Du er ikke logget ind  Log ind / Opret brugerCookie persondata politik for GAFFA A/S
Artikel / Interview / Lørdag d. 16-10-2010 kl. 16:47

Kenton Slash Demon - Den elektroniske musiks vakuum

Jonas Kenton og Silas Mondenhawer vil fremhæve musikalske signaturer i klubmusikken

Af Simon Christensen
Foto: Thomas Skou

Den friske luft og kolde havgus slår gennem Reykjaviks gader, men inde på såvel spillesteder som biblioteker, barer, frisørsaloner, biografer og pladebutikker vælter publikum rundt på Iceland Airwaves, der foruden et stærkt fokus på den islandske organiske symfonisk inspirerede rytmiske musik er et godt udbud af elektronisk musik og dj's.

Blandt dem er Kenton Slash Demon, alias Jonas Kenton og Silas Moldenhawer, der også udgør den ene halvdel af Roskilde-åbnerne When Saints Go Machine. Duoen har lavet elektronisk musik i forskellige afskygninger i godt ti år - altså langt før Saints blev dannet og brød igennem - og nu er de aktuelle anden del af single-triologien "The Schwartschild Solution", der har taget navn efter en fysisk teori om sorte huller.

GAFFA mødte Kenton Slash Demon i en havnenær, varm hotellobby til Iceland Airwaves, hvor de har spillet to dj-jobs og skal spille live lørdag aften.

SM: -  Vi spillede live med Kenton Slash Demon første gang for et halvt år siden til Spot Festivalen, og det passer ret godt til den type musik, vi gerne vil spille. Vi har bygget det op på en måde, hvor alt er variabelt, og hvor det kan blive lidt usikkert, overraskende, og hvor vi aldrig kan genskabe det samme øjeblik en anden gang.

JK: - Det må gerne være overraskende, men det betyder meget for os, at det bliver organisk, så vi afvikler det fra scenen. Helt praktisk betyder det, at vi arbejder med en række effekter og samples, som selvfølgelig kan udgøre et bestemt nummer, mens Silas har en sektion af gamle pedaler og trommemaskiner, så det bliver impulsivt og forudsigeligt, og det giver den der organiske fornemmelse.

Don't be a square

SM: - Elektronisk musik kan hurtigt blive lidt firkantet. Vi har altid haft stor kærlighed til klubmusikken og at se folk danse til en stortromme. Der er noget smukt og stammeagtigt over det. Men der udkommer meget klubmusik, som ikke har en signatur eller et tema. Vi forsøger at give det noget dybde og en sammenhæng. Af samme grund så har vi heller ikke udgivet en plade, men laver de her tre singler som en trilogi.

JK: - Man kan tilføje flere lag ved at fokusere på artwork og opbygge en bestemt lyd. For os er fællesnævneren en stemning, hvor det er mystisk, lidt rumagtigt og store rum.

SM: - Du kan sige, at vi er imponeret over Daft Punk, Chemical Brothers og Trentemøllers måde at bryde igennem fra klubmusikken til mainstream. Hvor Daft Punk og Chemical Brothers har gjort det ved at lave hits, så har Trentemøller jo ikke rigtigt lavet hits, men bygget et stort publikum på at have en bestemt lyd.

Ikke-musikere?

GAFFA: Det var overraskende for mig, da jeg fandt ud af, at I havde eksisteret som Kenton Slash Demon væsentligt længere, end I har arbejdet på When Saints Go Machine?

SM: - Vi har lavet musik sammen i mere end ti år, siden vi var 14 eller sådan noget. Vi har selvfølgelig lavet alt muligt goa-trance, techno og chillout, men vi udgav to house-ep'er i 2006 og 2007, samt ep'en "Khattabi" sidste år.

GAFFA: Hvordan bruger I de to outputs forskelligt? I When Saints Go Machine spiller I jo instrumenter, mens I laver det meste i Kenton Slash Demon på computer?

JK: - Man har altid bruge for nye inputs. Faktisk har vores arbejde sammen med Nikolaj og Simon jo betydet, at vi har haft lyst til at lave endnu mere musik med Kenton Slash Demon. Det er en måde at komme videre, hvis man sidder fast, både hvis man laver noget, der er helt vildt godt eller dårligt i et andet projekt. De har også en anden måde at arbejde på og bygge numre op på, så det har sin egen dynamik.

SM: - Ellers er forskellen bare, at det er to forskellige udtryk, som giver os lyst til at lave forskellig musik. Vi betragter ikke rigtigt os selv som musikere, men ser os lidt som nogle teknikere eller nørder, der bare godt kan lide elektronisk musik.

Schwarzchild og jumbobøger

GAFFA: Fortæl om den der Einstein-reference. Hvorfor hedder den Schwarzchild?

SM: - Det er det tema, som udspringer af, at vi har sådan en rum-agtig lyd. Det er astrofysik om sorte huller og vakuum i universet, som er helt vildt uoverskuelig og består af en masse formler. Det er jo ikke teorien i sig selv, der har inspireret os, men elementerne "Sun", "Matter" og "Daemon", som de tre singler hedder.

JK: - Vi har valgt at lave det som tre singler i stedet for at udgive en hel plade, men vi mener, de har en samhørighed. Vi vil helst ikke udgive for meget, der kan forstyrre sammenhængen.

SM: - Det skal være sådan, at de hører sammen, som jumbobøgerne på en reol.

GAFFA: Nu er I til Iceland Airwaves for at promovere projektet - også over for branchen. Hvad er succeskriteriet for Kenton Slash Demon?

SM: - Vi tænker nok ikke så meget på, at det er en branchefestival, men vi glæder os til at spille. Vi var heroppe sidste år med When Saints Go Machine, og det er en god festival, som også har masser af elektronisk musik på programmet.

JK: - Indtil videre har folk taget godt imod "Sun" og "Matter", og vi er blevet spillet i mange radioer rundt omkring. Men vi opfatter stadig klubmusikken som en subkultur, og det er ikke vigtigt, at vi kommer til at stå på en stor scene og være rockstjerner (When Saints Go Machine åbnede i øvrigt Orange Scene på Roskilde Festival i år, red.). Det er klart, vi gerne vil spille jobs over hele verden.

SM: - Det vigtigste har nok været, at folk har taget imod singlerne og faktisk haft en forståelse af, hvad vores egne idéer med dem var. At det får sin egen identitet.

"Matter" udkommer på mandag, men kan allerede høres på MySpace.

Følg Iceland Airwaves 2010 tryk på hjertet

Iceland Airwaves gi'r den gas
16-10-2010 (artikel)

Følg Kenton Slash Demon tryk på hjertet

Tip en ven
0 kommentarer. Tilføj din nedenfor.
Sortering:

Log ind for at kommentere.