NorthSide-talsmand: Kritikken af mudder er helt berettiget

NorthSide-talsmand: Kritikken af mudder er helt berettiget

Den ottende NorthSide er overstået efter tre dage med masser af musik i Århus Ådal med kunstnere som Radiohead, Frank Ocean, The Prodigy og mange flere på programmet. Dagen derpå har vi fanget talsmand og booker John Fogde for at høre, hvordan han selv synes, festivalen er gået, og hvad han vil sige til de kritikpunkter, der er kommet fra forskellige sider.

 

Hvordan synes du selv, festivalen er gået?

– Jeg synes, den er gået fantastisk. Der har været nogle udfordringer på grund af vejret, men alt omkring barer og boder er gået fejlfrit, koncerterne har været gode, og vores nye tiltag Sideshow har været fremragende. Der har været over 100 forskellige artister i Sideshow med Balkan-musik, burlesque-shows og meget mere, og der var 16 forskellige programmer i Kolonihaven, for eksempel syvretters gourmetmad, intimkoncert med Ed Harcourt og et foredrag med Frans Ørsted, lektor i pædagogik og forsker i flow, og hans datter MØ, der jo også optrådte på festivalen.

 

Hvad siger økonomien efter årets festival?

– Det er ikke opgjort endnu, men omsætningen i boderne fredag var bedre end forventet, og lørdag var den markant bedre end ventet. Sammenholdt med, at vi havde udsolgt, regner vi med at få et overskud, der er større end de to sidste års underskud sammenlagt (henholdsvis fire og to millioner i 2015 og 2016, red.).

 

Der har været en del kritik af, at der først blev kørt flis ind på festivalen søndag, selvom det regnede kraftigt fredag, og festivalpladsen derfor lignede en mudderpøl lørdag. Hvad siger du til den kritik?

– Den er helt berettiget. Vi havde indkøbt en masse flis på forhånd, men de produktionsfolk, vi havde allieret os med, og som havde mange års erfaring, fortalte, at man først kan køre flis ind, når pladsen er blevet bare en smule tør, for ellers synker det bare ned i mudderet. Så vi var nødt til at vente på, at pladsen tørrede bare lidt.

 

I har også fået en del kritik for, at der var for mange på pladsen, og I solgte jo 5000 billetter mere i år end sidste år?

– Vi havde også udvidet pladsen med 5000 kvadratmeter ved at flytte om på nogle af produktions- og frivilligområderne. Det er en kritik, vi får hvert år, og vi fik den også sidste år, hvor vi var 10.000 færre end i år. Den kritik kommer vi nok først til livs, hvis man kan reservere sit eget sæde til festivalen ligesom i biografen. Der var køer til barer og toiletterne mellem koncerterne, men hvis man gik i baren eller på toilettet under koncerterne, var der ingen problemer. Det oplevede jeg selv under Thomas Helmig-koncerten.

 

Har festivalen nu den størrelse, den skal have?

– Det skal vi evaluere på nu, men det vil jeg umiddelbart vurdere, at den har. Efter sidste år valgte vi jo at opgradere musikbudgettet betydeligt, fra 20 til 35 millioner kroner, og så skal vi jo have solgt flere billetter for at få det til at hænge sammen. Men som sagt har vi også udvidet festivalpladsen.

 

I har også fået en del kritik for koncerten med hovednavnet Frank Ocean, der blev beskyldt for at spille for lavt og for indadvendt. Hvad siger du til den indvending?

– Jeg synes, det var en fantastisk koncert, og jeg stod og så den sammen med en del musikbranchefolk, blandt andre forsangeren fra Bastille, og de syntes det samme. At der var nogle numre, hvor han skulle starte forfra, viser jo bare, at han er et menneske og ikke en robot, der står og agerer til et backtrack. Jeg vil dog godt medgive, at den var for lav, men det er noget, kunstneren og hans folk suverænt selv bestemmer. Det eneste, vi kan gøre for at regulere på lyden er, hvis den er for høj i forhold til vores aftale med kommunen. Jeg forstår heller ikke, at folk regnede med at få en fest, for hans seneste album er jo meget afdæmpet. Han har været en af mest ønskede kunstnere på NorthSide de sidste fem år, og vi har forsøgt at få ham hvert år, så når chancen var der, var det jo bare med at tage den. Vi vidste, at koncerten ville blive stille, og derfor lagde vi også 2manydj’s og WhoMadeWho efter Ocean, så vi kunne slutte med en fest.

 

Radiohead stod i programmet til at spille to timer og 45 minutter, men de spillede ”kun” en time og 55 minutter. Hvor blev de sidste 50 minutter af?

– Vi havde lavet en aftale med dem om, at de skulle spille cirka to timer, med mulighed for at de kunne spille lidt længere, og vi vidste, at de har spillet op til tre timer for nylig, så derfor indlagde vi plads til det, og det meldte vi ud for at tage eventuelle naboklager i opløbet – vi havde dog fået lov af kommunen til at spille så længe. Koncerten var dog noget længere end de andre på NorthSide, hvor ingen andre spillede længere end 90 minutter. Hvorfor de ikke spillede længere end knap to timer, ved jeg ikke. Det kan skyldes, at de skulle hurtigt videre til deres næste koncert.

 

Helmig i en liga for sig

Der var 45 minutters pause mellem The 1975 og Radiohead, hvor der ikke var anden musik på pladsen. Hvorfor det?

– Det var en del af kontrakten med Radiohead, at der skulle være fuld fokus på deres koncert, og derfor havde vi indlagt en pause før deres optræden, og undgik at have koncerter samtidig med dem. Det ville også være synd for for eksempel et mindre dansk navn, der skulle spille samtidig så stort et band.

 

Næste år flytter I festivalen til torsdag-fredag-lørdag, hvorfor det?

– Det er noget, vi har overvejet længe, og vores kolleger på Tinderbox har gode erfaringer med det. Der er ofte en vis afmatning på festivalen søndag. Det var der så ikke i år på grund af Radiohead-koncerten, men det kan vi næppe overgå næste år, og så vil vi hellere slutte med en fest lørdag.

 

På jeres Facebook-side klager en koncertgænger over, at man kunne høre musik fra Sideshow-teltet på Green Stage.

– Det er ikke noget, jeg selv har oplevet, men hvis det bliver oplevet som et større problem, er det da noget, vi vil tage med i vores evaluering af årets festival. Vi har valgt ikke at have musik på Red Stage og Green Stage samtidig af samme årsag.

 

Sort Sol spillede på Red Stage lørdag nat, er det ikke et lidt stort navn til en så lille scene? Adgangen blev jo også lukket af på et tidspunkt under koncerten.

– Det er et stort navn, ja, men der er trods alt plads til 6000 på Red Stage, det er ikke en intimscene som Kolonihaven. Vi vil gerne sætte musikerne først, og vi syntes, at det var det helt rigtige tidspunkt og den rigtige scene til dette band. De spillede lørdag klokken 01, hvor vi ved, at en del allerede har forladt festivalpladsen, og samtidig spillede Suspekt på Blue Stage og trak masser af publikummer. Mig bekendt var pladsen også kun lukket ganske kort.

 

I fik en del kritik for at booke et bredt folkeligt navn som Thomas Helmig inden festivalen, men hans koncert har fået mange roser af både publikum og anmeldere. Kan vi forvente flere af den type folkekære kunstnere i fremtiden? Måske Gnags og TV-2, der jo også er fra Aarhus?

– Det er noget, vi skal evaluere på, men der er ikke mange i samme kategori som Thomas Helmig. Han var særdeles veloplagt og havde medbragt en fantastisk produktion. Med al respekt for Gnags og TV-2 tror jeg ikke, de kan få folks pis i kog helt på samme måde som Helmig. Jeg så selv koncerten fra et højttalertårn, og jeg tror, det var den største publikumsmængde, der nogensinde har været til en koncert på NorthSide.

 

I har lavet en aftale med kommunen om at kunne bruge Ådalen til og med 2020. Herefter har I ytret interesse for en ny mulig festivalplads ved Eskelund ved Viby. Tror du, belært af erfaringerne fra i år, at det kan blive et godt festivalområde, også hvis det bliver dårligt vejr?

– Vi har en god dialog med kommunen om området ved Eskelund, og det er klart, at det skal bygges op fra ingenting, med kloakering og mulighed for, at der kan køre lastbiler til og fra, siger John Fogde og slutter med en varm tak til publikum: – De tog udfordringerne i stiv arm og var klar på at feste.

 

 

 

 

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA