Kato: Det er ikke robotter, der laver elektronisk musik

Kato: Det er ikke robotter, der laver elektronisk musik

Vinderen af GAFFA-Prisen i kategorien "Årets Danske Elektroniske Udgivelse" i december 2015 blev Kato. Umiddelbart efter sejren talte vi med ham, og det blev til følgende samtale om hans højde- og lavpunkter i 2015, og hvad han skal i 2016. 

Du er årets elektroniske kunstner. Hvad vil du sige til de mange, der har stemt på dig?

– Jeg er meget, meget overrasket. Der er mange, der siger, vi er robotter, der laver elektronisk musik, jeg håber, det her viser noget andet. Grunden til, at jeg er overrasket er, at jeg ikke har gjort noget for at gøre folk opmærksomme på det, modsat rigtigt mange andre. Da jeg vandt et par priser her i 2011, var der nogle kollegaer, der kommenterede, at det ikke var super god stil at opfordre sine følgere til at stemme på en, så det lod jeg være med denne gang. Så jeg er ekstremt overrasket. Jeg har brugt to år på at lave denne her plade, og jeg har fået en pris for det, stemt ind af læserne. Tusind tak.

Hvad har 2015 været for et år for dig?

– Det har været et arbejdsår, et album, fire singler og tre turnéer. Nu er jeg parat til fem-seks måneders vinterhi i studiet, hvor jeg håber på at kunne være med til at påvirke, hvordan musikken kommer til at lyde i 2016. Det er det, det handler om for mig, kigge fremad, ikke følge efter. Jeg vil gerne være ham, der sætter dagsordenen for den elektroniske musik. Og det synes jeg, Now er godt eksempel på. Et album, der mikser mange genrer. De artister, jeg arbejder med, ser jeg selvfølgelig som mennesker, det må ikke misforstås, men jeg ser dem også lidt som instrumenter.

– Udfordringen for mig er at få nye ting ud af de mennesker/instrumenter, og nogle gange sker det bare ved, at vi er i selskab sammen. Det er et free ride for de artister, og det åbner for en kreativitet. Når folk kommer i mit studie er det gratis, der er ingen forventninger, der skal heller ikke være for mange managers, det federe, når vi bare kan slippe kreativiteten løs. Det er tit, det bare sker, at vi mødes spontant til et show, og så går i studiet med et par bajere bagefter, og nogle gange bliver der bare lukket op.

Hvad har været negativt i 2015?

– Ikke så meget faktisk, jeg vil hellere sætte fokus på det positive. For eksempel er der MØ, som er blevet en verdensstjerne, og tanken om, at man kan gå fra at være "nobody" til verdensstjerne på ét nummer, det giver inspiration for en som mig. Jeg har været signet to gange på kæmpe internationale kontrakter, og så ryger en A&R-mand (kunstnerisk ansvarlig, red.), og pludselig er du tilbage til scratch. At se sådan noget ske for MØ er sindssygt inspirerende. Du er kun en sang fra at blive verdensstjerne. Hun kan via et feature åbne op for sin egen musik. Fordi hun tog et rigtigt valg, det er inspirerende.

Du har tidligere hittet på dansk, men Now er 100 procent engelsk, hvorfor?

– Jeg havde syv millioner streams med TopGunn (Dumt På Dig, red.), et kæmpe hit. Men jeg havde lyst til at lave en hel plade på engelsk, en album, der kommer ind på mange forskellige emner. Også stilmæssigt, der er en del soul på pladen, det er nyt for mig, det gør anerkendelsen endnu federe. Da jeg vandt to priser i 2011, var jeg den nye dreng i klassen, og når man er ny og upcoming, er der ofte noget medvind. At vinde igen, fire år efter, på de præmisser vi har snakket om, gør det endnu større.

Hvad skal du i 2016?

– Det første halve år er i studiet. Jeg tager en tur til L.A. midt i januar for at mødes med en masse spændende mennesker og se, om de folk stadig vil lege med mig. Jeg satser ikke på nyt album i 2016, men går efter et nummer ad gangen. Du kan pludselig få album-hjerne, holde sange op mod hinanden, tænke rød tråd, smide den væk igen. Jeg havde regnet med, at Now ville tage seks måneder, jeg brugte fire gange så lang tid. Det er streaming-tider, det er noget andet, derfor er det godt at få tingene ud.



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA