Rocqawali : SCC, Spot Festival, Århus

Rocqawali , SCC, Spot Festival, Århus

Rocqawali : SCC, Spot Festival, Århus

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Rocqawali er et helt nyt koncept og så dog alligevel ikke. I front er en magisk ny sufisanger fra Pakistan ved navn Ejaz Sher Ali. Født til at være stjerne og født til at formidle den århundreder gamle qawali-sufitradition. Men også i et frugtbart, ja lykkeligt, samarbejde med guitaristen Jonas Stampe, som i andre sammenhænge er kendt som Snöleoparden.

Jonas har længe haft det ene ben i farens hjemland, Pakistan, og tidligt gik han i lære hos en af de bedste grupper indenfor qawali, altså den ekstatiske musiktradition, kendt for persisk poesi og tranceskabende forløb, hvor stemmer skyder mod himlen som en opkørt orientalsk opera, mens harmonium-orgeler og lynsnappe beats transporterer tilhørere ind i det helt specielle trancespace, som er så unikt for lige den tradition.

Hjemme i Faisalabad i Pakistan er det dagens orden, men det nye opstod, da Jonas Stampe mødte Stephan Grabowski og Tin Soheili, som fik Stampe med i forestillingen The Bollywood Trip, der bl.a. kørte på Republique-teatret i København. Her opstod et hold, som er resulteret i gruppen Rocqawali, der har indspillet et vidunderligt og nyskabende album, hvor de tilsætter Ejaz Sher Alis ekstatiske sanglinjer begavet rockundergrund og afstikkere ind i noget særdeles psykedelisk. Pladen har været undervejs i et stykke tid, og nu var sangmesteren og Jonas Stampe vendt tilbage klar til at vise det hele frem på Spot. Desværre for et sløvt og fåtalligt eftermiddagspublikum, men det syntes nu ikke at være et problem for et orkester, hvor alle mellemregninger syntes at gå op og som havde et samlet udtryk, som på en gang var originalt og aldeles dragende.

Stampe ville tage fra i nogle sitar-agtige dramatiske indiske guitarforløb, mens Tin Soheili underspillede, mens Grabowski - som har en lang karriere bag sig med bl.a. Love Shop og Lars H.U.G. - viste sig at have en unik måde at tilbagelænet fodre groovet, så solisten kunne ride på energiens vinger. Så siddende bag sit harmonium foldede Ejaz Sher Ali stemmen ud i mesterlige forløb. Han har lige på koncerterne i Pakistan sat sig på farens plads i landets førende orkester, og det kunne ses på Spot. Det var simpelthen en kommende superstjerne indenfor qawali-musik, der tog fra med de danske venner og skabte kunst.

Stærkt lovende koncert med et format, som afgav spirituelle og psykedeliske løfter af den slags, der kommer til at vokse. Ja, som allerede rækker ud mod himlens øverste lag.