Suspekt: Roskilde Festival, Orange Scene

Suspekt, Roskilde Festival, Orange Scene

Anmeldt af Peter T. Aagaard | GAFFA

Det fortælles om Roskildes grundlægger Roar og hans bror Helge, at da deres far blev myrdet, hævnede de drabet ved at brænde kongsgården ned til grunden, hvorefter Skjoldungerne delte magten over riget mellem sig. Det fortælles om Suspekt, at Orgi-E, Bai-D og Rune Rask i 2015 hævnede sig på Roskilde Festival ved at brænde Orange Scene ned til grunden. Gennem årene er det ikke mange rappere, der har fået lov til at betræde Orange, med L.O.C. som den primære undtagelse. I år sker det hele tre gange og efter de to amerikanere med blandet held har underholdt os de seneste dage, er det nu tid til besøg fra Albertslunds tæskehold.

Underspillede sexfantasier til direktørtid

Underspillet er ikke et ord, jeg regnede med, at jeg skulle bruge om Suspekt, men det er det de er, da de går på scenen til direktørtid iklædt beduinkjortel, habit og forklæde uden at fortrække en mine og serverer Jazzmælk til et begejstret publikum. Det kræver sin mand at rappe en tekst om en pige der er "Ung dum og fuld af cum (udtalt 'kum')", og den mand er Bai-D, der formår at stå foran 50.000 mennesker, som om det rager ham en høstblomst at udøse sine sexfantasier.

Stemningen bliver gradvist mere intens, og der dykkes ned i bagkataloget, hvor "Skudtæt" hentes frem fra gemmerne. Mens Orgi-E tonser rundt med mexicansk wrestlingmaske og pumper energi ud af alle porer i kroppen og stangliderlige Bai-D bager på stakkels Emma fra publikum i scenebaren, står Rune Rask smilende og stoisk for musikken. Han styrer et enormt hårdt og velspillende band, der giver en mere rocket lyd end på pladerne. Det gør, at musikken kommer hele dyrskuepladsen rundt, og især da der bliver tilføjet nogle strygere til lydbilledet, bliver det hele morderisk melankolsk og ondt.

Velduftende mænd og tandkød der lugter af prut

Meget passende falder "Brænder Byen Ned" tidligt i showet, og langt ned i rækkerne er der en fælles forståelse for, at den sidste energi skal brændes af nu. Som bartenderen, der virker som trådt ud af en Anders Thomas Jensen-film og måske får lidt rigelig taletid, konstaterer, er Suspekt nogle simple drenge fra Vestegnen. Orgi-E filosoferer fra scenen, at Roskilde er et perfekt sted i verden, for der er ikke noget bedre end at føle sig i live og fri, hvortil Bai-D tilføjer "ja, og drikke og kneppe".

Men deres brovtende, ufortrødne univers, hvor man sagtens kan fortælle om tandkød, der lugter af prut og sige kælling på en anerkendende facon har bred appel. Det handler dybest set om at slippe sig selv løs, og det er hvad de smukke, beskidte drenge og piger foran scenen gør, mens de selverklærede velduftende mænd, der gør damerne glade, rapper med usandsynlige mængder overskud. Ikke engang, da lyden går, så interaktionen på scenen får karakter af stumfilm, lader de sig ryste af det.

Som Suspekt har for vane er vi ude i noget af en maratonkoncert. I den første halvdel er det med the usual suspects på scenen, men mod slutningen betræder bysbarnet Jooks Orange og vi får flotte versioner af braggadocio-klassikeren "Rolig, Rolig" og den samfundsrevsende "Danmark" med parolen "Du er bare en grim hater fra kommunen / vi er de børn der laver revolutionen". Det hele slutter i det mørke hjørne med "Helt Alene", hvor Tina Dickow leverer det fine, triste omkvæd.

Eller det var bare for sjov, for det slutter overhovedet ikke. Efter en kort pause serveres Søndagsbarn med budskabet om at "alle fortjener morgensex og pandekager", hvilket synes at behage publikum. Endnu mere behageligt er besøget fra den hjemvendte Hollywood-christianit, Lukas Graham, der leverer hooken med så meget power, at man er bange for, at hans barnekinder skal eksplodere. Vi får endnu et nummer, og så stikker det ellers helt af.

Vi blev gennemkneppet af den der sang

De fleste havde vel gættet, at vi skal høre "Kinky Fætter", så der kan fællesrappes med på "Jeg har kneppet til den her sang". Men at Suspekt disker op med den hele 4 (fire!) gange i gradvist vildere versioner, mens afskedsfyrværkeriet brager og det flyver med strygeinstrumenter på scenen, var sgu ikke til at forudsige. Hele seancen slutter med, at Lukas Graham rapper Suspekts vers, mens Orgi-E afklæder sig sin trøje og svinger den som en propel. Det tager publikum som en opfordring. Det sidste billede fra årets Roskilde Festival bliver af plænen foran Orange, hvor et halvnøgent, kampsvedende publikum lader de sidste, beskidte klude rotere over hovedet i takt med musikken, før det er tid til at tage hjem.

Jeg medgiver, at Suspekt ikke er for alle. Det er kontant, latrinært og pornoficeret. Men det er også velrappet, musikalsk grænseafsøgende og en stor fed understregning af, at hiphop i den grad kan komme ud over scenen på Orange. Som Skjoldungerne gjorde i nærheden for tusind år siden, blev Orange Scene brændt ned i nat. Det kræver nok et års tid at komme sig over det.

X
X
X