One-Eyed Mule: Radar, Aarhus

One-Eyed Mule, Radar, Aarhus

One-Eyed Mule: Radar, Aarhus

Anmeldt af Morten Ebert Larsen | GAFFA

Efterhånden er det desværre en sjældenhed, at det enøjede muldyr trækkes ud af stald og ind på scenerne rundt omkring i landet. One-Eyed Mule har ikke spillet koncerter siden nogle få stykker i sommeren'13, og det er jo efterhånden lang tid siden. Alt for lang tid siden, når man tænker på, hvor gode de er. Lige nu er de på en kort rundtur i Danmark i kølvandet på deres seneste album, "For The Hollywood Heart In Your Girlfriend", der ganske enkelt er fremragende. Heldigvis præsenterede bandet os for næsten alle de nye sange i liveudgaver med lige så høj klasse som på studiealbummet.

One-Eyed Mule står med fødderne solidt plantet i den amerikanske bluestradition med afstikkere til alt muligt andet – og det er det, som gør dem ganske unikke. Også ikke mindst, at Rasmus Dall og Uffe Ipsen skriver nogle også tekstmæssigt virkelig gennemarbejdede sager. Til denne alt for korte turné har muldyret fået Rune Højmark med på pedal steel, og det var hele vejen igennem en stor gevinst. Bandets lyd fremstod større og svulstigere end nogensinde før, men stadig med lidt tramp i gulvet og den herligt støvede akustiske guitar som det bærende langt hen ad vejen.

Radar var fint besøgt, og lokalet er som skabt til et band af muldyrets størrelse. Også selvom bandets lyd som nævnt er blevet større, fremstod det hele stadig totalt intimt og noget, der sagtens kunne have fundet sted i en eller anden dagligstue. Hele seancen startede med den smukt tilbagelænede "My Future Looks Bright" om manden, der kigger tilbage på noget, som har været hårdt at komme igennem, men som nu står med en lys fremtid foran sig. Efterfølgende blev det om muligt endnu bedre med den storswingende "If You Keep Searching" om at søge efter den perfekte åbningslinje til en sang. Her foldede musikken sig i den grad ud, og især Rasmus Dall virkede som om, han er blevet mere showman, og det klæder ham.

Aldrig stillestående

Efter fire skud fra det seneste album var det tid til et par stille stunder med indslag fra "When Tomorrow Comes"-albummet. Først flyttede vi på landet med "Move With You To The Country", hvor Rune Højmark brillerede på sin pedal steel. Den efterfølgende hyldest til et af forsangerens store idoler, blueslegenden Mississippi John Hurt, blev et af aftenens største momenter. Her kunne man virkelig høre, hvor bandets rødder egentlig er. Suverænt.

Et af muldyrets mange kvaliteter er, at det aldrig bliver kedeligt og stillestående. Ligegyldigt om sangen er hurtig eller langsom, kommer stilstanden aldrig til orde. En anden, som også må fremhæves, er den gode Uffe Ipsen, der var en klippe på bassen, og også gik på banen som forsanger på et enkelt nummer. Yderligere beherskede han både sav og xylofon og var dermed stærkt medvirkende til at trække i musikken ud i verdenshjørnerne.

Udtrykket på "For The Hollywood Heart In Your Girlfriend" er ret meget anderledes end på bandets fire andre album. Der er eksperimenteret mere denne gang, og dette fik vi blandt at opleve i "Spanish Fandango", hvor forsangerens kæreste entrerede scenen for at synge indfølt duet med sin elskede i et enkelt vers. Her havde Rasmus Dall også smidt sin akustiske guitar og fået fat i en guiro. Afslutningen på det ordinære sæt var heftig med "She's My Baby Now", hvor Søren Lyngaard Andersen blæste det hele omkuld med sin mundharpe. Der blev fulgt op med, hvis ikke bandets bedste sang, så i hvert fald en af dem, "When Tomorrow Comes", der også fik publikum helt op og støde. Så ekstranumre var heldigvis uundgåelige.

Her blev der dykket helt ned i bagkataloget med titelsangen fra One-Eyed Mules debutalbum, og det var i sandhed også en stor oplevelse med det totalt nedbarberede, men vi sluttede helt oppe med "Sad Little Lovesong", der splittede det hele ad. Alle bør simpelthen kende til dette enøjede muldyr, for med det, de laver, er de et fuldstændig unikt indslag i den danske musikverden.

One-Eyed Mule slutter turnéen af i Lille Vega lørdag den 4. oktober.