Royal Blood : NorthSide, Blue Stage

Royal Blood , NorthSide, Blue Stage

Royal Blood : NorthSide, Blue Stage

Man behøver ikke stille op med et større ensemble for at spille rock and roll. Blandt andre The White Stripes og The Black Keys har vist, at to personer er nok, og nu følger Brighton-gruppen Royal Blood i sporet med endnu en tomandsbesætning. Denne gang dog ikke guitar/vokal og trommer, men bas/vokal og trommer fremført af henholdsvis Mike Kerr og Ben Thatcher.

Med en så skrabet besætning kræver det to ting at få musikken til at fungere: Det musikalske håndværk skal være i orden – ikke mindst samspillet mellem de to medlemmer – og sangene skal være stærke. Begge dele kan Royal Blood sætte flueben ved. De to medlemmer er fremragende musikere med et nærmest telepatisk samspil, også selvom de ikke kiggede ret meget på hinanden, og Mike Kerr er en udtryksfuld sanger med en tilpas aggressiv og forholdsvis lys vokal.

Mike Kerr var nærmest virtuos på sin bas, som han spillede på, næsten som det var en guitar, med masser af melodiske passager ofte i det højere register, og tilsat diverse effekter fra hans mellemstore samling af pedaler. Sangene var klassisk rock'n'roll med blueset inspiration og ofte i et relativt lavt tempo med fokus på groovet, igen ikke langt fra The White Stripes og The Black Keys.

Showmanship har de to medlemmer også, og der blev talt en del til det ganske store publikum mellem sangene, ligesom Ben Thatcher fik kastet adskillige trommestikker ud til tilhørerne og taget et par selfies foran forsamlingen.

Bandet har endnu kun udgivet tre singler, "Out of the Black", "Little Monster" og "Come on Over", som vi fik alle tre sammen med yderligere seks numre, der lover godt for Royal Bloods fremtid. En smule ensformigt blev det nedbarberede setup måske i længden, så derfor var et sæt på lidt over en halv time ganske passende. Ikke helt kongeligt, men absolut rock and roll fra en god familie.