Roskilde Road Trip 2012: Roskilde Festival på nye kanter

Roskilde Road Trip 2012: Roskilde Festival på nye kanter

Se flere billeder fra turen i GAFFAs gallerisektion

Torsdag aften kl. 23.00 hoppede jeg ind i en bus med folkene bag Roskilde Festival. Turen gik til Oslo under navnet Roskilde Road Trip, hvor det officielle formål var at promovere en række af de mindre bands, som skal spille på festivalen til sommer. Halvandet døgn senere stod vi igen foran DGI-byen i København, og efter en tur med cigaretter, øl, seks timers søvn på 36 timer og et kort møde med direktøren for Roskilde Festival på en gammel sofa blev jeg klogere på, hvad Roskilde Road Trip egentlig er.

Historien bag Roskilde Road Trip

Roskilde Road Trip er et nyt initiativ, som er udsprunget af, at festivalen de seneste par år har satset på at nå ud til flere folk i Nordeuropa. Roskilde Festival var blandt andet repræsenteret på sidste års norske branchefest by:Larm, og forrige år havde de en scene på Stockholm Kulturfestival. I år er et nyt projekt blevet sat i søen, Roskilde Road Trip, og det går kort fortalt ud på, at en bus med folkene bag festivalen og udvalgte upcoming bands fra Danmark kører til henholdsvis Oslo, Lund, Stockholm og Berlin. Her vil de danske bands spille koncerter sammen med lokale bands fra Norge, Sverige og Tyskland i løbet af de næste par uger, og fælles for dem alle er, at de skal spille på årets Roskilde Festival.

Interaktion med deltagerne

Da vi kom til Oslo fredag formiddag, havde mere end 1000 unge i løbet af de sidste fjorten dage kigget forbi bygningen "Ingensteds" for at udfolde sig kreativt. En del af konceptet ved Roskilde Road Trip er nemlig også, at Roskilde Festival vil forsøge at skabe en legeplads for kunstneriske festivalsjæle og stimulere gæsterne til at være med til at definere, hvad en festival er. Inden koncerterne afholdes der derfor workshops i to uger i de fire nævnte byer, hvor unge fra lokalmiljøerne har mulighed for at komme og udfolde sig kreativt.

Gamle ski og håndmalede skateboards

I løbet af dagen kom der flere hundrede mennesker og drak en dåse-Tuborg og så på kunst på Ingensteds. Nogle af de mest iøjefaldende værker var blandt andet en række skateboards med forskellige former for Roskilde-signaturer på undersiden, en høj indgang lavet af gamle norske ski, farverige malerier af kendte musik-ikoner, og folks egne fotografier fra oplevelser på Roskilde Festival. Disse kreative initiativer bliver, som et led i festivalens nye og fremtidige strategi, udstillet i campingområde P, som i år går under navnet Dream City.

Møde med direktør i læderjakke

Efter mit besøg ved udstillingen løb jeg ind i direktøren for Roskilde Festival, Henrik Rasmussen, og bestyrelsesformand Steen Jørgensen. De havde begge taget flyveren til Norge for at se, hvordan det nye projekt udfolder sig. Imens der blev lavet lydprøve, satte vi os i en gammel brun sofa, som var overmalet med graffiti. Vi drak en kop kaffe, og jeg fik lejlighed til at stille et par spørgsmål om festivalens nye initiativ i Nordeuropa.

Det er jo ikke noget nyt, at I prøver at promovere upcoming bands før de skal spille på festivalen. Men hvad er det, der er så specielt ved det her?

"Tidligere har vi udelukkende holdt koncerter for at promovere musikken op til festivalen, men det her er en mere samlet strategi, hvor vi forsøger at komme ud i de lokale miljøer og interagere med publikum, og ikke kun afholde koncerter. Det tror vi på er vejen frem, da vi hvert eneste år er nødt til at forny os for at være trendsættende", siger Henrik Rasmussen.

Betyder det at grænserne for, hvad en festival er, har rykket sig?

"Vi har jo prøvet gennem mange år at flytte på, at vi ikke kun er en musikfestival, men også en af verdens største kulturbegivenheder. De her workshops er udtryk for, at festivalen har en stor interesse i at få aktiveret publikum i selve indretningen, opbygningen og udfoldelsen af festivalen. Vi vil gerne sætte en ydre ramme, men vi har brug for den her form for dialog med vores publikum", fortæller Steen Jørgensen.

Snakken udviklede sig herefter, over en (meget dyr) norsk fadøl, til at handle om de tre bands, der skulle spille senere på aftenen.

Hypede piger på dåse

Det første af de tre bands der gik på scenen, var norske Deathcrush. De spiller i år på Pavilion Junior, og gav under aftenens koncert forsmag på en god omgang støjrock med rumklang fra de nordlige fjelde. Bandet består af to piger, den ene på guitar og den anden på bas, samt en langhåret fyr bag trommesættet. De leverede tunge basgange og hurtige, støjende guitarsoloer, og de afsluttede koncerten med manér ved at smide guitar og bas hårdt mod scenegulvet og træde af.

Det næste band hed Nelson Can. De tre piger er i starten af tyverne, og de startede oprindeligt med at spille sammen under navnet Niels På Dåse. De har oplevet stor succes i Danmark i løbet af de sidste par måneder efter udgivelsen Triple EP, og i skrivende stund har de fået over 20.000 hits på deres YouTube-video Apple Pie. Det er et af de bands, jeg vil glæde mig til at høre på årets Roskilde Festival, og specielt forsanger Selina Lannie viste under aftenens koncert prøver på en stemme, som har internationalt format.

Det sidste band var det mere etablerede norske band 120 Days, som også spillede på Roskilde tilbage i 2007. Med et udvalg af numre fra deres to eksisterende albums fyldte de lokalet med elektroniske lyde og et univers af laserlys, som fik det norske publikum til at gå i ekstase.

Det bliver spændende at se, hvordan Roskilde Road Trip bliver modtaget i Lund, Stockholm og Berlin i de kommende uger. Alt i alt tegnede arrangementet i Oslo et godt billede af de nye tiltag, der vil være på årets festival, og mon ikke Nelson Can og de andre bands via denne slags events får flere hår på brystkassen, inden det hele løber af stablen på Roskilde Festival 2012. 

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA