Waldo & Marsha: Radar, Aarhus

Waldo & Marsha, Radar, Aarhus

Waldo & Marsha: Radar, Aarhus

Anmeldt af Niki Treumer Mogensen | GAFFA

Arkivfoto

Drengene fra Waldo & Marsha ser ud til at føle sig godt tilpas. De lunter rundt blandt publikum før koncerten og siger hej til venner og familie, nu de gæster hjembyen Aarhus, og ser også opvarmningsbandet, inden det er deres egen tur. Om lidt leverer de 39 minutters glimrende sommerstemning tilsat vocoder i et sæt af primært nye sange, og det skulle blive godt, men hvor ville vi gerne havde haft noget mere.

Sådan er vilkårene dog på sekstettens forårsturne, som sparkes i gang denne torsdag aften. Bandet har i forvejen meldt ud, at de fem sange fra den nye ep, "In It To Win It", vil danne basis for koncerterne, og der er dermed en naturlig afgrænsning.

Bandet lægger ud med "I Wanna Have A Baby", og den spreder straks en hyggelig stemning i den lille og pænt fyldte sal. Forsanger Victor Groths vocoder-vokal står som på ep'en skarpt i forgrunden, mens guitar og keys giver et luftigt udtryk, som bringer en i rigtigt forårshumør. Publikum er glade.

Det er bandet også, kan vi forstå, da det tidligt roser opvarmningsbandet, Slaughter Beach, og koncerten igennem glæder sig over publikums positive modtagelse af de nye sange.

"Losing You Forever", den nyeste single, følger, og den minder med de futuristiske keyboards om noget af The Strokes' nyere materiale. Ligesom New Yorker-bandet er Waldo & Marsha også gået en ny vej på den nye udgivelse. Væk er det tidligere mere drømmende udtryk, som hørtes på debut-albummet "Zoo", fra forrige år, og dens reminiscenser af My Bloody Valentine og andre dream pop-ikoner. Ind er i stedet kommet en mere legende attitude, hvor der til tider nærmest croones - ja, med vocoder - og det er en spændende side, bandet her viser. Det samme er det på den næste sang, som bandet præsenterer som helt ny. 

"Vi har aldrig spillet den før," udbryder bassist, Victor Egebo, og i samme ombæring bydes Niklas Grool, sang og keyboard, velkommen tilbage efter længere tids koncert-pause grundet seneskedehindebetændelse, og det vækker glæde både blandt publikum og oppe på scenen. 

Det er tydeligt, at det er seks gode venner, der står deroppe sammen, med deres interne drillerier og afslappede attitude. Og de er sammenspillede, selvom det er turnestarten, vi er vidner til – når man ser bort fra en forpremiere i Berlin i sidste uge. Netop i Tyskland har bandet tidligere spillet en række koncerter, ligesom det har besøgt en række andre lande, herunder Norge og Sverige.

Her til aften gælder det dog de vante rammer i Aarhus, hvor "You're The Woman I Desire", der også er fra den netop udgivne ep, nu leveres. Selvom den kun har et par uger på bagen, vækker sangen straks genklang hos publikum, som danser, mens Mads Risvang Muurholm bag trommerne hamrer løs.

Som den eneste på scenen bliver han ved sit instrument under hele koncerten, mens de andre igen og igen skifter rundt. Mikkel Kruse deler blandt andet sin tid mellem synthezisers og en guitar, og det fungerer ret godt med skiftene, for bandmedlemmernes alsidighed imponerer.

"Your Heart Is A Miracle" afløses af "Attack Of The Womanizer", hvor Victor Groth virkelig folder sig ud som crooner i den psykedeliske sang, hvis kitschede trommer og glade guitar-riff fra Mathias Klysner Marcussens hænder fortsat får publikum til at danse.

"Var det Miley Cyrus?" spørger en koncertgæst øjeblikket efter, da det kitschede har fået et ekstra lag. På scenen kan de ikke lade være med at grine, mens Victor Egebo ved hjælp af vocoderen giver en sød version af stjernens "Adore You", 

Herefter følger et enkelt gammelt indslag, "Made You", fra 2012-ep'en "Smiling At The Ground", og straks derefter ændres udtrykket fuldstændigt.

Niklas Grool indtager mikrofonen og nærmest rapper undervejs, mens en gotisk-klingende vokal murrer i baggrunden og får det hele til at emme lidt af kloster-stemning. Det kan publikum så tygge på på vejen hjem, for øjeblikket efter er det slut.

"Vi har ikke flere sange, lyder det," og lyset tændes efter den effektive koncert.

Som lovet har vi fået præsenteret bandets allernyeste materiale, men man tager sig alligevel i at tænke, det gerne måtte være blevet til noget mere. Et par ekstranumre eller tre fra "Zoo"-albummet havde fungeret, og så var det også blevet til fem stjerner fra denne signatur. Men det vi fik, det var godt og mon ikke man skulle fange sekstetten igen senere på turneen. Jeg tror det.

Opvarmning, Slaugther Beach *****

Indiepop-trioen Slaughter Beach agerede opvarmning til aftenens koncert, og det var en positiv overraskelse. Odenseanerne, der live var udvidet til en kvintet, gav en halv times prøve på deres til tider nærmest støjende rock, hvor især bas og trommer i flere sange var fremtrædende og sammen med guitarerne lavede en mur af lyd. Med sange som "Spinning Globe" har bandet allerede fået opmærksomhed fra det store udland, hvor blandt andet NME har rost dem og sammenlignet dem med navne som Modest Mouse og Beach House. Efter seks sange forstår jeg hypen og ser frem til at fange dem live på Spot og Roskilde Festival, hvor de optræder senere i år.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA