Amina Carsce Nissen fra Savage Rose: Korsanger og ekstern lektor på CBS

Amina Carsce Nissen fra Savage Rose: Korsanger og ekstern lektor på CBS

Aften efter aften er hun med til at tryllebinde tusinder som korsanger i legendariske The Savage Rose, men i pauserne mellem turnéerne er hun ekstern lektor på CBS. Umiddelbart to forskellige verdener, men for Amina Carsce Nissen er hvert af hendes forskelligrettede levebrød lige så stor en del af hende som det andet.

Hvad nu hvis man er et godt stykke inde i en velfungerende musikkarriere, når man pludselig føler, man mangler noget? Musikken kører på skinner, man kan endda leve af sin passion, men det føles alligevel kun halvt. For Amina Carsce Nissen blev resultatet, at hun tog en uddannelse i Politisk Kommunikation og Ledelse på CBS, hvor hun i dag underviser i Videnskabsteori samt rådgiver ledere sideløbende med hvervet som korsangerinde i The Savage Rose. Umiddelbart to forskellige verdener, men for Amina hænger de to uløseligt sammen.

– Jeg tog uddannelsen som 27-årig, hvor jeg allerede havde arbejdet som musiker i mange år. Det er et fantastisk liv at arbejde som musiker, men det er også et liv, hvor man er meget væk, så det harmonerede ikke helt med livet som mor, da jeg fik børn. Derudover havde jeg jo i mange år fået stimuleret mit hjerte og min kreative og musikalske side, men på den anden side savnede jeg nogle intellektuelle udfordringer, så jeg begyndte at studere på RUC, hvor jeg tog en bachelor, og derefter fortsatte jeg på CBS, hvor jeg fik min cand. soc.

 Ville pludselig noget andet

Før hun blev en del af The Savage Rose, har Amina spillet Europaturnéer med nogle jamaicanske orkestre, ligesom hun har spillet med Catbird og diverse coverbands.

– Rent musikalsk har jeg lavet alt muligt forskelligt. En kort overgang boede jeg også i New York, hvor jeg studerede på Mannes Jazz og sang en masse jazz. Men hele tiden har der været noget i mig, der ville noget andet. Jeg har altid haft et meget dualistisk forhold til musikken. På den ene side kan jeg ikke leve uden den, og på den anden side skulle jeg også have noget andet ind i mit liv.

Hvordan gik det op for dig?

– I starten sang jeg som solist, men for 20 år siden, da jeg spillede med en masse forskellige musikere i New York, hvor jeg også havde et kæmpe netværk, gik det op for mig, at der var noget, der manglede. Når jeg så på de andre musikere, der virkelig var kompromisløse i deres arbejde med musikken, kunne jeg godt mærke, at jeg ikke selv havde den samme kompromisløshed i mig. Jeg syntes selv, jeg manglede det der sidste, der skulle til, hvor man smider alt, hvad man har i hænderne og smelter ind i musikken. Jeg gik til det på en anden måde, og det var faktisk lidt af en erkendelse at opdage, at jeg faktisk ikke var villig til at gå hele vejen, når det kom til musikken. Det blev lidt af en krise for mig, for hvem var jeg så, og hvad skulle jeg så med mit liv? Indtil da havde jeg været kompromisløs, men lige pludselig var der også noget andet, jeg ville. Det brugte jeg et par år på at spekulere over, mens jeg sang kor.

– Korarbejdet faldt mig let, for jeg var jo skolet og havde mine ører med mig. Og i det at synge kor fik jeg dyrket min kærlighed til musikken, og jeg fik lov til at være en del af magien og den musikalske rejse, samtidig med at det giver plads til noget andet, jeg elsker.

Hvorfor blev det lige sociologien, du kastede dig over?

– Jeg havde en idé om, at jeg ikke bare skulle arbejde med stemmen, men også med sindet. Begge mine forældre er psykologer, så jeg havde egentlig forestillet mig, at jeg skulle noget med psykologi – jeg kunne godt tænke mig at studere mennesket, så jeg startede med at studere samfundsvidenskab på RUC i faget Offentlig Administration. Det ville jeg gerne kombinere med den kreative åre, som jeg jo også havde. Jeg har altid haft en interesse i mennesker, i fortællinger, og hvordan strukturerne er i samfundet. Det syntes jeg var vildt spændende, og det ville jeg gerne have mere styr på. Jeg vil gerne ind og undersøge det, der er i maskinrummet og finde ud af, hvordan vi har opbygget samfundet på den måde, vi har. Det syntes jeg var rigtig spændende.

Rådgiver ledere

– Dualiteten i det har været svær for mig at begribe, for det ene trækker i mig på én måde, mens det andet trækker i mig på en anden måde. Og i de perioder, hvor jeg kun har beskæftiget mig med en af tingene, har jeg savnet det andet.

Er det begyndt at gå op i en højere enhed for dig?

– Ja, for i dag er jeg begyndt at kunne se, hvordan de to ting også er enormt forbundne. Jeg underviser jo på CBS i Videnskabsteori, og jeg rådgiver ledere. Jeg bestræber mig på at trække en musikalitet ind i min undervisning. Jeg performer jo på en måde, når jeg står foran mit publikum, der så i det tilfælde er de studerende. Man kan sagtens inkorporere musikalitet i formidlingen af videnskabsteoretiske strømninger eller bestemte filosoffers teorier. Det er jo ikke nødvendigvis kun ordene, det handler om, men hele den samlede formidling, måden man siger ordene på og er i rummet. Der foregår jo en udveksling, både når man spiller musik og når man underviser, selvom det godt kan virke som envejskommunikation set udefra, men man er nødt til at have en fornemmelse for, hvem man står overfor. Det samme gælder, når jeg laver ledelsesrådgivning. Det handler om opmærksomheden på den anden, evnen til at lytte og evnen til at improvisere. Og jeg synes, det giver enormt meget genklang hos de ledere, jeg taler med. På samme måde er det også formidling, når jeg står på en scene.

– Det har været meget opdelt, men nu er det blevet lettere at integrere det, og det er fantastisk at kunne bruge den teori, jeg underviser i både i min egen undervisningsmetode og på scenen, når vi er ude at spille. Så jeg kan for eksempel illustrere en tænker som Foucaults pointer ved at vise, at når jeg spørger på en bestemt måde, får jeg også et bestemt svar igen, og hvis jeg stillede det samme spørgsmål på en anden måde, ville jeg muligvis få et andet svar. Det er vigtigt at være sig selv bevidst om, at man er videnproducent, for hvis det bare er teori, er det jo copy-paste. Hvis man kobler selvintegreret tænkning på, begynder det virkelig at ligne noget. 

Kan det være svært at få kalenderen til at gå op, når man både skal passe jobbet som musiker og underviser/rådgiver?

– Jeg kan jo ikke tage mig et 9-17-arbejde, og det tror jeg heller ikke nødvendigvis ville være mit lod. Musikken har helt klart krævet, at jeg har taget nogle bestemte valg. For eksempel er jeg selvstændig, og det er jeg, fordi det er vigtigt for mig at bevare musikken som professionel del af mit liv. Når der er turnépause, arbejder jeg med videnskabsteorien. Det er typisk fra januar til april, hvor der ikke er så meget aktivitet i musikken. Mit arbejdsliv har været et kludetæppe af mange forskellige aktiviteter, men jeg synes, jeg har fået skåret det ned til, at jeg har færre varer på hylden, men til gengæld er jeg så mere specialiseret.  

 

Derfor blev det The Savage Rose

– Naja (Naja Rosa, Annisettes datter, der også synger kor i Savage Rose, red.) og jeg har kendt hinanden, siden vi var meget unge og gik på sangakademiet sammen. Der mødte jeg også Annisette og Thomas et par gange og var kor-afløser i bandet et par gange, og da Annisette skulle sammensætte et nyt band, efter Thomas døde, kom jeg med fast i bandet, hvor jeg har været med i over ti år nu.

 

Om uddannelsen står der på CBS’ hjemmeside:

På denne uddannelse får du et analytisk blik for de logikker, der er styrende i virksomheder og organisationer, der arbejder på tværs af den private, den frivillige og den offentlige sektor. Du lærer at identificere komplekse ledelsesproblemer samt at iagttage de magtformer og beslutningsprocesser, der udspiller sig i organisationer og i samfundet.

 

Boks: Blå Bog

Amina Carsce Nissen er datter af en dansk mor og en somalisk far og født i Illulisat, Grønland

Har sunget, siden hun var 10 år i kor såvel som solist.

Boede i New York i 1998, hvor hun også studerede på Mannes Jazz, New School

Har optrådt med blandt andre Tanya Stephens, Kelly Junior, Catbird, The Sandmen, Naja Rosa Band og The Savage Rose

Har været en fast del af The Savage Rose siden 2008

Uddannelse: Cand. soc. fra CBS i Politisk Ledelse og Kommunikation.

Erhvervserfaring: Danmarks Journalisthøjskole, Rigspolitiet, Copenhagen Business School, Center for Konfliktløsning og mange andre


Læs mere:
http://www.aminarelations.dk
https://www.instagram.com/aminanissen/

  


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA