4 Guys From The Future
Adagio

4 Guys From The Future: Adagio

CD / Tambourhinoceros
Udgivelse D. 28.10.2013
Pelle Sonne Lohmann

Da 4 Guys From The Future albumdebuterede med Under The New Morning Sun tilbage i 2010, var det med et skævt, let støjende og charmerende værk, der bød på en håndfuld særdeles stærke numre, men som samtidig led en smule under at være lige lovlig rodet og skødesløst.

Det rådes der i dén grad bod på med Adagio, bandets andet album, der til sammenligning fremstår ekstremt gennemarbejdet, og som synes at have et helt andet fokus på meningsfulde retninger og en anderledes iørefaldende, formfuldendt sangskrivning af den relativt umiddelbare slags - uden at man dermed har givet køb på sit sitrende særpræg.

Tag nu bare den brutalt og kompromisløst guitarflænsende Corruption, der midtvejs igennem albummet smadrer alle tilløb til sober refleksion og moden eftertænksomhed. 4 Guys From The Future har samtidig i deres stædige og yderst vellykkede jagt på fængende melodier og overdådige harmonier bibevaret deres hang til omfattende detaljerigdomme - således er der atter adskillige psykedeliske lag og nuancer at dykke ned i på Adagio, som fra ende til anden udstråler såvel varmt nærvær som brændende intensitet.

Bandet, hvis medlemmer har været inde over spændende projekter som CTM, Frisk Frugt, Lily Electric og Mellemblond, har begået en overvældende toer, der rummer stribevis af vidunderlige, ofte repetitivt funderede guitar-linjer og bas-rundgange og dejligt distinkte trommer, og som ikke mindst nyder godt af Bjarke Porsmoses på samme tid distanceret udflydende og kærligt omfavnende stemme, der er et helt centralt omdrejningspunkt.