Die Antwoord : Roskilde Festival, Orange Scene

Die Antwoord , Roskilde Festival, Orange Scene

Die Antwoord : Roskilde Festival, Orange Scene

Anmeldt af Jesper Buhl | GAFFA

Når man på så intelligent og ravehistorisk korrekt vis leverer en både dumt nakkenikkende, folkeligt knæklysfremragende og med et glimt i øjet røvrystende partybombe, så er man all right i min bog.

Die Antwoords forståelse af dansefestens anatomi og af dansemusikhistoriens troper og traditioner er så fremragende og så skamløst partystartende, at undertegnede (ja, han kan godt lade være med at skrive "denne signatur") måtte danse så meget, at det var svært at tage noter.

Hittet "Ugly Boy" gav sydafrikanerne os, og Yo-Landi Vi$$er syntes personligt at mene, at undertegnede var Freeky, og det kunne både hun og jeg lide. Hurra for festen!

"My name is Ninja, and I'm from fokken Africa", lød det fra under- og udkantsafrika, et sted og en position, man ikke skal undervurdere. Det er nemt at udråbe Die Antwoord til et tåbeligt festjagtselskab, men deres forståelse for og brug af ravehistoriske lyde som den allestedsnærværende hooverlyd, jungleklingende snares og rigelige mængder Roland TB 303-acid-linjer beviser, at Die Antwoord er svaret på en langt mere sofistikeret gåde, end de nok selv vil vide af, og tak for det.

Musikhistoriske spidsfindigheder til side, så var Yo-Landi Vi$$er og Ninjas optræden så energisk og tight, at kindgnidende, distanceblændende anmeldermanerer måtte vige for den simple sandhed, at Die Antwoord var svaret på, hvor Roskilde skulle feste, og at vi her fik den folkeligt brede udladning af energi, vi havde fortjent oven på en lunken optræden fra Pharrell. Det kunne mærkes, ganske enkelt.

 

 

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA