Sort Sols Lars Top-Galia om Jóhann Jóhannson: – Han var en af de helt store i nordisk musik

Sort Sols Lars Top-Galia om Jóhann Jóhannson: – Han var en af de helt store i nordisk musik

Fredag blev den Oscar-nominerede og Golden Globe-vindende islandske filmkomponist Jóhann Jóhannsson fundet død i sin lejlighed i Berlin, kun 48 år gammel. Dødsårsagen er endnu ukendt.

Islændingen stod bag musikken til storfilm som Theory of Everything, Sicario og Arrival fra 2014, 2015 og 2016 og blev i den forbindelse nomineret til flere Oscars og Golden Goldes. Han vandt en Golden Globe for musikken til Theory of Everything om fysikeren Stephen Hawkings liv.

LÆS OGSÅ: Filmkomponisten Jóhann Jóhannsson er død, 48 år

En af dem, der kendte Jóhannsson, var Sort Sols guitarist og komponist Lars Top-Galia, der sbåde som musiker og koncertarrangør har arbejdet sammen med islændingen. GAFFA har ringet til Top-Galia at få en vurdering af Jóhannssons bidrag til musikverdenen.

– Jeg opdagede første gang hans musik, da han udgav albummet IBM 1401, A User’s Manual i 2006. En hyldest til en af de første computere i Island, en computer, der var stor som et hus. Jeg blev meget ramt af musikken. Det lykkedes ham at lave noget, der på én gang var minimalistisk og tæt og samtidig storslået. Det var slående smukt. Jeg så ham som den rytmiske musiks svar på Arvo Pärt (estisk klassisk komponist, født 1935, red.). Man taler jo meget om den nordiske tone i disse år, og den må man sige, at han havde, siger Top-Galia og fortsætter:

Artiklen fortsætter nedenfor

– Jeg ville gerne arrangere en koncert med ham og fandt til min overraskelse ud af, at han boede i København på det tidspunkt. Det blev til en koncert på Statens Museum for Kunst i 2008, og i den forbindelse talte vi om, at vi også ville lave noget musik sammen. Det blev først til noget i 2013, hvor Steen fra Sort Sol og jeg arbejdede på en skitse til nummeret ”Kursk”, som vi havde påbegyndt helt tilbage i begyndelsen af 00’erne. Omsider syntes vi, at havde fået et gennembrud, og vi mødtes derfor med Jóhann, som skrev et strygerarrangement til den. I den forbindelse fik vi indsigt i hans arbejdsproces. Han arbejdede hurtigt, gik på sit kontor om morgenen og arbejdede hele dagen, og det var tydeligt, at han var ambitiøs. Han ville nå langt, og det kom han.

– I forbindelse med ”Kursk”-nummeret blev han introduceret til vores amerikanske producer Randall Dunn, og de to begyndte herefter at samarbejde om flere projekter. Han mødte også vores amerikanske gæsteguitarist Stephen O’Malley (kendt fra doom metal-gruppen Sunn O))), red.), som han i forvejen havde været i dialog med, og de kom også til at samarbejde. Det var i øvrigt Randall, der ringede og fortalte mig om hans død, og jeg må sige, at det ramte mig hårdt. Jeg har været meget påvirket af hans musik, og han var en stor inspirationskilde til hele vores seneste album, Stor langsom stjerne. Han var i øvrigt autodidakt og havde en baggrund i rytmisk musik, og det kunne vi selvfølgelig relatere til i Sort Sol.

Hvordan vil du karakterisere hans musik?

– Jóhanns musik var både knugende, følelsesstærk, simpel og let, og der var mange, der tænkte, at han var født til at lave filmmusik. Det gjorde han så også, og karrieren tog for alvor fart, efter at vi havde afsluttet nummeret ”Kursk”. Mens vi i Sort Sol arbejdede videre på Stor langsom stjerne, kunne vi se, at han fik den ene Oscar- og Golden Globe-nominering efter den anden. Vi var i regelmæssig kontakt, og jeg mødtes sidste gang med ham i december 2016 i København, hvor han gav koncert på Bremen Teater, og vi var ved at færdigmikse albummet. Han så medtaget ud, og det var tydeligt, at det kostede noget at være indrulleret i det store Hollywood-maskineri. Han fortalte om det kæmpe pres, og han ærgrede sig over ikke at have mere tid til sine egne værker. 

– Han skulle også have skrevet musik til Blade Runner: 2049-filmen af Denis Villeneuve, som han arbejdede sammen med på flere film, men blev pillet af projektet og erstattet af Hans Zimmer, jeg ved ikke hvorfor. Vi talte om at lave noget mere musik sammen, men det nåede vi så desværre ikke. Han brugte dog mit studie til flere indspilninger. Jeg ved, at han arbejdede på noget mere synth-orienteret musik i den senere tid, og jeg håber, at disse optagelser udkommer, siger Lars Top-Galia og afslutter:

– Det er et imponerende værk, der står tilbage. Han var virkelig respekteret. Da jeg arrangerede koncerten med ham i 2008, spillede jeg hans musik for mange, der ikke kendte den i forvejen, og alle kunne lide den, og mange blev følelsesmæssigt berørt af den. Hans plader udkom på velrenommerede pladeselskaber som Touch, 4AD og Deutsche Grammophon. Han var en af de helt store i nordisk musik.

Jóhann Jóhannson efterlader sig en datter, sine forældre og tre søstre.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA