Royalties – et skræddersyet forløb for fremtidens musikere og musikbranchefolk

Royalties – et skræddersyet forløb for fremtidens musikere og musikbranchefolk

Royalties er et kursusforløb arrangeret af Royal Beer og Volcano, som er en music management-virksomhed, der rådgiver musikere. Kurset, der strækker sig over ti undervisningsgange, skal gøre deltagerne i stand til at manøvrere i den komplicerede og mangefacetterede musikbranche. Med sine vidt forskellige 26 deltagere er kursusforløbets styrke netop deltagerne selv, fordi de kan inspirere og sparre med hinanden og hjælpe til, at de kan danne dét netværk, som netop er så vigtig i musikbranchen. Ud over de faste undervisere får deltagerne undervisning af gæsteundervisere, som alle har erfaring fra musiklivet.

Vi har talt med tre af kursisterne på det første hold, årgang 2015/2016

Se billeder af alle tre deltagere her

 

Sidsel Thomassen (billedet)

Alder: 28 år

Bopæl: Aarhus

Uddannelse: Bachelor i medievidenskab, studerer lige nu cand.public

Sidsel er bachelor i medievidenskab og er nu i gang med at læse cand.public. I sit sabbatår mellem bacheloren og kandidaten arbejdede hun som bartender på spillestedet Backstage i Aarhus, og her fik hun smag for at arbejde i musikbranchen. Selvom hun aldrig selv har beskæftiget sig med praktisk udøvelse af musik, håber hun på, at Royalties-forløbet kan kickstarte hendes karriere og give hende de redskaber, hun skal bruge til at arbejde med event management.

Hvorfor ville du gerne starte på Royalties-forløbet?

– Jeg valgte det, fordi jeg gerne ville finde ud af, hvilke muligheder der var for at arbejde inden for musikbranchen. Inden forløbets start havde jeg været engageret i en music management-virksomhed, som hedder Enough Said Music, hvor jeg for alvor fik blod på tanden, og derfor håber jeg, at kursusforløbet kan give mig afklaring på, hvilken retning jeg skal tage. Derudover lød det bare rigtigt spændende, og der var nogle interessante undervisere på plakaten. Jeg har før været på lignende kurser, men der har ikke været samme fokus på den individuelle proces, som der er på Royalties-forløbet.

Hvorfor vil du gerne arbejde i musikbranchen?

– Den følelse jeg får i kroppen, når jeg arbejder med musik og er til koncert, siger mig, at musikbranchen er et sted, hvor jeg ville føle mig rigtig godt tilpas ved at have et job, så det er en mavefornemmelse.

Hvad er det bedste ved Royalties-forløbet?

Kursets styrke er helt klart den brogede sammensætning, hvor alle er fælles om at have en eller anden form for interesse og engagement i musik. Folks forskellighed er rigtig vigtig, eftersom vi kan inspirere hinanden, og det har i det hele taget været centralt i kurset, at man har kunnet bruge hinanden og "netværke". Første undervisningsgang handlede netop om netværk, og vi fik undervisning i at tale med fremmede mennesker. Jeg har i det hele taget aldrig været et sted med så mange fremmede, hvor det har været så let at falde i hak med nogle mennesker, som jeg ikke kendte i forvejen.

Er der noget, der har overrasket dig på Royalties-forløbet?

– Jeg har bidt mærke i, at både de faste undervisere og gæsteunderviserne forventer at lære noget af os og ikke kun omvendt. Det gør de nok, fordi de ved, at vi potentielt kan komme til at arbejde sammen, og det er fedt at mærke, at inspirationen ikke kun går den ene vej, og at nogen, man ser op til, også føler, at de kan få noget af en selv.

Opstår der ikke konkurrence, eftersom I på et eller andet tidspunkt vil komme til at slås om samme job?

– Nej, det har været meget vigtigt for vores undervisere, at vi samarbejder og ikke modarbejder hinanden. Man kan ikke arbejde i musikbranchen uden at bruge sit netværk, og det er også derfor, der har været afsat en hel undervisningsgang, som udelukkende har handlet om netværk.

Hvad kan du bruge din uddannelse til i et eventuelt job i musikbranchen?

– På medievidenskab lærte vi om receptionsanalyse, som handler om modtagerens forståelse af eksempelvis en tekst. Sammen med mit kendskab til brugen af medier, som jo spiller en stor rolle i disse tider, vil jeg sagtens kunne få gavn af min viden fra medievidenskab i et job i musikbranchen.

Hvor ser du dig selv om ti år?

– Om ti år ser jeg mig selv i en stilling i musikbranchen, hvor jeg får lov til at hjælpe unge bands, der gerne vil starte deres karriere. Da jeg arbejdede for Enough Said Music fandt jeg ud af, hvor svært det er for unge bands at skabe et navn. Som musikbranchen er lige nu, er det meget let at forsvinde i mængden, og jeg håber, at jeg til den tid vil have de rette kompetencer og kontakter, som skal til for at hjælpe et ungt band frem i karrieren. Min største udfordring i den forbindelse er nok, at jeg på en eller anden måde bliver nødt til at opbygge noget selvstændigt og finde ud af, hvad det er, jeg kan give, så man vælger mig frem for nogle andre. Det er det, jeg håber at Royalties-forløbet kan lære mig.

 

Rikke Østergaard

Alder: 27 år

Bopæl: Aarhus

Uddannelse: Er i gang med kandidaten på sangskriverlinjen på Rytmisk Musikkonservatorium i Aarhus

Siden Rikke som 6-årig startede med at spille violin, har hun haft musikken som omdrejningspunkt for sit liv. Nu drømmer hun om at få succes med sin musik, som hun producerer under kunstnernavnet O/RIOH. Til daglig går hun på sangskriverlinjen på Rytmisk Musikkonservatorium i Aarhus, og hun håber, at hun med sin deltagelse i Royalties-forløbet kan lære at manøvrere i den mangefacetterede musikbranche, så hun kan få skabt sig et navn.

Hvorfor ville du gerne starte på Royalties-forløbet?

– Min vej gennem musikken har været lang og snørklet. Jeg startede med at spille violin som 6-årig, og nu går jeg på sangskriverlinjen på Rytmisk Musikkonservatorium og er ved at finde den rette hylde, nemlig at lave min egen musik. Når jeg har valgt at gå på Royalties-forløbet, er det for at blive bedre til alt det, der ikke har med skabelsen af musik at gøre, for det lærer jeg allerede på konservatoriet, men også for at møde mennesker, der potentielt skal hjælpe med at opfylde min drøm om at få et navn inden for musikken.

Hvad er det bedste ved Royalties-forløbet?

– Det fedeste ved kurset er, at det også fungerer som en slags mentorordning, hvor man får stillet en mentor til rådighed på baggrund af en samtale, hvor man har fortalt om sine drømme, og hvad man håber at kunne få ud af kurset. Så selvom der er fokus på fællesskabet i kurset, så er det lige så meget et individuelt skræddersyet forløb, hvor vi hver især har et sigte.

Hvad er din force?

– Min force er uden tvivl min stædighed i forbindelse med mit ønske om at skabe mig et navn inden for musik. Jeg har været vidt omkring i systemet, hvad angår musik, men det gennemgribende tema har altid været min ihærdighed. Jeg har aldrig været så god til at samarbejde, men været bedst til at gøre tingene for mig selv. Jeg tror også, at det er derfor, jeg er endt med at bruge computeren som redskab til at opfylde min drøm om at skabe min egen musik. Med computeren kan du udrette rigtig meget selv og er knapt så afhængig af andre. Jeg føler mig let låst fast, hvis jeg skal samarbejde med andre, så derfor er frihed for mig at være alene i skabelsesprocessen.

Har du aldrig haft brug for en kreativ sparringspartner?

– På musikkonservatoriet har jeg arbejdet rigtig meget for mig selv, men på et tidspunkt gik det op for mig, at jeg havde brug for at høre andres idéer og meninger om det, jeg havde lavet. Det ledte til et samarbejde med Troels Abrahamsen, som har været producer på min ep, et samarbejde som jeg har været rigtig glad for.

Hvad håber du så, at Royalties-forløbet kan give dig?

– Selvom jeg arbejder bedst alene, så føler jeg stadig, at Royalties-forløbet kan give mig en masse, men på nogle andre niveauer. Jeg mangler ikke inspiration til, hvordan jeg skriver min musik, men jeg mangler mere samarbejdspartnere til at kunne komme ud med min musik, og her tror jeg, at Royalties-forløbet kan give mig et godt netværk, så jeg kan opfylde den drøm. Jeg vil gerne bruge energi på at skabe musik og ikke på alt det andet, såsom pr og event-management, som mange af de andre på kurset er dygtige til.

Hvad drømmer du om?

– Min drøm er, at modbevise alle dem, der siger, at O/RIOH laver elektronisk nichemusik, og at det ikke er kommerciel popmusik, for det vil jeg gerne selv have lov til at bestemme, om det er. Det ved jeg godt, at jeg ikke kan, for det er ikke mig, der bestemmer, hvad der bliver spillet på P3, men så må jeg finde en anden måde at bevise det på. Min drøm er at kunne leve af at skabe min egen musik og være uafhængig af andre. Det bliver en udfordring for mig at holde fast i den drøm, for hvis der går for meget business og realitet i den, så kan man hurtigt miste retningen mod målet.

Hvor ser du dig selv om ti år?

– Det har jeg ingen anelse om. Jeg er generelt rigtig dårlig til at tænke langt frem i tiden. Ti år virker som en uoverskuelig tidshorisont, for måske laver jeg noget helt andet til den tid. Næste år ser jeg mig selv på alle landets festivaler med et fedt liveshow.

 

Mikkel Hein

Alder: 34 år

Bopæl: København

Uddannelse: Uddannet skolelærer

Mikkel arbejder til daglig som folkeskolelærer, men vil gerne opnå succes med sit firma Baryl Musik, som udfører bestillingsarbejde i form af musikkompositioner til reklamer og tv. Drømmen er et liv, hvor han kan arbejde som lærer på halv tid og bruge resten af tiden på at skabe sin egen musik. Med sin deltagelse i Royalties-forløbet håber Mikkel på at tilegne sig de redskaber, som skal gøre ham i stand til at gøre sin egen virksomhed økonomisk bæredygtig, så han fremover kan leve af kompositionsarbejdet.

Hvorfor ville du gerne starte på Royalties-forløbet?

– Ud over jobbet som matematik- og musiklærer på en friskole har jeg også firmaet Baryl Musik, hvor jeg komponerer og indspiller jingler til videoklip, som bl.a. modemagasinerne lægger ud på de sociale medier. Grunden til, at jeg gerne ville starte på Royalties-forløbet var, at jeg følte, at jeg manglede noget viden om musikbranchen for at kunne udvikle mit firma. Når jeg har taget beslutninger i mit firma, har det ikke været funderet i noget specifik viden, men snarere været på baggrund af min intuition. Musikbranchen er så indviklet, at det ikke er nok, at man bare er dygtig til at lave musik, der er også mange økonomiske og juridiske forhold, som man skal sætte sig ind i for at kunne drive et firma i musikbranchen. Jeg håber derfor, at Royalties-forløbet kan lære mig om de mange forskellige aspekter af musikbranchen, så jeg kan blive bedre rustet til at drive mit eget firma.

Hvad er det bedste ved Royalties-forløbet?

– Det bedste ved Royalties-forløbet er det netværk, man får skabt sig – både blandt underviserne, men også blandt de andre deltagere. Det er ikke sådan, at man får direkte undervisning i, hvordan man netværker, det er bare noget, der ligger implicit i hele forløbet. Når undervisningen er overstået, bliver underviserne hængende, og man snakker med dem, og det er rigtig fedt. Derudover er det brugbart med den mentorordning, som kurset også indeholder. Gennem en samtale med arrangørerne af kurset fortæller man om, hvilke udfordringer man har, og hvad man gerne vil opnå med forløbet, og på den baggrund får man så tildelt en mentor, der kan hjælpe en. Jeg har lige fået tildelt min mentor, og vedkommende passer perfekt på den vej, som jeg gerne vil tage. Man er i gruppe med andre som har fået tildelt samme mentor, og de andre i gruppen har derfor nogle af de samme mål som en selv, og det er naturligvis også inspirerende.

Hvad kan du bruge mentorordningen til?

– Det, jeg kan bruge min mentor til, er at lære hvordan jeg får fat i flere medie-virksomheder og andre samarbejdspartnere, som gerne vil bruge min musik. Min mentor er således en, der til dagligt arbejder med at komponere musik til film og tv. Vi mødes 4 x 2 timer med vores mentor i små grupper, så vi dels kan sparre med vores mentor, men også med de andre, som har de samme udfordringer som os selv.

Hvad bliver din største udfordring på vejen til at nå længere i musikbranchen?

– Min største udfordring bliver at få udbredt kendskabet til mit firma, og det jeg kan. En anden stor udfordring bliver, at gøre min virksomhed økonomisk bæredygtig, således at de timer jeg lægger i det også afspejles i virksomhedens økonomi. Desuden hjælper kurset også en til at turde at springe ud i det og tage nogle chancer, for det er oftest nødvendigt, hvis man vil flytte sig.

Hvor ser du dig selv om ti år?

– Om ti år håber jeg på at have et liv, hvor jeg kan undervise, samtidig med at jeg komponerer musik på bestilling i mit firma, som til den tid er økonomisk bæredygtigt. Processen med at sidde og komponere og indspille kan godt være ensom, så det ville gå godt i spænd med det mere sociale job som lærer, som jeg også sætter rigtig meget pris på at have. Og så ville jeg selvfølgelig gerne spille på Orange Scene på Roskilde Festival.

Se billeder af alle tre deltagere her

Læs mere på Royalties.dk


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA