Kaka
Eftervirkning

Kaka: Eftervirkning

EP / Donkey Recs
Udgivelse D. 22.08.2014
Henrik Bæk

Den nu 23-årige Rajabu Willer, der nok er bedst kendt under kunstnernavnene Little Kaka, BIGG Kaka eller bare Kaka debuterede i 2011 med singlen Mere Energi på Donkey Sounds kendte Alis-rytme. Nogle måneder senere blev han landskendt for sin medvirken på Wafandes Gi' Mig Et Smil.

I 2012 udgav han singlen Bang Bang (Reggaejam), der blev Ugens Uundgåelige på P3, og senere på året kom så den første ep, der blandt andet indeholdt nummeret Dansk Dancehall. Siden da har Kaka udgivet singlerne Ingen Knive Når Vi Fester, En Sidste Sang og Småproblemer.

Eftervirkning
De to sidstnævnte er begge at finde på den nye ep, der har titlen Eftervirkning, men der er også fire nye numre på ep'en, der ligesom de forrige Kaka-udgivelser er produceret af det faste makkerpar Pharfar og Fresh-I for Donkey Records i København. Udover de to producere, der ligeledes spiller trommer og keyboard medvirker Mads Krabbe, Thomas Leholdt, Tormod Holm og Zigge Kreutzmann, der i mange år har været en integreret del af den hjemlige reggaescene og blandt andet har spillet med Natasja og Bikstok.

En Sidste Sang og Småproblemer behøver næppe nogen egentlig præsentation, da begge numre har gjort sig stærkt bemærket på de hjemlige radiostationer og været i nonstop rotation siden deres udgivelse. En Sidste Sang har blandt andet indbragt Kaka en guldplade for mere end 1.300.000 streams og nået nye højder med en tredjeplads på den danske Airplay-hitliste.

Bieber & Cyrus
Den speedtoastende og skarptungede Kaka byder på Eftervirkning på i alt seks numre, der har både energisk dancehall-appeal og eftertænksomme budskaber i rillerne. Det kan blandt andet høres på det stramt dancehall-synkoperede Spåmanden, hvor en oplagt Kaka revser Miley Cyrus og Justin Bieber for deres overfladiskhed og fokus på materielle goder. Han toaster, at man ikke skal tage tingene for givet, men gribe fremtiden og turde tro på sig selv. Mere minimalistisk og hård dancehall følger på Bigg Kaka, hvor Kaka giver Big Up til vennerne i Donkey Sound, Bikstok Røgsystem og Sean Paul. På Gør Noget opfordrer han til tonerne af en velsmurt sommer-reggae-rytme at "bruge hovedet og gøre noget".

Med koncerter i hele landet, lige fra diskoteker og natklubber til Train, Vega, Roskilde Festival, Skanderborg og Northside, har Kaka slået sit navn fast, og på den nye ep viser han, at han er kommet for at blive. Kaka er vokset rent musikalsk og byder på et album fyldt med personlighed og vigtige budskaber, der får din anmelder til bare "at spole tilbage og rulle den ind på ny".