Reptile & Retard – Dansk kulturrevolution i Riget i Midten

Reptile & Retard – Dansk kulturrevolution i Riget i Midten

KINA, 2010. Den århusianske, elektroniske duo Reptile & Retard har ikke engang udgivet så meget som en single, men blev spottet af Oasis' tidligere amerikanske promoter og booker under et praktikophold i Shanghai. Nu har de spillet to turnéer i Kina, som har bragt dem rundt til små smadrede punkbarer, moderne klubber, verdensudstillingen Expo 2010 og festivaljobs med 10.000 tilskuere.

Mads Damsgaard og Esben Valløe balancerer på grænsen mellem kulturimperialisme og -entreprenørskab som den danske undergrundsmusiks repræsentanter på kinesisk grund. I stærk kontrast til Expo 2010's danske pavillons' Lille Havfrue viklet ind i fadølsdunst og smørrebrød, fortæller de. Samme sted gav Reptile & Retard én af deres 11 koncerter, som vinder dem æren som den længste danske turné i Kina. Landet med mere end en milliard indbyggere har en musikindustri, der omsætter for ydmyge 86 millioner kroner årligt, og hvor albumsalget er domineret af kopimarkedet. Rigets kulturliv, som har en berygtet historie i Maos kulturrevolution i 60'erne, er stærkt topstyret gennem Partiet, symboliseret ved internetcensuren, men iblandt åbner sig i det moderne Kina musikalske subkulturer, punk og elektronisk musik. Her kommer Reptile & Retard ind i billedet.

Big in China
– Der er andre regler, når myndighederne i Kina kigger med. Det er som at være med i 1984. Der er en frustration over, at der er nogle mennesker, som bliver trådt under fode og ikke får lov at slå sig løs. Det er én af grundene til, at vi bliver ved med at komme tilbage til Kina. Det handler ikke bare om at have et godt trip i en weekend, fortæller keyboardspiller Esben Valløe.

– Vi fik censureret vores tekster og visuals af kulturministeriet, så vi lavede optagelser, hvor alle de religiøse og voldelige referencer var pillet ud. Jesus blev til Cletus (en ussel The Simpsons-karakter, red.), og Moses blev til Michael, fortæller forsanger Mads Damsgaard, der ikke af den grund afholdt sig fra at synge de oprindelige tekster.

– Vi spillede festivalkoncerter, hvor 200 vagter stod i formation mellem os og publikum, nogle af dem bevæbnet. Der er et eller andet voldeligt over dem. Så snart Mads hoppede ned fra scenen, prøvede de at løbe efter ham og stoppe ham, siger keyboardspilleren, mens Damsgaard fortsætter.

– De vidste ikke, hvad de skulle gøre. På den ene side kan de blive fyret, hvis de ikke stopper mig. På den anden side kan de blive fyret, hvis der sker mig noget i forsøget. Det hjælper at være lidt fuld, og vagterne får heldigvis for lidt i løn til at gå ind og lave sanktioner bagefter.

Kinas restriktive forbudskultur kan ellers skrive lidt af hvert på cv'et. Hvis vi ser bort fra Mao Zedongs voldsomme kulturrevolution, så taler vi stadig om et land, der filtrerer internetindhold på Facebook, Google og YouTube, tvangsflytter 1,24 mio. mennesker ved Yangtze-floden, har en etbarnspolitik eller rydder menneskerige hutonger for at bygge en parkeringspladser til Expo 2010.

– Det er en kultur, hvor folket ikke har rammerne eller får lov til at udtrykke sig. Vi forsøger at give publikum noget, som de aldrig har set før. Og vi kan se, at der er små punkkulturer, der ulmer i undergrunden, og vi ser vores turné som en investering. Vi tror på, at der kan ske noget inden for kort tid, forklarer duoen, der arbejder på debutalbummet og forventer at vende tilbage på en ny Kina-turné i 2011.

Rock på maskiner
Reptile & Retard spiller techno-soul. Det er rock og punk spillet på elektroniske instrumenter.
Mads Damsgaard og Esben Valløe dannede Reptile & Retard under et praktikophold som kaospiloter i Shanghai i 2008.

Duoen optræder live med abstrakte kinesiske ansigtsmasker, og særligt forsanger/prædikant Mads Damsgaard har en ret aggressiv scenepræsens.

Modeselektor vs. Jim Morrison

– Vi spiller rock på maskiner. Rock er en ekstremt fortolket og udslidt genre. Der er mere new ground inden for elektronisk musik og en masse ting, der ikke er prøvet af, fortæller Mads Damsgaard.

– Elektronisk musik, der mangler sjæl, kan hurtigt blive lidt koldt. Den typiske fordom er, at dj'en bare står bag en laptop, hvor han i princippet kunne spille syvkabale, mens der kører store visuals. Vi er inspireret af tysk techno, men vi er også inspireret af punk. I forhold til andre klubacts forsøger vi i lyd og stil at komme helt ud i øjenhøjde med folk, fortsætter duoen, der er meget påvirket af blandt andre Modeselektor og Jim Morrison.

Reptile & Retards setup er i sin grundform minimalistisk, for de er trådløse og ikke afhængige af en scene. Det var det indledende koncept, da de dannede duoen i Kina; en nødvendighed for, at de kunne starte en karriere op i Kina.

Michael Ohlsson
Bandets amerikanske booker Michael Ohlsson er fra San Francisco. Han arrangerede blandt andet Oasis' første USA-turné, men er nu flyttet til Kina. Ohlsson ejer sin egen bar og har et omrejsende festkoncept kaldet Antidote med dj's og koncerter.

– Han er en first mover i den kinesiske musikbranche. Han har et drive til at være iværksætter, men tænker også uden om den økonomiske del og laver nogle ting for oplevelsen og sin egen stive piks skyld, fortæller Mads Damsgaard.

Ohlsson spottede Reptile & Retard under deres første koncert i Shanghai, da han som den eneste af 50 inviterede branchefolk mødte op.

Esben om Mads:

– Han har den sindssyge, jeg ikke har. Det var et enormt problem i starten. Han har overblik over liveoplevelsen, men han spiller ikke noget instrument og ved ikke noget om musikteori. Vi er lidt som Liam og Noel, fordi vi nogle gange slår hovederne sammen.

Mads om Esben:

– Esben er musikeren og logikeren, og han laver arrangementer over alle de sindssyge idéer, jeg kommer med. Min tilgang er at være lykkeligt uvidende om musikteori, og så tager vi den derfra. Esben har introduceret mig for tysk techno, jeg har introduceret ham for melodisk musik fra 60'erne.

Idioten og reptilhjernen
– Retard er en arketype, som bare er dum. Det at slippe tøjlerne er en vigtig del af vores budskab. Det er fedt, når nogen går over grænsen og gør ting, som man ikke har regnet med, og få danske musikere ud over Cola Freaks kan gøre det, uden det bliver forkrampet.

– Reptilhjernen bliver aktiveret, når vi som et andet dyr bliver skræmt. Man enten flygter, angriber eller spiller død. Det er sådan, man har det efter en druktur, når man finder ud af, at man har pisset i en kammerats sko eller vågner op hos en pige, man ikke kender. Det er en social angst, som udspringer af ikke at have kontrol over alting. Det er enormt ulogisk og ikke særlig produktivt.

Millionbyer, Reptile & Retard har spillet i:

Shanghai → Ningbo → Nanjing → Qingdao → Beijing → Chengdu → Shanghai → Wuhan → Chongqing



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA