-sag efter den anden, hvor de iørefaldende og humørsmittende hooks synes konsekvent at stå i kø.

Elementer af hiphop sniger sig minsandten også ind på et værk, der imidlertid ikke har svært ved at samle trådene og skabe et alternativt poppet udtryk af de absolut mere meningsfulde. Boblende basgange, skiftevis diskrete og fræsende guitarer, håndklap og ofte udflydende synthflader hører sammen med de luftige vokaler til aktiverne på Days Are Gone, som i tilfredsstillende udstrækning retfærdiggør den relativt massive hype, der forståeligt nok har omgivet Haim-søstrene og trommeslager Hutton siden det afgørende show på SXSW.