Koncertaktuelle Kristian Leth: – Vi går gennem fremmed land hele livet

Koncertaktuelle Kristian Leth: – Vi går gennem fremmed land hele livet

I det skæve kvarter Gowanus i Brooklyn, mellem lagerhaller, tøjfabrikanter og mærkelige små butikker, ligger et lille, rektangulært studie. Her står guitarer, trommer, keyboards og andre instrumenter tætpakket side om side med andet musikalsk gear, mens aflange vinduer i endevæggen lukker omverdenens lyde ude.

Det lille rektangulære studie i Gowanus har dannet ramme om den danske sanger, musiker og sangskriver Kristian Leths andet soloalbum Fremmed Land, der udkom i april. Selvom det er oplagt at tænke på USA som det sted, albumtitlen refererer til, forklarer Kristian Leth, at det ikke nødvendigvis skal forstås sådan, at det er det dominerende land på den anden side af Atlanten, der er fremmed land.

– Pladen hedder ikke fremmed land, fordi den er indspillet i New York. I hvert fald ikke umiddelbart. Men sådan en plade har jo lidt sit eget liv, så måske ender den alligevel med at dreje sig om min tid i New York, men det er nu ikke tænkt sådan, siger han og fortsætter: 

– Titelsangen Fremmed Land handler snarere om det at søge efter noget. Det kan jo siges at være en del af livet. Alle mennesker går gennem fremmed land hele livet.

Fremmed i eget land

Selv mener Kristian Leth også, at du sagtens kan føle dig fremmed i dit eget land:

– Hvis du ikke længere føler, du kan genkende dit lands opførsel, og ikke forstår, hvad der foregår i det land, du ellers troede du kendte så godt, så vil jeg mene, du godt kan føle dig fremmed i dit hjemland, forklarer han. 

Følelsen af kulturel fremmedgørelse ses også spejlet i sangene på albummet Fremmed Land. På nummeret Danmark synger Kristian Leth blandt andet: 

”Når jeg ser på en skærm, hvad de skriver om mit land / Og jeg ser dem, vi valgte stå og lyve på tv / Det er som en bil, der er gået i stå. / En masse børn, der spørger, om de må sidde på forsædet / Danmark, jeg gav dig mine bedste år, men du knuste min drøm.”

Kristian Leth fortæller dog selv, at han ikke bevidst har arbejdet med et overordnet tema på Fremmed Land. Tværtimod forklarer han, hvordan han gerne ville gå nysgerrigt til den historiefortælling, der dominerer albummets tekstunivers: 

– Jeg ser meget på en plade som et øjebliksbillede, der beskriver de stemninger, som var til stede, da den blev indspillet. At skrive musik er nogle gange lidt som at lægge kabale. Nogle numre går bare op, og andre gør ikke.

 

Lyden af det store æble

Fremmed Land har Kristian Leth arbejdet tæt sammen med den amerikanske lydtekniker Diko Shoturma. Et samarbejde, Kristian Leth på mange måder mener har frigjort ham fra danske forestillinger om, hvordan musik som hans skal lyde.

– I Danmark har vi en masse dygtige danske musikere, der helt tilbage fra 70’erne har lagt en vej for, hvordan den her slags singer-songwriter-folk skal lyde. Den vej er musikere som C.V. Jørgensen, Johnny Madsen og Allan Olsen allerede gået.

– Den tradition kendte Diko Shoturma af gode grunde ikke, fortæller Kristian Leth, der i stedet trak på referencer som Neil Young, Father John Misty og Beck på albummet Fremmed Land.

I alt har seks af Kristian Leths egne yndlingsmusikere været med til indspilningerne i det lille studie i Guinness, Brooklyn. Det var meget vigtigt for ham, at hver enkelt musiker fik frihed til farve numrene.

– Jeg har bevidst ikke forsøgt at kæmpe imod, at musikerne bidrog med deres egen lyd på pladen. Mange musikere har en idé om, hvordan deres plade skal lyde, men så kan musikken også allerhøjest blive det, de har inde i deres egne hoveder. Hvis du tør give slip på din egen forestilling, kan musikken meget mere.


At miste kontrollen

I det hele taget tror Kristian Leth sjældent, der kommer god musik ud af at have et fastlåst billede af, hvordan det færdige album skal lyde:

– Mange musikere påstår, at de igennem hele processen ved, hvad de har gang i. Men ofte er det, der gør musik fantastisk, at der sker nogle ting undervejs, som de, der laver musikken ikke selv har kontrol over, forklarer han og uddyber:

– Hvis du hele tiden er bevidst om, præcis hvad du laver, så kan musikken aldrig blive til andet og mere end det, du har i hovedet. Jeg tror, vi sjældent er i stand til tænke os til de dybder, vi sætter pris på ved vores egne yndlingsplader.  

Indspilningerne til albummet Fremmed Land skete på kun fire døgn, mens mikset af pladen skete i et sommerhus i samarbejde med Frederik og Fridolin Nordsø. To musikere, Kristian Leth allerede kendte godt fra hans sideløbende projekt The William Blakes.

– Vi befandt i et sommerhus sammen med vores familier, da vi miksede Fremmed Land. I de ti dage vi befandt os i sommerhuset fandt vi den helt rigtige lyd til pladen, samtidig med vi hyggede os med vores børn og lavede mad sammen.

 

Nysgerrige ører

Kristian Leth er selv blevet glad for resultatet af Fremmed Land, som han stadig kan holde ud af at høre, som han siger. Faktisk mener han ikke det er helt ligegyldigt, at kunne gå til det færdige album med nysgerrighed:

– Jeg prøver altid at gå til det færdige album med nysgerrige ører, så jeg selv kan opleve det færdige resultat. På den måde bliver det nye album også en gave til mig selv.

Mens efteråret går på held spiller Kristian Leth to koncerter. Først på Atlas i Aarhus og siden i Studie 3 i DR Koncerthuset. Den dansksprogede musiker kan dog ikke løfte sløret for om der kommer mere end de to koncerter. Til gengæld ligger han ikke skjul på, at publikum kan se frem til unikke koncerter, der bliver formet af musikerne på scenen og derfor kan ændre sig fra aften til aften.

– Ligesom på pladen, bliver der masser frihed under koncerterne. Jeg tager mange af de samme musikere med, som også er med på pladen. Vi kender den dynamik og stemning der skal til, men ellers lader vi musikken blive til under koncerterne.

 

Den ligegyldige titel

Hvad fremtiden ellers bringer for den 36-årige københavner, er der mere end et svar på. Selvom han med egne ord ikke er så optaget af at give sig selv en titel som enten radiovært, forfatter, musiker eller digter, så har han gang i meget andet end solokarrieren.  

– Lige nu sidder jeg i Brooklyn og er i gang med at arbejde på et soundtrack til den kommende DR-serie Herrens Veje, men jeg er også i gang med at producere musik for andre musikere. Og så skriver jeg også på to bøger, tilføjer han.

Heller ikke The William Blakes er et projekt, Kristian Leth har lagt i graven.

– Som Frederik  i bandet sagde, så kan The William Blakes ikke rigtigt gå i opløsning. Jeg ved bare ikke, hvornår vi skal indspille vores næste plade. Jo mere vi forsøger at planlægge og kontrollere det, desto mere galt går det.

Kristian Leth gæster d. 29. oktober Atlas i Aarhus og d. 30. oktober Studie 3 i DR Koncerthuset.

 

 

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA