Tellavision, Foyer Scenen, Spot Festival

Tellavision: Foyer Scenen, Spot Festival

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Den unge tyske kvinde, der kalder sig Tellavision, går på scenen i Musikhusets foyer bevæbnet med en guitar, et keyboard, en mundharmonika, elektriske trommer og et væld af loop-pedaler. Den let distortede guitar slås an, og med en vokal, der bringer mindelser om en vis Polly Jean Harvey, leveres det første nummer råt, skævt og sejt. 

Næste omgang er mere elektronisk, og selvom Tellavision gør, hvad hun kan for at kanalisere sin energi ud gennem musikken, fremstår det hele ret kontrolleret, hvad arbejdet med de mange pedaler også fordrer.

Udtrykket er varieret, og det lykkes Tellavision ar fremmane en særegen atmosfære, trods det blege lys i Musikhusets noget utaknemmelige foyer. At nogen så tilmed har fået den ide at lade en skærm med Birthe Kjær brage ud over det hele, så det forstyrrer de mere stille passager i musikken, virker direkte ondskabsfuldt over for den optrædende.

Nej, Tellavision har ikke de bedste odds med sig, men hun fortsætter uanfægtet sit kompromisløse virke – om end noget indadvendt, og hun viser sine loop-pedaler mere opmærksomhed end de, der rent faktisk er mødt op for at høre hende. Det kan føles lidt tomt, og selvom hun har en imponerende kontrol over sine effekter, er hele loop-tingen jo set før hos folk som Bernhoft, Ed Shreraan og Yoav. Heldigvis holder musikken, og Tellavision har tydeligvis noget på hjerte, som hun drukner her i det store åbne rum.

Som koncerten skrider frem, kommer man til at savne lidt af den rå energi fra den indledende seance med guitaren, og det er som om distancen til publikum kun bliver større, hvilket slår skår af formidlingen af den intensitet, musikken åbenlyst indeholder.

Koncerten slutter med en langsom, atmosfærisk sag, hvor Tellavision kommer helt ud over scenekanten for til sidst at smide mikrofonen og gå tavs, men vinkende af scenen. Det kan man ikke bebrejde hende. Her er helt sikkert potentiale, og man kan kun håbe, hun har mod på at vende tilbage til Danmark og så forhåbentlig får lov til at spille på en mørk klub, efter solen er gået ned, så hendes musik kan komme til sin ret.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA