Choir Of Young Believers : Spot Festival, VoxHall, Aarhus

Choir Of Young Believers , Spot Festival, VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Nicoline Steen Andersen | GAFFA

Det er efterhånden ved at være et stykke tid siden, at man har hørt fra det danske indie-rockband Choir Of Young Believers. Men det er der en årsag til. Efter deres seneste udgivelse, det anmelderroste album "Rhine Gold" og en dertilhørende Danmarksturné i foråret 2012, havde frontmanden Jannis Noya Makrigiannis, efter egne udtalelser, brug for at trække stikket. Siden bandets debut havde der ikke været en eneste pause, og han mente, at det både personligt og musikalsk var blevet nødvendigt. Motivationen til at gennemtænke og genopfinde bandet vendte dog allerede tilbage i slutningen af sidste år, hvor Choir Of Young Believers blev tilbudt at varme op for Depeche Mode på deres vinterturné. Det var et tilbud, de selvfølgelig ikke kunne takke nej til, og nu er Jannis og hans følge altså igen i gang med at udvikle ny musik, der gerne skulle udmunde i et album engang dette efterår.

Et af Danmarks bedste

Det er langt fra første gang, at det syv mand høje orkester, der dog denne aften kun bestod af fem, optræder på Spot Festival. Den erfarne gruppe har nemlig spillet på festivalen i både 2008, 2009, 2011 og nu i 2014. Og Choir Of Young Believers rutine skinner da også tydeligt igennem fra start til slut, hvilket igen understreges ved, at gruppen bliver præsenteret som "et af Danmarks bedste bands".

Allerede ved koncertstart bliver det klart, at Choir Of Young Believers mål for denne aften er at vise nye, men samtidig ikke uvante sider af sig selv.

Intronummeret indhylles i blåt og hvidt lys, der underbygger det detaljerige lydlandskab, som byder på alt fra bølgebrus og rislende bække til en melankolsk og bjergtagende saxofon. Da Jannis' storladne og mesterlige vokal indfinder sig, bliver begejstringen kun større. Nummeret afsluttes med et mellemøstligt inspireret efterspil med munke-lignende vokaler, og bifaldet er stort.

På Choir Of Young Believers' dagsorden fuld af nye sange er der ikke plads til meget af det velkendte, men det kærkomne "Rhine Gold"-nummer "Paralyze" formår alligevel at få sneget sig ind. Dette viste sig at være godt valg fra bandets side, da nummeret får det i forvejen propfyldte og yderst begejstrede VoxHall endnu tættere på scenen. I strobelys ses en mur af hoppende publikummer – unge som gamle - og en gruppe, der virkelig beviser sit værd på en scene.

Hvad er det for en lyd?

Til trods for, at Choir Of Young Believers pt. søger at genopfinde sig selv, og man derfor kunne frygte et lidt rodet koncert-resultat, er dette langtfra tilfældet. De gennemfører stadig de karakteristiske og komplicerede arrangementer, som de er så velkendte for, men det er tydeligt, at der er et andet tvist – et nyt af slagsen, og det er endnu mere dristigt end før. De mange lydlag har hobet sig op i stakkevis, og de udfordrer om muligt den tilhørendes opmærksomhed endnu mere end med tidligere Choir-numre. Og man kan ikke andet end at blive nysgerrig: hvor er det netop, den lyd stammer fra?

Svarene er mange. Der er et vildnis af forskellige stemninger, kulturer, tidsaldre og genrer. Personligt synes jeg, det er særdeles stimulerende at blive så overrasket og udfordret af musik, men det er mig også forståeligt, hvis virker for kaotisk i nogens ører. Som jeg ser det, er netop dét, der i øvrigt både kan ses som en styrke og en svaghed, et af de få skrøbelige punkter for bandet: de uforudsigelige og komplekse lyde kan ophobe sig i så stor udstrækning, at de på sin vis bliver forudsigelige.

Når alt kommer til alt, handler det uundgåeligt mest af alt om smag, samt hvordan man lytter, og hvad man bruger musik til. Med Choir Of Young Believers slapper du ikke af, men til gengæld får du en musikalsk oplevelse i særklasse.

Chancernes land

Bandet slutter aftenen af med endnu et fængende nummer, der starter op med underliggende og mystiske speaks, som efterfølgende bakkes op af tempofyldte, larmende og ambulance-hvinende riffs. De sidste toner udmunder i en smuk, stemningsfuld outro, der langsomt lader både tempo og lydniveau dale.

Choir Of Young Believers er et af de indie-rockbands, der rent faktisk kommer op med noget nyt og ikke bare er indie for at være indie, for så er resultatet nemlig det stik modsatte: det bliver mainstream. De har skabt deres helt egen og unikke udtryk, der ikke ses hos nogle andre i samme kategori. De tør tage chancer, ikke kun indenfor den genelle genre, men også inden for deres selvskabte indie-symfoni-rock. Ej heller lader de sig diktere af egne tidligere udgivelser. Heriblandt tænker jeg blandt andet på stor-hittet "Hollow Talk", som bandet til tider har følt har overtaget dem helt (hvilket nok er årsagen til, at den ikke var at finde på aftenens sætliste). Forfriskende og modigt. Jeg ser i høj grad frem til efteråret, hvor det nye, og efter aftenens liveoplevelse lovende album forhåbentlig lander.