Eksklusivt i GAFFA: Dengang med Björk, Pearl Jam, Knopfler og Sting

Eksklusivt i GAFFA: Dengang med Björk, Pearl Jam, Knopfler og Sting

Siden 1983 har GAFFA bragt interviews med navne af alskens størrelser. Nogen mere unikke end andre. I anledning af jubilæet kigger vi tilbage på nogle af de mest eksklusive interviews i vores magasiner. 

MARK KNOPFLER – Farrockens hyperaktive barn (juni 1992, magasin nummer. 90)

I sommeren 1992 gav Dire Straits to koncerter på Gentofte Stadion, og i den forbindelse bragte GAFFA et interview med frontfigur Mark Knopfler. På det tidspunkt herskede der ingen tvivl om, at den britiske guitarist og sanger var en mand med mange jern i ilden. Produktion af filmmusik og pladeproduktioner for diverse kunstnere var hovedårsagen til, der skulle gå et halvt årti mellem Brothers In Arms og On Every Street. I ’92 gav det selvfølgelig anledning til spørgsmålet om, hvorvidt Mark Knopfler snart ville springe ud som soloartist. Til det svarede han:

– Nej, jeg kan bedst lide at arbejde sammen med et band. Det er sjovere at være en del af et band, svarede han.

Famous last words, fristes man – jeg – til at sige. Knopfler forlod Dire Straits blot tre år senere for at påbegynde sin solokarriere. Om sin succes anno 1992 sagde han:

– Musikken har altid været det vigtigste, og successen er en konsekvens af, hvad jeg har lavet. Jeg mener, musikken og sangen i populærmusik er livsnødvendig. Jeg ved, hvor vigtig den er for mange mennesker. Musik ændrer verdenen. Tror du ikke på det, tager du fejl.

Læs hele artiklen her.

STING – I selvransagelsen tegn (juli 1997, magasin nummer 7)

I juli 1997 bragte GAFFA et interview med den tidligere The Police-frontmand Sting, der på 12. år som soloartist kiggede tilbage på 80’ernes turbulente tider.

– Hvad end, der er hændt, har det ført mig derhen, hvor jeg er i dag. Jeg kan ikke fortryde, for jeg har lært af det, jeg har lært, hvordan man opfører sig, og det har gjort mig til den, jeg er. Jeg tillader mig selv at fortryde de negative effekter på de mennesker, jeg omgås.

– I begyndelsen af denne periode var jeg midt i en skilsmisse, ikke blot fra min første kone (skuespillerinden Frances Tomelty), men også fra The Police. Min egenrådighed ødelagde begge forhold. Skyldig? Jeg sårede dem. Lige siden har jeg forsøgt at retfærdiggøre dette over for mig selv, og på en måde er det … smerte.

Det krævede mange kræfter at gøre det godt igen, fortale Sting, da han blev spurgt om, hvordan han ønsker at retfærdiggøre sig selv.

– Jeg har forsøgt at genskabe kontakten til de mennesker, jeg forlod. Det har ikke været let. Men jeg forandrede mit liv og min måde at tænke på og blev et bedre menneske.

Læs hele artiklen her. 

BJÖRK– Gammel punkermentalitet (august 2001, magasin nummer 8)

Året efter den sagnomspundne Lars von Trier-musical Dancer In The Dark havde ramt biografsalene, interviewede GAFFAs daværende chefredaktør Peter Ramsdal sangerinden Björk i 2001. Et interview, der kom vidt, bredt og i dybden med produktionen af albummet Vespertine, der som noget nyt dengang ikke var blevet til på farten.

– Jeg har aldrig arbejdet på den her måde før, fordi det hele er foregået mange forskellige steder, med min computer, eller jeg har bygget studier med lydteknikere de forskellige steder, hvor jeg har boet. Så hvor end min computer har været, har været mit hjem. Jeg åbnede den bare op, og så lavede jeg ellers musik i flyveren, eller mens jeg var med i filmen mellem optagelserne, så min computer var mit tempel.

Björk fortalte også, hvorfor hun valgte at producere Vespertine på egen hånd:

– Jeg kan være meget disciplineret med mig selv og underlægge mig selv nogle meget stramme regler, men af en eller anden grund – måske til dels på grund af at jeg er en gammel punker – tillader det mig ikke at fortælle andre mennesker, kreative mennesker, hvad de skal gøre.

Læs hele artiklen her.

PEARL JAM – Mærket og i et med naturen (december 2002, magasin nummer 12)

GAFFAs mangeårige skribent Henrik Tuxen interviewede Pearl Jam i 2002. Forsanger Eddie Vedder er dybt mærket to år efter Roskilde-ulykken – især da han hører, at Henrik Tuxen befandt sig på scenen, to meter fra guitarist Mike McCready, eftersom et pladeselskab tidligere på dagen havde givet Tuxen scenepas.

– Bare at høre, at du var så tæt på, bringer nogle meget tunge ting frem. Jeg har forsøgt at forklare andre, hvad der skete, men når du rent faktisk var til stede, er det nærmest, som jeg intet skal sige.

For at give bandet rum til at sunde sig, drejede Tuxen interviewet ind på bandets og Eddie Vedders håndtering af berømmelse anno 2002. Eddie Vedder svarede:

– En ting, som jeg gør, er at forsvinde, så lille er verden heller ikke. Hvis du befinder dig midt ude i oceanet på et lille stykke bræt, er der ikke nogen, som hverken hører eller ser dig. Jeg forsvinder og går i pagt med naturen, og en 20-fods hval vil skide på, hvem jeg er. Det er også en meget ydmyg følelse. Det er den måde, jeg kobler fra på, og når jeg så vender tilbage, er jeg fyldt med kraft og energi.

Læs hele artiklen her. 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA