Per Vers
DNA

Per Vers: DNA

CD / Playground
Udgivelse D. 05.05.2014
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Rapperen Per Vers er på det nærmeste ækvivalent med konceptet kærlighed til ord. Det danske sprog og måder at lege med det, udvikle det og sammensætte det på er grundstenen i Per Vers' karriere – fordi han har en ganske finurlig måde at gøre det på. Uanset om det er freestyle, skrevne tekster, oversættelser eller andet, så er der et særligt aftryk på det.

Dette aftryk er selvsagt også til stede på dette tredje album, men det er faktisk ikke det, der er mest interessant på DNA, som i undertegnedes optik rummer nogle af rapperens til dato bedste studieindspilninger. Det spændende (og udfordrende) er, at der er meget variation og mange overraskelser – gode som mindre gode. Enkelte numre falder lidt igennem – eksempelvis Gokkejern eller Det Var Midt I Julenat - men så er der også Invictus, som med sin blanding af højtideligt og afrikansk skiller sig ud ved at være markant anderledes end resten af albummet.

Der, hvor Per Vers og hans producere Embee og DJ Large virkelig rammer noget særligt, er i numre som Dum (Omvendt Intelligent) og Gennem Væggen. To meget forskellige numre, men fællesnævneren er måden, Per Vers arbejder med sin vokal. Den er mørkere og roligere i sin melodi end så ofte før. Det er en mere underspillet version af Per Vers, og uden at det skal lyde forkert, så er det meget klædeligt. Det gør, at man spidser ører og virkelig lytter til det, han kan. De store variationer på albummet gør imidlertid, at det desværre bliver lidt rodet. Omvendt viser det også nye sider af rapperen, og de numre, der er gode – de er virkelig gode.