Justin Timberlake: Parken, København

Justin Timberlake, Parken, København

Justin Timberlake: Parken, København

Anmeldt af Sohail Hassan | GAFFA

Lige nu er det helt rigtige tidspunkt at opleve Justin Timberlake på. Det er syv år siden, han sidst besøgte Danmark, og i de syv år er det kun gået fremad for hitmageren. Et fuldstændigt proppet Parken med 50.000 forventningsfulde fans venter spændte på, hvad 20/20 Europe Tour og en af verdens største artister for tiden har at byde på. En dj fra Justins entourage pisker stemningen op.

JT indtager scenen kun én time efter annonceret start. Han kommer langsomt op fra gulvet, og bag ham er en enorm video-skærm, der endda oppe i loftet rækker ud over scenekanten. Hele koncerten igennem vises flotte film, der passer perfekt til showet. JT's 15 mand stærke big band af et orkester, The Tennessee Kids rejser sig ligeledes op fra gulvet og det endda uden de seks dansere, der senere træder til. Åbningsnummeret er "Pusher Love Girl", og selv om koncerten starter på halvt blus, er det hele bare overvældende. Det enorme setup spiller med musklerne fra starten. Ikke mindst lysshowet, der fra start overdænger publikum med et smukt inferno af lys.

Alt er testet og tilrettelagt til mindste detalje, og det virker. Alligevel virker det hverken upersonligt eller overfladisk. Der er endda lagt tid ind til, at JT kan posere, så alle kan se giraffen samt tale til det danske publikum og fortælle os, at vi er federe og mere på, end Paris var. Det bedste publikum på denne tour ifølge JT selv. I første halvleg får vi en solid blanding af både gamle og nye hits, tilrettelagt så vi føler, at det, vi oplever, er en speciel aften. Nogle få hits skøjtes der hurtigt hen over, mens andre får lov at folde sig helt ud. Heldigvis har JT rigeligt af hits til, at intet savnes eller føles som fyld. Numre som "Rock Your Body", "FutureSex/LoveSound" og "Like I Love You" går rent ind.

Lyden er fantastisk, når man tænker på, at det er Parken, som skal spilles op. Kun på enkelte numre, når alle instrumenter blæser på fuldt tryk samtidig, kan anlægget ikke følge med, og det bliver temmelig støjende, men det er heldigvis kun få steder. I de mere rolige numre høres og opleves den fin-tunede lyd tydeligt. Det er stadionlyd i verdensklasse.

Efter 10 minutters pause fortsætter perlerækken af JT-hits, om end tempoet er sat en smule ned. "Tunnel Vision" virker ikke som et helt oplagt livenummer, men følges op af "Senorita", der får publikum op på dupperne igen. Pludselig løftes scenen med JT og nogle af hans dansere/korsangere og begynder langsomt at svæve hen over publikum til tonerne af "Let The Groove Get In". Noget, der får showet til at imponere ud over det sædvanlige. Den svævende scene flyver langsomt helt ind til midten af Parken og giver alle mulighed for at komme meget tættere på JT.

Ude på midten går koncerten ind i en stille passage af anden halvleg. JT giver sit cover af Elvis' "Heartbreak Hotel" og en stor hyldest til Michael Jackson i et cover af "Human Nature", som lyder helt fantastisk. Han giver også en akustisk version af "What Goes Around", der til sidst pustes op af bandet, og til de festlige toner af "Take Back The Night" glider scenen tilbage på plads.

Her mod slutningen af koncerten, der endte med at vare hele to en halv time, fyres der fuldt op for festen. Bandet spiller et superfunky cover af Kool & The Gangs uforlignelige "Jungle Boogie", der desværre er lidt for kort, og ikke mindst et fantastisk cover af det energiske swing beat-hit "Poison" af Bell Biv Devoe, hvilket sikkert gik hen over hovedet på det danske publikum. Koncerten afsluttes med "Suit & Tie", og ekstranumrene er ligesom resten af showet perfekt tilrettelagt, nemlig "Sexy Back" og "Mirrors". Begge numre, som publikum ventede på, og de får virkelig sunget igennem på det sidste.

Det er næsten ikke til at sætte en finger på noget. Justin Timberlake besidder måske ikke den bedste sangstemme i verden, men man kan ikke klage over hans musikalske evner, hans øre for gode sange og hans showmanship. At se ham live er alle pengene værd.