Eksklusivt i GAFFA: Dengang med Madonna

Eksklusivt i GAFFA: Dengang med Madonna

Siden 1983 har GAFFA bragt interviews med navne af alskens størrelser. Nogen mere unikke end andre. I anledning af jubilæet kigger vi tilbage på de mest eksklusive interviews i vores magasiner. Her med dronningen af pop, Madonna.

(Udgivet i september 2000, nr. 9)

POPDRONNING OG POWER WOMAN

I magasinet fra september anno 2000 finder vi et storslået interview med Madonna. På det tidspunkt var hendes 14. studiealbum Music lige udkommet, og GAFFAs skribent Peter Béliath har fået et eksklusivt interview mellem Miranda Sawyer (The Face/Planet Syndication) og dronningen af pop i hænderne.

I interviewet blev det blandt andet bemærket, hvordan det nye album Music virker til at være et meget positivt album – og meget anderledes end det forgående album Ray Of Light, der trak tråde tilbage til Like A Prayer.

– Mere end nogle af mine andre plader dækker Music alle områder af mit liv. Jeg udelukkede party-elementet fra Ray Of Light. Men jeg havde lige født et barn (da Ray Of Light udkom, red), så mit humør var præget af forundring over livet, og jeg var utrolig eftertænksom og tilbageskuende, og jeg var tiltrukket af livets mystiske sider.

– Det åndelige er vigtigt for mig, men jeg føler mig ikke så inspireret til at skrive sange om det. Jeg mener, jeg går i kirke; jeg går i Church of England, jeg går i katolske kirker, jeg går i synagoger, jeg deltager i alle religioner. I mine knogler er jeg katolik, for jeg er vokset op som katolik, men jeg er lige så tiltrukket af jødedom, som jeg er af katolicismen, udtalte Madonna tilbage i 2000.

Ray Of Light-albummet udkom to år efter, Madonna fødte sit første barn, Lourdes Maria Ciccone Leon, i 1996. Lourdes Leon fik Madonna sammen med fitnesstræneren Carlos Leon, som hun havde et romantisk forhold til omkring 1995-1997. Kort herefter mødte Madonna filminstruktøren Guy Ritchie, som hun senere blev gift med i 2000 – og som hun var gravid med under interviewet. Efter sigende skulle han have slået benene væk under Madonna, ligesom eksmanden – filmskuespilleren og -instruktøren Sean Penn – gjorde det i perioden omkring Like A Virgin-albummet.

– Du kender den dér med, at folk siger “han fordrejede hovedet på mig”? Mit hoved blev ikke kun fordrejet – mit hoved snurrede rundt på kroppen af mig! fortalte Madonna.

– I denne branche, i min branche, kommer jeg til at møde alle mulige slags usædvanlige mennesker, fascinerende mennesker, glamourøse mennesker og sexede mennesker og højt intellektuelle mennesker. Og man møder dem og tænker “interessant, interessant, interessant.” De er interessante, men der er ikke ret mange, der standser én på stedet.

Foruden de slibrige detaljer om Madonna og Ritchies begyndende romance – og om Ritchies fysiske udbrud mod en fan foran parrets hjem i London – gav interviewet også en del indsigt i Madonnas karriere og i hele processen bag sangproduktionerne. Madonna fortalte blandt andet, at hun hentede en god portion inspiration fra dagbogsnoter, artikler og film.

Særligt et nummer synes at vække Miranda Sawyers interesse tilbage i 200, nemlig “What It Feels Like For A Girl”. På nummeret taler skuespillerinde Charlotte Gainsbourg henover begyndelsen, hvor hun siger: “Det er okay for piger at klæde sig som drenge, at gå i skjorter og støvler, fordi det er okay at være en dreng. Men hvis en dreng klæder sig som en pige, er det nedværdigende, fordi I synes, det er nedværdigende at være en pige – men I al hemmelighed ville I elske at vide, hvordan det føles”. En replik, der blev hentet fra filmen The Cement Garden. Madonnas kommentar til sangen viste sig at være forud for nutidens feministiske bølge:

– Jeg tænkte bare: “Gud, det er så genialt!”

– Den (sangen, red.) handler om, at jeg opdager, at det at være succesrig ikke altid er en fordel, når det kommer til forhold med mænd, fordi mænd får let mindreværdskomplekser over for kvinder, der har opnået en masse. Der har været så mange tilfælde, hvor jeg har sagt til mig selv: ’Åh, jeg ville ønske, at nogen havde sagt til mig: ’Vær dygtig, men vær ikke for dygtig, for så vil du begrænse dine muligheder.’’ Sangen handler om at forstå kønspolitikken. Det er en klage, ikke en feministisk slagsang, men jeg mener, at andre kvinder kan forholde sig til den.

Læs hele interviewet her. 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA