Lovespeed : Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Aarhus

Lovespeed , Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Aarhus

Lovespeed er navnet på en dansk kvintet, der netop har udgivet debutalbummet "Comet Colored City" på den danske afdeling af det internationale pladeselskab Sony Music, hvilket burde garantere for et vist kunstnerisk og kommercielt bundniveau. Gruppens to første singler, "What It Is" og "Cracks", der er kommet inden for det sidste halve år, er endnu ikke blevet de helt store hits, men det kan jo nås endnu. Alt taget i betragtning var det en pæn flok på flere hundrede personer, der var mødt op i Scandinavian Congress Center sent fredag eftermiddag.

Lovespeed åbnede med "Cracks", og fastslog hurtigt, at deres bedste trumf også fungerer live: Forsanger Jeffrey Kaare Hessellunds stærke, lyse og let hæse stemme, som klogeligt var mikset langt frem i lydbilledet, ligesom den er det på albummet. "Cracks" er en fin, fængende folk-rock-sang, om end omkvædslinjen om lyset, der trænger ind gennem sprækkerne, ligesom er hørt før.

Jeffrey Kaare Hessellund trængte også, hvis ikke gennem sprækkerne, så langt ud over scenekanten med sin udadvendte optræden og i bogstavelig forstand store armbevægelser, som også fik sat lidt gang i publikum. Her var ingen premierenerver at spore.

Et andet af gruppens særkender er samspillet mellem Jakob Birch på (ofte fingerspillet) akustisk guitar og Jacob Falk på elektrisk lead-ditto, og det fungerede fint koncerten igennem. Musikken trækker på både folk, pop og rock, sine steder med et småpompøst udtryk som i omkvædet i den fine, temposkiftende "Knives" og den fornemme ballade "Hummingbirds".

Sidstnævnte sang fik mig til at tænke på den næsten glemte engelske 90'er-gruppe Geneva – primært takket være den lyse vokal. Et andet navn, der melder sig i tankerne, er de for længst opløste og sørgeligt underkendte Jupiter Day, et dansk band fra start-00'erne, der i øvrigt også udkom på Sony Music – igen grundet de stemmemæssige ligheder. Lovespeed er efter eget udsagn også inspireret af psykedelisk rock, men det var nu ikke så tydeligt ved Spot-koncerten.

Ikke alle koncertens ni sange var lige spændende, men samlet set et udtryk over middel og absolut et band med potentiale – og ikke mindst den rette attitude.