Paper Tigers: Newbees Festival, Studenterhus Aarhus

Paper Tigers, Newbees Festival, Studenterhus Aarhus

Anmeldt af Christian Voldborg Andersen | GAFFA

Arkivfoto

Det nye danske band Paper Tigers er muligvis en ukendt spiller på den danske rockscene, men hvis kvalitet, talent og succes stadigvæk hænger sammen i den danske musikbranche, er det blot et spørgsmål om tid, før det britisk klingende bands gennembrud står for døren. Koncerten på den århusianske Newbees Festival for aspirerende talenter demonstrerede, hvorfor Paper Tigers er den ægte vare inden for tidløs og uprætentiøs guitarpop- og rockmusik.

Koncerten blev indledt med nummeret "Turn You On", der straks genkaldte sen-60'ernes frodige popmusik a la The Beatles, Small Faces og The Who med et twist af 90'ernes Britpop-attitude. Bandet bekendte sig som disciple i den stolte britiske musikhistorie og æstetik: Alt lige fra de blomstrede/farverige skjorter til de seje mod-frisurer var med til at understøtte bandets stilbevidste sangmateriale som "Better Than Nothing" og "She's Got The Vibe". Den kåde debutsingle "Head Over Heels" sørgede for, at der for alvor kom gang i det fremmødte publikum.

Brødreparret Linus og Andreas Valdemar, på henholdsvis vokal/guitar og bas, lignede morgendagens rockstjerner. Forsanger Linus' vokal gav associationer til britiske Liam Gallaghers flabede stemme, mens han samtidig pløjede sig igennem det ene iørefaldende guitarriff efter det andet. Linus' bror og Paper Tigers' bassist Andreas mindede publikum om, hvordan en basguitar kan være en mindst lige så afgørende melodisk motor i en popsangs lydbillede, som en elguitar kan være. Dette kom i høj grad til udtryk under nummeret "This Is Not Alright", der emmede af Paul McCartney-agtig, svimlende melodisk basguitarspil — super fedt! Trommeslager Nicklas Løvén og keyboardspiller Max Hoffmeyer, der begge også sang kor, fortjener ligeledes stor ros for deres instrumentale bidrag og karismatiske scenecharme. Det bliver nu interessant at høre, hvordan det veloplagte liveband Paper Tigers har tacklet deres kommende debutalbum i studiet.