The Attic Sleepers: Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Filuren

The Attic Sleepers, Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Filuren

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Koncerten er stadig helt ung, da vi er overbevist om, at Mathias Barfods frontvokal kan og skal bære os igennem den næste halve time. Lyden af den karakteristiske forsanger dominerer både på indspilninger og live-lydbilledet hos den unge trio, der foreløbig kun har udgivet en ep, men har en vinyl på trapperne og senere på sommeren også kan opleves på blandt andet Roskilde Festival.

Med kig til Fleet Foxes og Active Child svæver The Attic Sleepers flot igennem fem lange numre, hvor den karakteristiske og til tider meget inderlige vokal fungerer, uanset om den sættes i front for drømmende guitarpassager, monotont buldrende trommer eller står næsten nøgen.

The Attic Sleepers er historien om to gymnasievenner, der egentlig har lyttet mest til grunge og metal, men efter et rejseeventyr i Guatemala har skrevet folkesange og arbejdet intenst på det kompakte lydbillede, der eftersigende indeholder op til 60 spor i visse produktioner. Også live giver de stille, længselsfulde numre på en og samme gang en fornemmelse af sommer, sol og støv – måske i en mellemamerikansk bjerglandsby.

På scenen denne tidlige aften oplever vi et sammentømret band, der stilsikkert og overbevisende kan deres instrumenter og sange til perfektion, men endnu måske mangler den store føling med et live publikum. Visuelt er guitarist og trommeslager lovligt indadvendte, ligesom Mathias Barfod også tydeligt bevæger sig på tynd is, de få gange han vil samtale mellem numrene.

Jeg tillader mig også på nuværende tidspunkt i bandets karriere at stille spørgsmålstegn ved holdbarheden i et længere koncertformat, men det er jo egentlig denne anmeldelse underordnet. En lille halv time og fem smukke numre. Det var fra start til slut en skøn rejse.