Eliel Lazo: Eliel Lazo & The Cuban Funk Machine feat. Bob Mintzer

Eliel Lazo
Eliel Lazo & The Cuban Funk Machine feat. Bob Mintzer

CD / Stunt
Udgivelse D. 07.12.2014
Torben Holleufer

Eliel Lazo er en cubansk congavirtuos, der til glæde for mange – ikke mindst musikere – i de sidste ti år har boet i København. Her er denne glimrende plade også blevet til, et værk der peger tilbage til den gyldne epoke i 1970'erne, hvor bands, der både havde jazz og psykedelisk musik som væsentlige ingredienser, transformerede den måde, man tænkte musikken fra den vibrerende østat. Jeg tænker på bands som Irakere og Juan Formell y Los Van Van.

På denne nye skive har Lazo allieret sig med den amerikanske saxofonist Bob Mintzer, som får vist, hvorfor det var sammen med folk som bassisten Jaco Pastorius, at han skabte sit ry. Men især er det med folk som bassist Yasser Pino, trommevennen fra Cuba med fast adresse i Oslo - Raciel Jiminez -  og guitaristerne Mikkel Nordsø og Per Gade, at Eliel tydeligt boltrer sig og for alvor træder ud af skyggen som den elskede sideman med netop Nordsø, The Savage Rose, Hanne Boel og de andre. Nemlig når han viser, hvorfor prædikatet "God's Hands" ikke er tilfældigt, erhvervet som det er i Jazz Café nær Malecón-gaden i Havana, hvor Lazos uddannelse foregik med branchens bedste som lærere.

Det er en dybt funky plade med et væld af spændende hjørner og krinkelkroge, hvor du fordyber dig, mens dine fødder og hofter ikke kan stå stille. Som det skal være, når en fremragende kunstner folder talentet ud. Det er en fornøjelse at opleve Lazo som virtuos, ligesom han som sanger kan en masse. Tag bare den langsomme Sunny Beach Rhumba, hvor det afhængighedsskabende groove accentureres af hornene, som spilles helt rigtigt, fremmanende en tidløs røget tropisk nat.

Mit gæt: et alvorligt bud til DMA World 2015!