Mercury Rev
The Light in You

Mercury Rev: The Light in You

CD /
Udgivelse D. 02.10.2015
Finn P. Madsen

Det er næsten ikke til at høre, at de har været væk. Hele syv år er der gået, siden de psykedeliske drømmerockere Mercury Rev sidst lod høre fra sig. Bandet lyder dog stadig som sig selv på godt og ondt. På The Light in You drysser de atter mystificerende tryllestøv ud over deres lyttere, som er det en fantasyfilm a la Troldmanden fra Oz, de musikalsk rækker ud efter. Desværre trækkes der ikke nogle store kaniner op af hatten. Hovedkernen af bandet består nu om dage af de to barndomsvenner Johnathan Donahue og Grasshopper, som i den grad lader deres omgivelser i Catskills Moutain krystallisere sig i musikken.

Den fabulerende og strygerbelagte Autumn's In The Air beskriver metaforisk den tilstand af chok, Donahue befandt sig i, da hans hus nær Woodstock blev ramt af en flodbølge. "Autumn's in the air, as parts of me erase / one by one they disappear / like bicycles left chained... much to my surprise, a world I thought was black and white turns to watercolor sky". Mercury Rev befinder sig milevidt fra den eksperimenterende støjrock, de grundlagde karrieren på og tog en stærk drejning væk fra på den fremragende Deserter's Songs og som kulminerede på All Is Dream.

Formlen fra de to album sammensmeltes på The Light in You. Der spilles med sikre kort på et forudsigeligt comeback. Derfor flader udspillet også gevaldigt ud hen mod slut, hvor de stilforvirrede Sunflower og Rainy Day Record kaster grus i det ellers så velsmurte maskineri. Inden da har Mercury Rev heldigvis leveret deres majestætiske og psykedeliske signaturer på fortryllende vis, som på Amelie, Emotional Free Fall og det magiske højdepunkt Central Park East.