Hopsin: Store Vega, København

Hopsin, Store Vega, København

Hopsin: Store Vega, København

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Med en referenceramme, der kun når Marcus Jamal Hopsons rolle som statist i tøseserien "Gilmore Girls", var det med ærefrygt og en spænding, der kunne udløses i ren horror eller ditto fryd, da denne anmelder fik poppet sit hiphop-cherry torsdag aften i Store Vega. Og boy, oh boy, hvor gik det over al forventning.

Testosteronfyldt sal

…er det, der møder mit øje såvel som min lugtesans, så snart jeg træder ind på Store Vega (hvor koncerten er flyttet til fra Lille Vega). Klokken 21.00 går Hopsins makker DJ Hoppa på scenen. En white dude med langt hår og en eager to please, der spinner plader, som gjaldt det hans liv, med et lækkert miks af party-starters som Pharoahe Monchs "Simon Says", Beastie Boys' "Body Movin'" og DMX's "Party Up (Up InHere)". Så er stilen ligesom lagt.

Efter ti minutters tid kommer Hopsin på scenen, iklædt de karakteristiske DJ Aligator-agtige (ja, undskyld referencen) kontaktlinser, LA Lakers-kasket, hvid wifebeater og ordentlige muskler. Et brølende mandekor af fans møder ham, hvortil han kvitterer med et: "They told me it was gonna be a small show, I was sleeping in the back and all, but this is fucking dope!"

Energien fra scenen smitter af på det ophedede publikum, og vice versa. "Rip Your Heart Out" (feat. Tech N9ne, der er Hopsins mangeårige musikalske makker, men af gode grunde ikke er til stede) smadrer igennem salen, og selv ikke GAFFAs hiphop-novice af en anmelder kan lade være med at fægte højre hånd op og ned, lige som resten af salen.

Crowd-pleaser

Midt i, hvad der synes at være en af Hopsins "Ill Mind Of Hopsin"-sange (så vidt jeg husker er der syv af slagsen, og hvilke numre i rækken, det er, har jeg desværre ikke styr på) crowdsurfer rapperen til stor begejstring for publikum. Så stor, så hans undertrøje bliver revet itu undervejs. Ikke af skrigende teenagepiger. Nej, af inkarnerede Hopsin-fans af det modsatte køn. Så er man fandeme dedikeret. Hopsin selv tager det dog meget cool og lover, at de fire fyre, der har fået hver deres stykke svedige Hopsin-tøj i slåskampen, kommer med backstage efter koncerten.

Som om det ikke var nok, melder DJ Hoppa ud, at der skal en lille skateboardkonkurrence i gang. Valget falder på en ung fyr iført Thrasher-hue, der med Hopsins såvel som publikums opmuntring desværre ikke viser sig at være den næste Rune Glifbjerg. Han mestrer dog et enkelt kickflip (så vidt jeg ser) til alles store begejstring. Props til cirka 17-årige Kasper (undskyld, hvis du er ældre, og staves med C).

Højdepunktet i denne crowdpleaser-kavalkade kommer dog, da knægten Chris bliver udvalgt til at rappe hvert andet vers på "How You Like Me Now". Ikke alene mestrer den unge dude at springe ind og rappe med på udvalgte fraser (for at beskrive rappens kunst som en anden bedstemor), men han klarer også at rappe et helt vers, mens han crowdsurfer. Ret svedigt gået, alligevel. Han kvitteres for med et: "Now get your ass off the stage, you goddamn niggah" fra Hopsin. Det er sikkert props i hip hop-slang, hvad ved jeg.

Det begynder at blive lidt over the top da tre selverklærede MC's får lov til at komme på scenen og freestyle. Underholdende og lidt akavet, dels på grund af talentniveauet, dels på grund af en for lav mikrofon, så man faktisk ikke helt kan tyde, hvad der bliver rappet. Dog skal deltager nummer to (dig i rød trøje og ditto kasket) have skulderklap med på vejen for at klare det fremragende, efter hvad jeg nu kunne høre.

Alsidig kunstner

"Hop Is Back", "Psycho", "Sag My Pants" og "Nocturnal Rainbow" bliver nærmest spillet i een strækning, hvilket ikke gør fra eller til. Hopsins flow holder, og rapperen viser, at han er mere end lamme kontaktlinser og hater-lyrik på Kanye og Odd Future. Især "Ill Mind of Hopsin 7" (jeg ved kun, det er nummer syv, fordi jeg spurgte emo-knægten til min højre side) går faktisk ind og giver endnu mere substans end forrige numre og tager koncerten en tak opad. Fornemt.

Alt i alt kunne denne aften ikke være gået bedre for hverken Hopsin eller publikum. Jo, DJ Hoppa måtte gerne undlade at reklamere for merchandise ved koncertens afrunding, og måske må Hopsin gerne skrue en kende ned for entertainer-genet. Jeg havde ikke brug for at se ham lave en ollie eller få drenge til at freestylerappe, men for satan, hvor var resten af aftenen en god oplevelse. PROPS.