Anna Rosenkilde: Jeg fascineres af menneskets evne til at forestille sig ting

Anna Rosenkilde: Jeg fascineres af menneskets evne til at forestille sig ting

Enkelt og rent. Drømmende og medrivende. Ærligt og ukrukket. Roligt og venligt. Anna Rosenkilde og hendes hvide skove virker sært indbydende. På grænsen mellem drøm og virkelighed lulles man, ved tonerne af Anna Rosenkildes nye album, ind i stemningsfulde lydlandskaber. Den danske sangerinde og sangskriver Anna Rosenkilde udgiver den 14. maj sit debutalbum "White Woods". GAFFA har mødt sangerinden til en snak om pladen, om at lave alting selv og om at se virkeligheden i et andet lys.

Det handler om Anna

Hun er alt andet end prætentiøs. Med en naturlig sødme og rolig udstråling når hun at spørge ind til mig, før jeg overhovedet når at sige noget. Jeg må minde hende om, at vi er her for at snakke om hende. Anna Rosenkilde undergraver ikke sit eget talent og sin dygtighed, men hun synes at sætte musikken og de kreative processer i centrum.

"Jeg har altid spillet musik og skrevet lidt i det små, og har altid vidst, at jeg gerne ville lave noget med musik. Jeg har bare aldrig været så målrettet og karrierereorienteret. Det har mest været noget jeg gjorde, fordi jeg kunne lide det," fortæller Anna. Pludselig en dag var hun musiker. Nu blev hun blev kastet ud i at skulle finde et navn til sit projekt. Anna fortæller, hvordan hun overvejede forskellige navne. "Der var bare ikke noget, som føltes helt rigtigt. Så det blev mit eget navn, for det er jo det, det er." Fra idé, til sangskrivning, indspilning og produktion, står Anna for det hele. "Måske er det okay, at det hedder Anna Rosenkilde."

Nøgen og personlig produktion

Anna Rosenkilde har tidligere udgivet ep'en "Under The Skin of a Skeleton Zebra". En ep som blev til i samarbejde med den erfarne musiker med mere, Henrik Marstal. Men hvorfor har hun valgt at gøre alting selv på "White Woods?" "Det har ikke nødvendigvis været planen fra starten, at jeg skulle lave det hele selv. Produktionsmæssigt havde jeg bare lyst til at udforske nogle ting selv, inden der kom andre ind over det. Jeg gjorde det for at finde ud af, hvilket udtryk jeg havde mest lyst til, at mine sange skulle have."

"Planen var, at jeg ville tage produktionen et stykke af vejen selv, og så skulle der komme en co-producer ind senere. På et tidspunkt var jeg bare nået så langt med det selv, at jeg ligeså godt kunne gøre det færdigt. Jeg er blevet rigtig glad for resultatet. Det er ikke nogen specielt strømlinet plade, og den er i hvert fald ikke overproduceret. Men det er mit udtryk. Det er nøgent, og det er jeg glad for." Anna forklarer også, hvordan hun i processen har fokuseret meget på at få en bestemt stemning frem i hvert enkelt nummer. Tekst og melodi skrives simultant og skaber i fællesskab en stemning og et udtryk. "Denne symbiose håber jeg, at  jeg har formidlet videre i produktionen. På den måde har det været en fordel, at jeg selv har stået for det hele. Jeg har selv haft en ide om, hvad det var disse numre skulle, og hvilken stemning jeg gerne ville have frem."

White Woods

"Jeg synes det lyder godt!" Sådan lyder svaret på, hvorfor albummet hedder "White Woods". Anna griner og korrigerer sit svar: "Eller det er selvfølgelig ikke kun, fordi det lyder godt. Jeg tænkte over, engang i efteråret, hvad albummet skulle hedde. Jeg sang "White Woods" spontant i en anden sang. Det endte med at blive et nummer for sig selv og titlen på albummet. Det er vigtigt, hvad ordene betyder, men det er også vigtigt at det lyder godt."

Anna forklarer, at titlen "White Woods" også kan forstås som: "En verden, man kan gå ind i. Det er ikke tænkt som et parallelt univers, men det er en måde at opleve den verden, som man er i, på. Nogle gange er det mere vigtigt, hvordan man ser på tingene, end hvordan de egentlig ser ud. Jeg tror det er tænkt som en opfordring til at se verden i sin egen optik. Det skal ikke opfattes som en flugt fra virkeligheden, men nærmere som en måde at opfatte tingene på, så man bliver glad for dem." Med sit brede smil får hun dig næsten til at tro, at man kan flytte bjerge med tankens magt.

Anna understreger at albummet ikke er et konceptalbum. Derfor kan man heller ikke sige, at alle sangene har et samlet budskab. Alligevel har hun udvalgt sangene til albummet ud fra en vis sammenhæng. "Jeg tror det handler om kærlighed, tid og forandring. Det handler om ting, som forandrer sig. Det handler om begær. Om ting man ikke kan få, men som man gerne vil have. Jeg forsøger nok overordnet set at formidle følelser og stemninger. Jeg har ikke nogen drøm om at komme med sandheden. Både for min egen og andres skyld vil jeg gerne have at teksterne er åbne for fortolkning. Selvfølgelig har jeg en idé med mine tekster, men det er kun fedt, hvis andre får noget andet ud af det."

Fantastiske forestillinger

En sang på "White Woods" stikker særligt ud, som et billede på Annas fascination af menneskets forestillingsevne. Førstesinglen "Amaranth" er en sang inspireret af en samtale Anna havde med sin bedstemor, lige inden hun døde. "Det er en sang, som handler om menneskers fantastiske forestillinger om, hvad der sker når vi dør." Hun fortsætter forklarende: "Det er en sang som jeg skrev, efter jeg havde været over for at sige farvel til min bedstemor."

"Vi kom til at snakke om, hvad der sker efter døden. Vi talte om de mange forestillinger som findes, og det er nok i virkeligheden det, som jeg synes er det mest spændende. Ikke, hvad der rent faktisk sker, for det ved vi jo ikke, men hvad vi forestiller os. Alle religioner har hver deres forestilling. Det synes jeg er interessant." Anna fremhæver, med "Amaranth", sin pointe om, at vores evne til at forestille sig en virkelighed er lige så vigtig som den fysiske virkeligheds tilstedeværelse. Det er en smuk tanke, som hun mener kan overføres til vores daglige liv. Vi kan forestille os tingene anderledes end de er.

Stof til eftertanke

"White Woods" er en bearbejdelse af Anna Rosenkildes indtryk af verden. "White Woods" er Annas oplevelse af verden. Først som melodi og tekst. Siden som indspilning og produktion. Ideerne til sangene opstår fra omgivelserne, hvor end hun er: På cyklen, derhjemme, i studiet eller som da hun på en bænk i Brooklyn kom på sangen "Blue Boat". Følelser og stemninger med udspring i virkeligheden bliver omsat til musik. Budskabet til lytteren er, at verden ikke nødvendigvis er som den ser ud, men at den kan ændre sig gennem måden vi anskuer og går til den på.

"Jeg håber, at min musik kan være med til at skabe nye ideer. Jeg håber, den kan sætte nogle tanker i gang hos folk. Musikken skal være stof til eftertanke, uden det bliver for intellektuelt. Musik er en meget sanselig ting. Jeg har selvfølgelig gjort mig umage med at skrive mine tekster, så der er også det lag. Jeg håber at musikken, såvel som teksterne, kan få folk til at reflektere over nogle ting i deres liv. Jeg håber den kan åbne for nogle tanker, stemninger og måder at se tingene på. Åbne deres øjne for vores evne til at forestille sig ting."

Anna Rosenkilde holder releaseparty for det nye album 11. maj klokken 20 på Musikcaféen i København. Der er gratis adgang. Læs mere på hendes hjemmeside.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA