Koncertaktuelle Goat: Mødet mellem lys og mørke har det med at blive virkelig groovy

Koncertaktuelle Goat: Mødet mellem lys og mørke har det med at blive virkelig groovy

I næste måned indleder det svenske fusionsband Goat en omfattende turné igennem det europæiske kontinent. Turnéen starter i fædrelandet, og dagen efter, den 8. oktober, svinger de forbi Den Grå Hal i København. Turnéstarten i Malmö indikerer også udgivelsen af deres tredje album Requiem, som eftersigende er bandets folk-album. Folkemusikkens traditioner udgøres af historiefortællinger, og det er ikke overraskende, at Goat vælger en sådan tilgang, er man bekendt med deres musikalske og visuelle udtryk. Det er alt sammen meget mystik, hvor mystikken særligt formidles gennem de maskeklædte bandmedlemmer.

Jeg fangede Benny Goatman et par uger forud for turnéstart. Jeg blev ikke meget klogere på, hvem han er, men alligevel gik jeg til pennen med en større forståelse for bandets identitet og deres samarbejde med pladeselskabet Sub Pop. For Goat handler det om kontrasterne mellem lyset og mørket, og hvordan vi som mennesker er forbundet på tværs af kulturer. Goat gør, hvad der passer dem, og forklarer måske også, hvorfor de er et af få skandinaviske bands på det stilsættende amerikanske pladeselskab Sub Pop, der ellers ikke ligefrem er kendt for deres omfavnelse af den psykedeliske musik.

Hvorfor har I masker på?

– Hvis du har set os uden masker, ville du forstå det.

Jeres musik har også et lidt mystisk præg – ved at have et anonymt visuelt udtryk, er det et forsøg på at opretholde den mystik?

– Mystikken er bare en bivirkning ved at forsøge at opretholde vores privatliv.

Hvordan vil du beskrive musikken og jeres lyd?

– Vi foretrækker at kalde vores musik for World Music. Og jeg vil beskrive vores lyd som spirituel rock ’n’ roll.

I spiller mere eller mindre psykedelisk musik, men alligevel inkorporerer I verdensmusikalske temaer – hvordan formår I at skabe den kobling?

– Jamen, det er din definition. Vi har den opfattelse, at vi overordnet set spiller verdensmusik, men sommetider stikker vi over i metal og jazz. Og nøglen er ikke at kontrollere det, man laver. Slip din kreativitet fri.

Jeg kan forstå, at Goat kommer ud af et stammesamfund i det nordlige Sverige – hvordan er den historie?

– Det er en historie om et kollektiv af rejsene, der blev grundlagt i det 16. århundrede oppe nordpå. Det er bygget på åbenhed og nysgerrighed.

Meget musik fra Sverige har en ret eksplicit melankolsk lyd – hvad er årsagen til, at I ikke er gået i den retning musikalsk?

– Det ved jeg ikke. Det må du spørge den almægtige skaber om. Som jeg sagde, vil vi overhovedet ikke kontrollere vores lyd. Men vi er nogle ret glade mennesker.

Jeres visuelle udtryk virker dog alligevel lidt uhyggeligt – er det et forsøg på at kompensere for en forholdsvis upbeat lyd?

– Vi er influeret og interesserede i både lys og mørke, og hvor disse to mødes. Det har det med at blive virkelig groovy!

I er på vej med jeres tredje studiealbum, der eftersigende er et folk-album, og det historiefortællende er jo karakteristisk for folkemusik. Hvilke historier vil I gerne fortælle?

– Det er uendelige historier om kærlighed, fred og lykke. Og om lidelser. Og hvordan vi alle sammen hører sammen.

Hvad er jeres holdning til samtidens psych-scene?

– Vi ser ikke os selv som del af nogen bestemt scene, selvom jeg kender flere mennesker, der har forsøgt at placere os i en. Og det har vi det fint med, men jeg kan forstå, at der er mange bands, som forsøger at nå længere ud med deres musik i dag. Og så er der alle de her ”psych fests” hele tiden. Jeg tror, det er en reaktion på vores overfladiske samfund. Men alt går i cirkler, og enhver scene får nok af sig selv på et tidspunkt.

Nogle mener, at den genre er på vej mod en implosion lignende 90’ernes grunge-scene – hvad tænker du om det?

– De har måske ret. Vi får se. Uanset hvad vil musikken stadig blive lavet.

Hvordan vil du beskrive Sveriges psych-scene? Jeg forstår scenen skiller sig lidt ud fra resten af landets musikmiljøer.

– Jeg aner det faktisk ikke. Jeg kan lide nogle bands, og andre kan jeg ikke lide. Jeg aner ikke, hvordan scenen i Sverige adskiller sig fra andre lande. Jeg tænker ikke så meget over den slags.

I har lige spillet en koncert i Aarhus – hvordan vil du beskrive den koncert?

– Det var faktisk virkelig sjovt! Vi havde virkelig god lyd på scenen. Jeg var vild med hvert eneste øjeblik. Og det var et fantastisk publikum.

Hvordan er dit forhold til Danmark? Nu vi er naboer og alt det der.

– Jeg er vild med Danmark! Lige siden jeg var lille, har det altid været en af mine yndlingslande. Jeg overvejer faktisk at flytte dertil, men I skal lige begrave Dansk Folkeparti der, hvor de hører til, før jeg flytter derover. Når det sker, vil det være det bedste sted!

I oktober spiller I koncert i Den Grå Hal i København – hvad kan vi forvente af koncerten?

– Publikum kan forvente nogle nye sange. Og en masse fuzz, djembe, reb og masker. Og så forventer vi at se publikum danse.

Den Grå Hal ligger på Christiania, som jo er den her fristad i København og Danmark – hvad tænker du om at spille koncert der?

– Det bliver virkelig lækkert. Vi er vilde med Christiania.

Hvordan er turnéen ellers gået?

– Alt er gået godt. Koncerterne i Aarhus og London for et par uger siden var virkelig gode. At the End of The Road i England var fantastisk, og jeg var helt vild med Cactus Festival i Belgien og Milhoes de Festas i Portugal.

Hvad gør I, lige inden I går på scenen?

– Vi drikker nogle øl, mediterer lidt og har et par ofringer. Der sker ikke det store.

Hvad står der på jeres forplejningsliste?

– Vi skal altid have en flaske Diplomatico. Det er en virkelig lækker rom fra Venezuela. Og så alt det andet almindelige stads. Øl, sandwich, frugt, blod fra en ged, chokolade osv.

Hvad hører I i turbussen?

– Lige nu lytter vi meget til Albert Ayler og Peter Brötzmann.

I er i stald hos Sub Pop – et pladeselskab, der er kendt for at repræsentere undergrundens musik og hjælpe scenen godt på vej. Hvad gør Sub Pop for jer, som andre labels måske ikke ville have gjort?

– Sub Pop udgav vores plade i Nordamerika, og så er de nogle super flinke fyre, meget rare og sjove. Det kan vi godt lide ved dem.

Hvordan vil du beskrive pladeselskabet, historien og bandlisten som et element i jeres musikalske og visuelle udtryk?

– Åh, det ved jeg ikke. Det er nok bedre, hvis du spørger Sub Pop om, hvad de tænker om det. De ville udgive vores tidligere album, og vi gik med til det, fordi vi kunne lide dem som mennesker. Det var alt, hvad vi tænkte på.

Er der nogle særlige bands på Sub Pop, som I finder særligt inspirerende? Og er der måske nogle, I kunne se jeres arbejde sammen med?

– Jeg ved ikke engang, hvilke bands der er på Sub Pop. Mudhoney?

 

Goat spiller i Den Grå Hal den 8. oktober. Køb billetter via GAFFA Live.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA