Frisk Frugt
Den Europæiske Spejlbue

Frisk Frugt: Den Europæiske Spejlbue

Vinyl + download / Tambourhinoceros
Udgivelse D. 12.01.2015
Pelle Sonne Lohmann

Skulle man have frygtet, at Anders Lauge Meldgaard alias Frisk Frugt havde besluttet sig for at forfølge en mere midtersøgende musik oven på de overordentligt skæve perler Guldtrompeten (2006) og Dansktoppen Møder Burkina Faso I Det Himmelblå Rum Hvor Solen Bor, Suite (2010), så kan man roligt ånde godt og grundigt lettet op.

Meldgaard, der hører til landets absolut mest originale og også ypperste eksperimental-musikere har således med Den Europæiske Spejlbue nok en gang begået et afsindigt lyd-kludetæppe af den mest uforudsigelige og omskiftelige slags – med hjemmebyggede instrumenter som fløjteorgel og en midikontrolleret cembalo til rådighed og med hjælp fra 12 musikalske venner, der håndterer alt fra fagot, percussion, trombone og fløjte til violin, tuba og obo samt bidrager til flerstemmige passager har Meldgaard lavet en såkaldt moderne undersøgelse af europæisk verdensmusik.

Det er selvsagt alt andet end uinteressant, men dog formentlig kun for de få – Den Europæiske Spejlbue er ubarmhjertigt krævende lytning selv efter adskillige gennemspilninger, men er man med på at lade sig kyle hjælpeløst rundt i manegen, er oplevelsen en nærmest kulinarisk fryd; det timelange album er således et generøst og overvældende tag selv-bord med såvel elektronik som improvisation og støjrock på menuen, mens der faktisk også i glimt levnes plads til genkendelige pop- og folk-formler.

Meldgaard har arbejdet på Den Europæiske Spejlbue siden 2011, og det mærker man tydeligt – sikke dog en overdådig detaljerigdom, værket besidder.