EKSKLUSIV PREMIERE: Døden og skøgen med korset

EKSKLUSIV PREMIERE: Døden og skøgen med korset

I 2018 er det danske dødsmetalband BAEST aktuelle med sit første fuldlængde studiealbum, og som en smagsprøve på næste års kaos har GAFFA eksklusiv premiere på albummets førstesingle, ”Crosswhore”. Hør singlen nedenfor.

Du har sikkert lagt mærke til det. Blonde piger og drenge med midterskilning og runde briller, der på deres antikke Raleigh-cykel også er iklædt hvid T-shirt med store, blodrøde og splattede bogstaver. Det virker i sig selv vanvittigt kontrastfyldt, men det er et udtryk for en mindre tidevandsbølge, der for kort tid siden startede i Aarhus. For skriften er set før, og de fem bogstaver staver dødsmetalbandet BAEST fra Aarhus – og med store bogstaver vel at mærke. Navnet er altomfattende i den nye bølge, hvor BAEST er nærmest enevældig repræsentant, og på under to år har det retrospektive svenskerdødsband samlet hele Nordens metalpublikum på Copenhell for kun få dage senere at rive velfærdsungdommen midt over på Roskilde Festival.

LÆS OGSÅ: Flået fra hinanden og fortæret

Det seneste år har været vildt, og 2018 ser ud til at blive endnu vildere, hvor udlandet venter. BAEST scorerede for nyligt en aftale med det danske bookingbureau Skandinavian, og tager til foråret til den verdenskendte showcase-festival EuroSonic Noorderslag i den hollandske by Groningen. Sjældent i dansk musikhistorie har en metalband klaret sig så godt, og især når der er tale om det lydunivers, som BAEST bevæger sig i. Det er et lydunivers, der er skruet sammen til at flække lytteren i to – det er ondskab i et sonisk format. BAEST er nu aktuelle med første udspil, ”Crosswhore” fra bandets kommende debutalbum, der udkommer næste år.

– For mig personligt er det et udtryk for vreden over at være uretfærdigt behandlet af en skikkelse, som er hævet over mig. Chefen, kommunen, forældre, en storebror, religion, samfundet, moden. Den store modstand som eksisterer i livet, er for mig den her crosswhore-skikkelse. Fucking sæk!, fortæller bandets guitarist Svend Karlsson til GAFFA.

LÆS OGSÅ: Copenhell offentliggør de 16 første metaldrøn

BAEST har tidligere udmærket sig med evnen til at kombinere progressive kompositioner med en lyttervenlig sammenhæng. BAEST har i sin tidlige inspirationsfase kigget tilbage i tiden, til dengang før fyrene i bandet overhovedet var født. Herigennem har de formået at gribe hårdt fat om den retrospektive dødsmetal, der i mere eller mindre grad har været forsvundet fra metalæteren i flere år. Det har blandt andet dannet grundlaget for bandets brede appel og har ført til succesfulde festivaljobs, supporttjanser for danske metalbands med legendestatus og udsolgte headline-shows. Men på nummeret ”Crosswhore” forsøger de sig med en anden retning. Det er lige så massivt, melodisk og ondskabsfuldt som altid, men denne gang følges der eftersigende en mere tilgængelig formel.

– På ”Crosswhore” har vi fokuseret på, at sangen som helhed skal være en ørehænger. Den simple sangstruktur skal gøre det muligt for lytteren at fordybe sig i et lydbillede, der kendetegner os. Allerede få sekunder inde er man ikke i tvivl om, at det er her er BAEST, fortæller forsanger Simon Olsen.

LÆS OGSÅ: Tre stærke danske navne til Tinderbox

På BAESTs debut-ep Marie Magdalene blev lytteren inviteret ind i det blasfemiske lydunivers, og skal man sammenligne med ”Crosswhore”, byder det kommende studiealbum på blasfemisk kaos og dommedagsbetonet ødelæggelse.

– Sangen omhandler en religiøs figur – en nonne eller Jomfru Maria, der hengiver sig til synd. Gennem synden bliver hun bærer af antikrist, som hun aborterer. Antikrist er dermed en dødfødt skikkelse i vores lille historie. Så kort fortalt er det begyndelsen på enden, fortæller guitarist Lasse Revsbech.

Hold øje med BAEST i 2018, hvor bandet rammer de danske og udenlandske landeveje og giv ”Crosswhore” et lyt:



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA