KOMMENTAR: Indfør stillezoner på festivaler

KOMMENTAR: Indfør stillezoner på festivaler

Billledet: Glade og hensynsfulde koncertgæster til Rex Orange County på NorthSide – de findes skam!

Så var den gal igen. Weekendens ellers fremragende NorthSide var ifølge diverse medier, også GAFFA, skæmmet af snak under koncerterne. Ikke mindst under Björks smukke, men lavmælte og krævende koncert torsdag aften, hvor hun præsenterede et sæt med hovedfokus på sit seneste album Utopia og kun ganske få ældre hits – i en imponerede, drejende scenografi med blomster, buske og træer og et orkester primært bestående af fløjtenister.

LÆS OGSÅ: Björks Utopia: Blomstrende og betagende sanse-bombardement

Også C.V. Jørgensen-koncerten (som GAFFA undlod at anmelde, da vi næsten lige har anmeldt legenden med det samme sæt på Train) var præget af snak, hvilket jeg så ved selvsyn. Noget lignende skete på forrige weekends Heartland Festival, hvor lyden under flere koncerter på den store Greenfield Stage, blandt andre med hovednavnene Patti Smith, Van Morrison og The The, også helt klart var for lav.

Snakken er på én gang ærgerlig og forståelig. For på en festival går man jo til musik på en anden måde, end når man går til koncert med én kunstner. Man kommer på en festival for at høre en hel masse forskellig musik, for at være sammen med vennerne og feste og måske møde nye mennesker, og så taler man jo sammen. Personligt møder jeg ofte gamle venner og bekendte, når jeg er på festival. Da jeg var på den første Tinderbox i 2015, stødte jeg ind i en af min gamle gymnasiekammerater, som jeg dengang ikke havde set i fire år, og i år på NorthSide mødte jeg en gammel medstuderende, som jeg ikke havde talt med siden 1996. Og vi talte selvfølgelig sammen, men gik dog væk fra der, hvor musikken spillede.

Debatten er gået på de sociale medier, og en bruger har foreslået at indføre "knevrezoner" langt væk fra scenerne i stil med rygeområder uden for restauranter. Måske som en spøg, men idéen er faktisk ikke så dum, og jeg gerne tage den videre og foreslå stillezoner – ligesom i togene – oppe foran scenerne. Der er jo i forvejen frontpits på Orange Scene og Arena på Roskilde, og her kunne man indføre taleforbud og så gøre noget lignende på andre festivaler. Og så skal det naturligvis håndhæves venligt, men bestemt af vagter, hvilket jeg modsat NorthSide-talsmand John Fogde godt mener kan lade sig gøre. I forvejen er det fint, at NorthSide på storskærm opfordrer til, at man undlader at samtale under koncerterne.

LÆS OGSÅ: NorthSide-talsmand: – Der skal ske en radikal holdningsændring om snak under koncerter

Der er selvfølgelig nogle praktiske udfordringer, for det er jo også tættest på scenen, at musikken er højest, så i princippet er det ikke nødvendigvis her, at problemet med snak er værst. Man må dog formode, at de største fans af en potentiel kunstner placerer sig tættest på scenen (medmindre de har fysiske udfordringer, der gør, at dette ikke kan lade sig gøre), mens dem, der bare vil se giraffen og planlægger at gå efter tre numre stiller sig længere væk, så de hurtigere kan komme videre – og der er jo som regel også højttalere længere ude på pladsen.

Jeg vil dog mene, at kunstnerne også har et ansvar. Jeg er stor fan af Björk, som jeg har fulgt, siden jeg så hende i Aarhus Festuge i 1993 – ved en indendørs koncert med sange fra hendes dengang storhittende album Debut – men jeg forstår ikke, hvorfor hun vil turnere på festivaler med så eksperimenterende setup, som hun har gjort de sidste par gange, jeg har set hende. Björk har faktisk ikke givet en dansk indendørs koncert siden Vega i 1997. Siden dengang har hun udelukkende spillet festivaler: Smukfest 1998, Roskilde 2003, 2007 og 2012 og nu NorthSide, og også Roskilde 2012 var en avanceret omgang, som fik alt fra 1 stjerne i BT til 6 i GAFFA.

LÆS OGSÅ: Björk indtog tronen som Orange Scenes ypperstepræstinde med hypnotisk pragtpræstation

Men hvorfor spiller Björk ikke siddekoncerter i koncerthuse som DR Koncerthuset, Operaen, Forum (hvis der kan laves ordentlig lyd!) eller måske ligefrem Royal Arena? Her kan hun spille for sine fans, der kan lytte i andægtig stilhed uden at blive forstyrret af fulderikker (forhåbentlig da!), ligesom i Londons Eventim Apollo i september 2016, hvor jeg anmeldte hende.

LÆS OGSÅ: Besættende Björk stryger alt undtagen strygere

Hun vinder ganske vist ingen nye fans på den måde, men det tror jeg heller ikke, hun gjorde i nævneværdigt omfang på NorthSide. Det gjorde til gengæld A Perfect Circle, som jeg må tilstå, jeg kun kendte perifert inden NorthSide, men som jeg blev blæst væk af. Men de spillede også noget højere.

LÆS OGSÅ: For enden af den perfekte cirkel

Jeg håber i hvert fald, vi kan blive enige om, at tæt på scenerne – dér taler man ikke. Hvor tæt det så er, kan man altid diskutere.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA