Tinderbox-booker: – Det med profil er noget, journalister har opfundet

Tinderbox-booker: – Det med profil er noget, journalister har opfundet

Tinderbox har netop offentliggjort sit fulde program for 2018, og i den forbindelse har vi fået en snak med booker Brian Nielsen om blandt andet, hvad han selv synes om årets program, hvem han ærgrer sig over ikke at have fået fat i, hvorfor Depeche Mode spiller sin tredje danske koncert på et år – og det med den markante undervægt af kvinder kommer vi også forbi.

LÆS OGSÅ: Tinderbox fuldender programmet med 16 nye kunstnere

Hvad synes du om årets program?

– Det er et af de bedste, vi har haft, hvis ikke det bedste. Når man tænker på, at festivalen kun er i sit fjerde leveår, synes jeg, det er pænt godt gået at have et navn som Depeche Mode på plakaten, og at kunne præsentere Jack White er heller ikke enhver beskåret. Det vidner om den status, festivalen allerede har fået internationalt.

Hvad synes du er jeres største scoops i år?

– Der er mange, foruden Depeche Mode og Jack White vil jeg sige Prophets of Rage, Alanis Morissette, French Montana, der havde et kæmpehit i 2017 med ”Unforgettable”, Wiz Khalifa, der er i top tre over mest sete videoer nogensinde på YouTube, Madness, Bastille, der er større nu end nogensinde, og så Kygo, som vi lige har fået på til sidst, han er jo et af de allermest streamede navne overhovedet.

Hvem er du mest skuffet over ikke at have fået fat i?

– Hvis man kigger på det, som ligger øverst på publikums ønskelister, er Coldplay og Foo Fighters altid i top. De er dog begge i en kaliber, hvor vi ikke har råd til dem, medmindre vi bruger hele vores budget, men det kan jo være, det kommer, priserne går jo også op og ned på artister.

Hvordan vil du karakterisere jeres profil? Der er jo langt fra Kygo over Wiz Khalifa til Iggy Pop.

– Det med profil er jo noget, I journalister har opfundet. Vi laver en festival, som tiltrækker folk, vi har en EDM-scene, to store scener, en teltscene, urbane ting, hiphop og meget mere. Roskilde har også præsenteret Tiësto, har Roskilde en profil, har NorthSide? Jeg kan notere mig, at alle de store festivaler præsenterer en bred vifte af navne.

Det er tredje gang på lige lidt over et år, at Depeche Mode spiller i Danmark, først i Parken og så i Royal Arena og nu jer, er det ikke lidt fantasiløst at booke dem?

Nej, hvis jeg ikke troede, de kunne trække folk, havde jeg selvfølgelig ikke booket dem. De to andre koncerter har været udsolgt, og det er yderst sjældent, de spiller festivaler og første gang, de gør det i Danmark. Og så er det bare et legendarisk band, og når muligheden bød sig, var det med at slå til. Prophets of Rage spillede på Copenhell sidste år, Iggy Pop spillede på Haven, og der gik jo ikke noget af Iggy Pop på Haven ved, at han spillede på NorthSide året før. Med sådanne kunstnere ved man bare, at der venter folk et brag af en oplevelse. Og så bliver det da også spændende at se, hvilken form Alanis Morissette er i, hun solgte jo 30 millioner af sit gennembrudsalbum.

Skal vi være frontkæmpere eller overleve?

Hvor stort er musikbudgettet i år i forhold til sidste år?

– Det er en lille smule mindre nu, cirka 32 millioner i forhold til 35 millioner sidste år Vi havde egentlig afsat lidt flere penge til et større navn, som i sidste øjeblik valgte at udskyde sin turné til næste år, men så kan vi forhåbentlig få vedkommende næste år. Ellers ville vi faktisk have haft det største budget i år.

Det lyder spændende. En anden ting: 4 ud af de 48 navne på plakaten – The Breeders, Alanis Morissette, Off Bloom, Velvet Volume – er en kvinde eller et band med kvindelig forsanger, hvilket giver beskedne 8,3 procent kvinder på festivalprogrammet – og så havde I Skunk Anansie, der selv aflyste hele deres turné i sidste måned. Historier om skæv kønsbalance på festivaler vender tilbage år efter år. Er det noget, I har fokus på?

– Jeg har verdens bedste undskyldning. Der findes faktisk ikke ret mange kvindelige dj’s, desværre, og vi har undersøgt sagen – nogle af dem har heldigvis spillet hos os tidligere. Der er jo mange medier, der har fokuseret på det, og det er en ret medieskabt diskussion, for hvis man ser på, hvad publikum ønsker, er det ikke en fifty-fifty fordeling. Vi må gøre op med os selv: Skal vi være frontkæmpere på ligestilling og til gengæld risikere, at festivalen ikke overlever på sigt, fordi vi ikke kan sammensætte et program, som folk vil købe billetter til. Med al respekt synes jeg, at det er en forskruet diskussion at gøre det til festivalernes ansvar. Man skal starte et helt andet sted: Der, hvor folk begynder med at lære om musik, i skolen for eksempel, og så forsøge at fastholde det igennem livet. Så kunne det være, at vi kunne få et fifty-fifty-udbud, for det er desværre ikke tilfældet nu. Og det er jo heller ikke sådan, at 50 procent af det, der ligger på Spotify, er lavet af kvinder. Men der er også mange kvinder, har sagt nej tak til os, blandt andre Camila Cabelo, som vi forsøgte at få fat på. Men vi har da Alanis Morissette på som headliner, så det er jo ikke sådan, at vi ikke kan lide kvinder.

15 ud af 48 navne er danske, altså cirka en tredjedel, er det en passende fordeling?

– Det synes jeg, men det går lidt op og ned år for år. Det handler lidt om det muliges kunst, udbud og efterspørgsel, for eksempel hvem spiller Grøn Koncert, hvem har lavet eksklusivaftaler med andre. Hvis der er for mange danske navne, er der nogle, der synes, programmet ligner Grøn Koncert, men vi booker jo det, vi synes er bedst og bør være på festivalen.

Hvordan ligger billetsalget, og regner I med udsolgt?

– Vi har solgt dobbelt så mange billetter som sidste år på dette tidspunkt, og ja, det regner med vi. Kapaciteten er den samme som sidste år, 40.000 gæster.

Sidste år manglede I 5000 billetter i at få udsolgt, hvordan kommer årsregnskabet til at se ud?

– Det kan jeg fortælle dig, når regnskabet er klar, men jeg tror, vi kommer ud med et lille minus.

I havde et underskud på 31 millioner i 2015 og et overskud på ni millioner i 2016. Er et lille minus i 2017 noget, der bekymrer dig, med det store underskud i 2015 i betragtning?

– Nej, overhovedet ikke.

Hvem er din drømmebooking?

– Jeg bookede jo Coldplay til Midtfyn i 2002, og det kunne da være fint at få dem tilbage til Fyn, da deres publikum er meget tæt på at være den typiske Tinderbox-gæst, som i øvrigt er knap 35 år i gennemsnit. Nu må vi se, om pengepungen rækker.

Spørgsmål fra læserne

Vi har også indhentet et par spørgsmål fra vores læsere, og de kommer her:

Fylder EDM-genren ikke mere hos jer nu, end da I startede?

– Nej, det gør den faktisk ikke, og den har altid været populær. Vi kan konstatere, at vi flere gange har lukket for adgangen til MagicBox-scenen grundet stor tilstrømning. Vi har også haft store navne som David Guetta, Calvin Harris og Axwell Ingrosso på de store scener, som regel som lukkenavne. Det gør andre festivaler også.

Hvem erstatter Skunk Anansie?

– Det gør Biffy Clyro, det var det tætteste, vi kunne komme genremæssigt. Men vi har et godt forhold til Skunk Anansies management og agent, så jeg er sikker på, at de kommer på et tidspunkt.

Har I tænkt jer at få Morten tilbage på programmet? Gerne sammen med nogle upcoming bands og dj’s?

– Ja, Morten kommer (er netop blevet offentliggjort, red.), og denne gang på en af de store scener, hvor han lukker den dag, hvor Depeche Mode spiller. Vi måtte jo lukke MagicBox-scenen for fire år siden, fordi tilstrømningen var så stor. Med hensyn til upcoming bands har vi jo for andet år vores band battle, i år i et samarbejde med TV2 Fyn, som vi håber kan være med til at løfte opmærksomheden omkring den konkurrence, og vi håber, vi kan lave mere end det ene show hos os. Og vi har også helt nye dj’s på programmet.

Hvorfor kommer Turboweekend ikke også og spiller farvel-og-tak koncert på Tinderbox?

– Det blev der desværre ikke plads til i programmet.

Hvordan får man dit job?

– Ha, ha, ha, du kan jo prøve at søge det. Det handler bare om at være pågående og fræk nok.

LÆS OGSÅ: Kommentar: Tre gode ting ved årets Tinderbox-program – og to knap så fede

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA