Marwan
MARWAN

Marwan: MARWAN

CD / ArtPeople
Udgivelse D. 24.02.2014
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Tre år har det taget Marwan at blive klar med dette tredje studiealbum: tre år hvor han har været ude og spille, har skrevet nyt materiale, fået ny inspiration - og resultatet er dette selvbetitlede album. Rapperens stærkeste til dato. Attituden emmer stadig af "gadens hårde dreng", men det er på en helt anden og mindre påtaget måde, end det har været før. Ét er teksterne, der virker troværdige i en langt højere grad end tidligere, noget andet er lydbilledet, som Troo.L.S. og Jonathan Elkær har lavet. Det er rigtig lækkert og fyldigt med masser af lag, og det klæder hans stemme rigtig godt – de har forstået at forene både det bløde, hårde, minimale og svulstige og tilpasse det hele til Marwans skarpe og mørke stemme.

Med det sagt er der enkelte tracks, der trods alt bliver lige bløde nok, for der er ikke meget speedrap over Marwan på dette album – og det er der slet ikke noget galt i. Det gør bare, at de lækre tunge beats forenet med Marwans tilbagelænede stil nogle gange ender med at fremstår mere træge end fede. Men der er heldigvis overvægt af det gode – i alle ender af skalaen. Der er det helt polerede bløde med Lyst for Oven (feat. Xander) eller det lidt mere minimale som eksempelvis Gennemsigtig (feat. Troo.L.S.), for bare at nævne et par stykker. Hans gæster er velvalgte, og de byder ind med noget meget forskelligt – men alle har de noget der passer rigtig godt til Marwans udtryk. Albummet bliver bedre for hver gennemlytning, og når trangen til lige at høre et album igen melder sig, så har de ramt noget rigtigt.