Annika Aakjær - Det handler mere om at lave langtidsholdbare sange end hurtige hits

Annika Aakjær - Det handler mere om at lave langtidsholdbare sange end hurtige hits

Rytmisk Musikkonservatorium i København lancerede tidligere i år sangskriverlinien, hvor knapt 200 ansøgere kæmpede om seks plader. Ansøgningen til denne første årgang er lukket, men uddannelsens sigte blev efterfølgende omdiskuteret i medierne, fordi uddannelsesleder Aage Hagen til Politiken betonede det kommercielle sigte med sangskriverne. Blandt de seks elever er etablerede kunstnere som Annika Aakjær og Prins Nitram, der begge tidligere har udgivet soloplader. Debatten er gået, også her på GAFFA.dk, fordi sangskriveruddannelsen blev fremstillet som et hitmager-uddannelse med kommercielt sigte. Vi har fanget den 23-årige sangerinde, Annika Aakjær, der sidste år debuterede med "Lille Filantrop", og stillet hende tre hurtige spørgsmål om uddannelsen.

Hej Annika Aakjær. Tillykke med optagelsen. Hvordan føles det at blive udvalgt, og hvorfor har de valgt dig?

- En del af målet med uddannelsen er jo, at man kan leve af at være sangskriver bagefter, og derfor er det nok en fordel at tage nogle ind, som allerede har rimelig meget kog i gryden. Jeg havde håbet at kunne få lov til at holde det for mig selv, at jeg var kommet ind, og blev lidt overrasket over al den opmærksomhed uddannelsen har fået. De har jo taget mig ind på baggrund af de sange, jeg har sendt ind til dem, så mon ikke, de synes, jeg er en dygtig original sangskriver, som er langtidsholdbar og alsidig?

Hvad forventer du at få ud af uddannelsen? Hvad synes du om sangskriveruddannelsen, eller idéen med den?

- Jeg har altid haft en fordom overfor konservatoriet. Men når de nu lavede en uddannelse, som var som skræddersyet til mig, så måtte jeg prøve at søge ind. For nogle år siden havde jeg nok stillet mig i det samme negative råbekor, som der var én bruger i GAFFAs forum, der beskrev sådan her: ”Så skal man lære folk at skrive hurtige hits, som kan tjene hurtige penge ind og blive glemt lige så hurtigt. Eller sagt på anden vis – lære folk at smide kvaliteten overbord og lave noget hurtigt og lettilgængeligt i stedet for, for pengenes skyld?” Jeg søgte ind for også at provokere min egen fordom, og fordi jeg allerede kender min egen sangskrivnings æstetik, og derfor ikke behøver at frygte, at nogen uddannelse skal spolere mig. Jeg søgte også ind, fordi jeg bare gerne vil have en uddannelse. Ingen kan sige, hvad uddannelsen kan, da ingen har set produktet endnu, men som udgangspunkt kan det kun være et godt initiativ.

Hvad kan du lære på sådan en linje? Du skrev jo også sange før og har udgivet musik?

- Det at skrive sange mener jeg først og fremmest handler om originalitet, og det er enten noget, man har eller ikke har. Derfor tror jeg heller ikke, at man kan lære at skrive sange. Alle optagne er jo kommet ind, fordi de kan skrive sange i forvejen. Privilegiet i denne uddannelse er at gå rundt med sangskrivere på niveau med mig selv, hvor man har nogle faciliteter til rådighed og får undervisning i branchekendskab og produktion med mere.

I medierne er det blevet beskrevet som en hitmager-uddannelse, og jeg synes, at det er forkert set. Der blev sagt bedre sange, og det blev straks tolket som hits, som desværre tit er forbundet med noget der er af dårlig kvalitet, især fordi de ofte har en dårlig tekst og taler til laveste fællesnævner. Hensigten med uddannelsen er jo netop, at vi kan være med til at hæve niveauet i mainstreammusikken. Det handler mere om at lave langtidsholdbare sange end hurtige hits, og langtidsholdbare sange er altså dem, der også tjener flest penge i længden. Som Beatles og Dylan. Behøver jeg sige mere?

Du kan læse mere om de kreative uddannelser i GAFFA Junis uddannelsestillæg.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA