Rasmus Seebach - Fra sangskriver til solist

Rasmus Seebach - Fra sangskriver til solist

Rasmus Seebach har sammen med sin bror Nikolai Seebach i mange år skrevet og produceret for en lang række kunstnere i Top Notch Music. Nu debuterer han som soloartist, og har allerede hittet stort med nummeret "Engel", der er en singleforløber for albummet "Rasmus Seebach". GAFFA mødte sangeren og produceren til en snak om nummeret "Engel", om hans fortid som rapper og ikke mindst hans arv fra faderen Tommy Seebach.

Hvorfor tror du, "Engel" er blevet et stort hit?  

- Jeg tror, den er blevet et stort hit, fordi den er så universel. Altså, den handler jo om ulykkelig kærlighed. Det kan alle ligesom relatere til. Så tror jeg også, at den ikke forsøger at pakke det ind i fine dybe metaforer, og det gør den meget let forståelig for folk. Jeg tror, folk bliver rørt af det og kan relatere til det.

Jeg kan forstå, at der meget ærlighed i nummeret. Er det noget, du gerne arbejder med?

- Ja, det er meget vigtigt for mig, at når jeg hører nummeret senere, at så jeg føler, at der var noget nyt, som jeg havde på hjerte. Det er ikke noget, jeg bevidst sidder og vælger, at jeg ikke skal bruge metaforer eller tale lidt mere abstrakt, men jeg synes, at det kommer lettest til mig, når jeg kalder en skovl for en skovl.

Ændrer det noget for dig, at du debuterer og selv har et hit?

- Top Notch Music, det er jo mig og min bror, og vi har produceret sange for mange forskellige artister og skrevet for en del. Det er klart, at det vil jeg stadig blive ved med; at skrive til andre og producere for andre. Jeg synes, det er sjovt. Lige nu prioriterer jeg selvfølgelig mine egne sange højt, og det med at give noget af mig selv er det, jeg har lyst til lige nu.

Kan du fortælle lidt om dit debutalbum?

- Albummet har været planen næsten fra starten. Da jeg lavede sangen "Engel", havde jeg længe tænkt på og fået at vide udefra: "hvorfor laver du ikke en plade?" Og så har jeg ikke rigtigt vidst, hvad det skulle være. Jeg havde ikke rigtig en retningslinje for, hvad jeg ville lave, men det synes jeg blev meget tydeligt for mig, da jeg lavede sangen "Engel". Albummet består af 11 sange og et bonustrack. Sangene har det til fælles med "Engel", at de er ærlige popsange, men altså ikke sådan noget tyggegummipop. Jeg synes, jeg har noget på hjerte.

Hvilke genrer arbejder du med på albummet?

- I dag er musik heldigvis blevet så frit, altså man blander jo alt i dag, og det er som om, at det er meget mere tilladt at gøre det. Hvorimod for bare et par siden kunne folk ikke rigtigt forstå, hvis man spillede et eller andet reggae ind over noget popmusik. Der var ligesom flere regler for, hvordan musikken skulle lyde. Det gør mig glad, at det er blevet så tilladt, for når jeg laver musik, så sætter jeg mig ned og laver det, jeg selv synes er fedt. Og så kan det godt være, at det henter inspiration fra en masse forskellige stilarter. Men hvis jeg skulle nævne et par genrer, så ville det nok være pop, en anelse rock og r&b.

Ros fra Chief 1

Titlen "Engel" navnesammenfald med Rockers By Choice-nummeret "Engel", som også blev et stort hit. Er der en sammenhæng til det nummer?

- Overhovedet ikke. Men jeg fik en mail fra Chief One, dengang han hørte nummeret, hvor han skrev, at han var glad for, at der endelig kom en part to. Men det kom bare lige pludselig, og det lød fedt med ordet "Engel", så det var ligesom det, der gav mening. Men jeg har aldrig tænkt det som værende en ny version af det nummer.

Du har også en anden forbindelse til rap og hiphop med G Bach, som du også lavede sammen med din bror. Hvor stor er tilknytningen til rapmusikken?

- Jeg er jo vokset op med popmusik, siden jeg var helt lille. Jeg har altid elsket god melodier og sange, der bare tog fat i én og tvang én til at sætte sig ind i stemningerne og i teksterne. Selvom man prøver at skubbe sangen væk, så bliver man bare suget ind i den. Men der kom så nogle år dér i teenagealderen, hvor jeg syntes, der var noget fed attitude og noget kant over rapmusik. Det synes jeg specielt, der var dengang; jeg syntes, at hiphop var mere interessant på det tidspunkt. Det tiltalte mig meget, og det var sådan set derfor, at jeg begyndte at rappe.

Stolt af Natasja

Er det en tilsnigelse at kalde den nye udgivelse for din debut?

- Det er lidt en tilsnigelse, men det er jo min solodebut. Et eller andet sted er det også så langt fra, hvad jeg lavede dengang, at jeg egentlig også gerne vil have, at man ser på det som en debut. Det har ikke rigtig nogen relevans, synes jeg.

Hvad er dine tanker omkring at bruge af dit eget navn, i stedet for eksempelvis G Bach?

- Det synes jeg virker rigtigt ærligt. Der er ikke nogen grund til, at jeg synes, jeg skal hedde et eller andet smart eller moderne. Jeg vil egentlig helst have, at det var mig selv, der var afsender på det hele.

I har i over 10 år skrevet og produceret musik. Hvilke sange, som I har lavet i Top Notch Music, er du mest stolt af?

- Det største rent personligt har for mig været at lave blandt andet Natasjas single "Fi Er Min", som vi lavede sammen med hende. Det var en stor ting, og selvfølgelig blev det også mere forstærket af, at hun så kort tid efter var væk fra os alle sammen. Så blev det en helt anden ting at have stået i den situation sammen med hende, ja, og så var hun bare hamrende dygtig. Det vil jeg sige som en af højdepunkterne, og så vil jeg også nævne, at jeg er meget stolt over at levere støttesangen til tsunami-ofrene i "Hvor Små Vi Er" sammen med min bror og Remee. Det er sådan nogle ting, som ikke nødvendigvis er dem, som man kunne afsætte til England, men sådan rent personligt, synes jeg, det er de sange, der står højest på listen.

Hvordan er det at samarbejde med din bror i Top Notch Music?
- Det er helt klart superfedt, men det er også klart, at vi har fundet ud af, hvad vi ligesom laver hver især. Jeg er med årene blevet den kreative i foretagendet, og min bror er blevet den mere praktiske. På mit album skriver jeg sangene, og så bruger jeg min storebror som min sparringspartner. Det er fedt at have en, hvor man kan spørge, om man skal gå den ene eller den anden vej med et nummer. Det er på den måde, at vi arbejder.

Sen solodebut

Din egen sangdebut har ladet vente på sig i mange år. Hvad ser du som fordele og ulemper ved at have ventet?

- Jeg mener, at jeg har udviklet mig så meget, at jeg selv kan stå inde for det, jeg laver hele vejen. Jeg synes selv, at jeg er blevet god nok nu til at lave en sang, som jeg sikkert også synes er god om ti år og siger "det er fandeme fedt, det her." Altså, jeg kan godt lytte til noget nu, som jeg har lavet for syv år siden og tænke, at jeg blevet dygtigere siden. Et eller andet sted er jeg glad for at have ventet så lang tid, for nu føler jeg, at jeg har fat i noget. Man bliver bare dygtigere til at sætte tingene sammen, og jeg er i hvert fald en dygtigere sangskriver, end jeg var for ti år siden.

Der er ingen ulemper?

- Ikke rigtigt. De ting, som jeg synger om, vejer nok lidt tungere, når det kommer fra en voksen mand frem for en meget ung teenager. Det kan jeg også mærke i de ting, jeg skriver, og de ting, jeg vælger at sige i mine sange. Det er nok ikke det, som en 16- eller 18-årig dreng ville sige. På den måde tror jeg faktisk ikke, at der er nogen ulempe ved det. Jeg skal jo ikke være med i et boyband og stå og danse synkrondans, og det er jo ikke den vej, jeg har lyst til at gå. Jeg vil bare gerne skrive sange med noget substans.

Sangen "Engel" er samtidig også en meget personlig fortælling. Kunne du have skrevet sangen til en anden kunstner?

- Så ville det have været mere opdigtet. Rent stilistisk kunne jeg godt have brugt det, men så var det blevet noget helt andet. Alene fordi jeg ønsker at strikke så meget personlighed ind i det som muligt, både i teksterne og også i leveringen, i den måde jeg synger.

Hvordan har du det normalt med at skabe en sang og så give den videre på den måde?

- Det har jeg det egentlig fint med. Det er rigtigt sjovt at skrive til andre. Det er sjovt at vove folk et sted, hvor de ikke troede, at de skulle hen. Men det er klart, at det er svært som sangskriver at putte ord på de ting, som jeg skriver til mig selv.

Tommys søn

Du er søn af Tommy Seebach. Hvordan har du det med den musikalske arv og de forventninger, navnet kan give?

- Jeg har det superfint med at repræsentere min fars efternavn. Det er jeg stolt af. Jeg har vænnet mig til lige fra starten, da jeg begyndte at lave musik, at jeg er Tommy Seebachs søn. Men jeg er også glad for, at mit eget musik har åbnet op for, at jeg kan få mit eget liv som sangskriver og sanger. Den succes jeg har fået med "Engel" må jo også betyde, at folk synes, det er meget fedt, hvad jeg selv laver. Det skal ligesom være mine sange, der skal være interessante. Det er dem, jeg gerne vil snakke om, og ikke altid min far.

Hvad betyder det for din musik?

- Jeg er blevet musikalsk bevidst i en tidlig alder. Det har været så stor en del af vores hjem. Mit barneværelse lå klods op og ned ad fars lydstudie. Så jeg var sådan lidt tvangsindlagt til at lytte til tonerne. Det har selvfølgelig gjort, at jeg er blevet musikinteresseret. Jeg er nok mere underbevist inspireret af min far, end jeg lige umiddelbart er klar over. Vores tilgang til musik er nok meget lig hinanden. Ærligheden og det, at det simple ikke nødvendigvis behøver at være dårligt.

Har du andre inspirationskilder, som du mere bevidst om?

- Jeg hører meget forskelligt musik, og der kan være albums, hvor der kun lige er én sang, som siger mig noget. Men det kan være alt lige fra klassisk til melankolsk rockmusik til hårde beats. Det er svært at sætte navn på, men jeg er vild med de gamle danske ting som Kim Larsen og Anne Linnet, men også Coldplay og Kings Of Leon, som har noget andet rigtigt fedt. Og så kommer popdrengen op i mig, når jeg siger en mand som Ryan Tedder, som er en amerikansk producer og forsanger i OneRepublic. Han har også nogle fede produktioner.


Fakta: Arven fra Tommy Seebach

  • Rasmus Seebach er søn af sanger og sangskriver Tommy Seebach, der døde i 2003.
  • Tommy Seebach deltog hele otte gange i det danske Melodi Grand Prix med sange som "Disco Tango" og "Krøller Eller Ej", der begge vandt.
  • Faderen hittede stort i 70'erne og 80'erne med blandt andet duetten "Du Skælder Mig Hele Tiden Ud" med Annette Heick.
  • Børneværelset lå lige op ad faderens studie, hvor sangene blev komponeret.
  • Rasmus Seebach tilskriver sin far sin evne til at have øre for den gode melodi og for at kunne bibeholde det enkle i sangene.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA