Jomi Massage: Jeg ville skabe ond new age-musik

Jomi Massage: Jeg ville skabe ond new age-musik

Jomi Massage alias sangerinden, sangskriveren og musikeren Signe Høirup Wille-Jørgensen (tv. på foto) er tilbage med sit første album i fire år, "Dråbers Logik", indspillet sammen med forfatteren Anne Lise Marstrand-Jørgensen (th. på foto). Albummet tager udgangspunkt i Marstrand-Jørgensens digte, hvor de enkelte digte bliver skiftevis læst op og sunget af henholdsvis Marstrand-Jørgensen og Jomi Massage til musik af Jomi Massage. GAFFA fik en snak med Jomi Massage og Anne Lise Marstrand-Jørgensen om projektet, der tog sin begyndelse helt tilbage i 2003, og som kan opleves live i den kommende tid.

Jomi Massage: – Vi blev sat sammen af Robert (Christensen) fra Lyd + Litteratur-festivalen i Aarhus tilbage i 2003. Han ringede og spurgte mig, om jeg ville lave noget sammen med en digter, og hvis ja, ville han gerne anbefale Anne Lise. Han mente, at vi passede godt sammen, og så var der jo også en vis navnelighed mellem vores navne – der er noget med en bindestreg og Jørgensen, så der var en rytmik, der passede sammen, siger Jomi Massage og fortsætter:

– Jeg kendte ikke hendes digte, men jeg anskaffede mig hendes digtsamlinger, og da jeg læste dem, forstod jeg straks idéen, for der var en ret heftig ekspressivitet i hendes digte, som jeg kunne genkende lige med det samme, og så var der en meget feminin fornemmelse, og det er jo også en af de sider, jeg selv har dyrket. Vi lavede en blind date og mødtes på en café. Det gik glimrende. Vi satte os ned med digtsamlingerne, og jeg tog de digte, som jeg fornemmede ville virke stærkt med musikøjne, for eksempel hvis der var mulighed for repetition eller en rytme, man kunne lege med melodisk. Det var i en periode, hvor jeg også arbejdede med mange andre ting, og man vil måske bemærke, at nogle af guitarfigurerne også går igen på nogle af mine andre plader, blandt andet "Fæj-Fæj" og "Det Er Mig", der også bliver brugt i henholdsvis "Bruises And Disasters" og "Det Land Jeg Bor I" (fra henholdsvis "Aloud", 2004 og "Skandinaviske Klagesange", 2006). Det er jo lidt i en jazzånd, at man genbruger nogle ting. Det er en teknik, jeg har tilladt mig, fordi jeg har været træt af den rytmiske musikers rolle som én, der absolut skal skabe unikke ting.

Anne Lise Marstrand-Jørgensen: – Jeg kendte ikke ret meget til Signes musik, da hun kontaktede mig i sin tid. Jeg havde hørt lidt Speaker Bite Me og kunne vældig godt lide det, men det var det hele. Hun sendte mig et par cd'er med sine egne ting, som jeg med det samme blev fanget af og begejstret for. Jeg synes, Signe er en enestående kunstner: Hun er kompromisløs, aldrig bange for at gå nye veje, eksperimenterende, afsøgende, modig og altid tro mod sig selv. Hun lader sig ikke flytte af andres mening om dit eller dat – med mindre hun kan se det frugtbare og udviklende i det. Og så synes jeg hun har en gudbenådet og uhyre udtryksfuld stemme. Hun kan mane stemninger frem med den stemme og kan pendulere fra det ekstremt sårbare og sarte til det rå, stærke og brutale inden for samme nummer.

Hvordan gik koncerten dengang?

Jomi Massage: – Jeg husker koncerten som ret magisk. Det var en simpelt lineup kun med Anne Lise og mig og en akustisk guitar, men det er jo mange år siden. Vi spillede også sammen i det gamle Studenterhus i Aarhus et par år senere.

Marstrand: – Jeg husker koncerterne som sjove og meget udfordrende for mig. Det var helt nyt for mig at optræde på den måde, meget grænseoverskridende egentlig. Men det var også trygt at være sammen med Signe, fordi hun både er så sikker og så legende på scenen. 

 

En ondsindet dvælen

Hvorfor kommer albummet først nu?

Jomi Massage: – Vi lavede nogle optagelser, som blev meget gode, men jeg kunne mærke, at der skulle være noget mere i det end bare den simple form, og så har det ligget i den berømte skuffe, og jeg har haft det fremme nogle gange, men der var stadig noget, der manglede, og så har der været andre ting, der skulle laves. Vi har dog aldrig overvejet at droppe projektet. Men sidste efterår fik jeg et gennembrud, hvor det pludselig faldt på plads. Jeg fandt ud af, at det var en ret meditativ plade, men tekstuniverset var samtidig presserende, ondt og alt andet end meditativt. Så fik jeg idéen, at jeg ville skabe en form for ond new age-musik, en ondsindet dvælen, en dvælen ved det hårde, og ikke arbejde så meget med melankoli og skrøbelighed, men mere arbejde med en underliggende strøm af goldhed og ondskab.

Anne Lise, hvordan har du det med, at der er gået så lang tid, inden albummet er kommet?

Marstrand: – Det har jeg det fint med. Jeg har hele tiden tænkt, at vi nok skulle nå det. Selvfølgelig har jeg tænkt på, om det stadigvæk kunne holde efter flere år, om det tålte genhør. Men Signe har jo haft fingrene i flere gange, så jeg har også stolet på hendes vurdering.

Hvordan har I arbejdet sammen?

Jomi Massage: – Jeg har lavet arrangementerne og har instrueret Anne-Lise, selvom hun selvfølgelig har sin egen facon at læse op på. Hun har givet mig frie hænder til projektet.

Anne Lise, hvordan har du det med, at det er Signe, der har instrueret dig?

Marstrand: – Jeg har jo skrevet digtene og vidste med mig selv, at hvis jeg sagde ja til at lave det samarbejde med Signe, skulle der være plads til, at hendes musikalske univers kunne komme til udfoldelse. Der var ikke nogen af os, der var interesserede i at lave en traditionel digt/musik-plade, hvor musikken er reduceret til baggrundstæppe for nogle færdige digte. Det var fascinerende at høre, hvad Signe kunne tilføje og gøre ved mine ord. Det var at tage flere ingredienser og røre det sammen til en helt ny bryg. Desuden gør jeg mig ingen forestillinger om, at kunne lære Signe noget musikalsk. Hvis der var noget, jeg ikke kunne forlige mig med – hvis hun for eksempel havde lavet helt om på mine tekster eller jeg syntes, resultatet havde været dårligt, ville jeg selvfølgelig ikke have brudt mig om det. Men sådan var det ikke, og så var det eventyrligt at få lov til at følge med og lade sig instruere på den måde. Jeg havde jo også siddet så længe i stilhed og ensomhed med de ord, og så var det vildt at opleve Signe lukke dem op og fortolke dem. Det var som om hun kunne fange stemningen i et digt, flerdoble den og vende og dreje den, så der blev skabt flere veje ind i ordene også.

 

Grimme new age-lyde

Har arbejdet været en intuitiv eller en mere gennemtænkt proces?

Jomi Massage: – Begge dele. Først er der utrolig mange tanker over, hvilke digte det skal være, og hvilken mission er vi på. Der skal være respekt for de roller, som en forfatter har med sin oplæsning, en musiker har for sin musik, og jeg har som vokalist. Men det skulle heller ikke være en recitationsplade med noget smuk musik i baggrunden. De to roller skulle ikke være for adskilt. Dét er tankevirksomheden, og det intuitive kommer, når man går i gang i med at arbejde.

Kan du fortælle lidt mere om det onde new age-univers? Har det forbindelse med det faktum, at der hverken er bas eller trommer på albummet?

Jomi Massage: – Man kan sige, at bas og trommer taler meget direkte til kroppen og til det mere jordnære lag i mennesket, og det, at det ikke der, er med til at fastholde albummet et sfærisk sted. Og det var også en personlig mission for mig, at jeg ville lave pladen selv, selvom der faktisk er en tromme her og der, men som ligger på måder, man normalt ikke ville lægge trommer på. Jeg har også arbejdet meget med manipulation af stemmer og af virkelig grimme new age-lyde fra et start-90'er-Roland-el-klaver.

Nogle af sangene bliver spillet på elektrisk guitar, andre på akustisk guitar. Har du tænkt meget over, om udtrykket skulle være elektrisk eller akustisk?

Jomi Massage: – Nej, da jeg skrev numrene, handlede det mere om at finde den guitar, der var rarest at spille det ene eller andet på. Lydmæssigt er de fleste guitarer dog behandlet. Jeg har dog siden fået stjålet min akustiske guitar, og jeg har endnu ikke fundet en, jeg synes er god at spille på, så indtil videre spiller jeg elektrisk guitar, når vi spiller live.

Ja, når I spiller live er Anne Lise ikke med, men det er til gengæld Henriette Sennenvaldt fra Under Byen og Maria Laurette Friis (Tys Tys med flere), på henholdsvis oplæsning og keyboard/kor. Hvorfor har du valgt dét udtryk live?

Jomi Massage: – Anne-Lise har skidetravlt, hun har lige fået en pige og har arbejdet på et nyt bogmanuskript, og for at kunne lave et fast udtryk live ville vi gerne have en fast lineup. Så kunne vi godt lide idéen om at omforme et liv til et andet. Henriette og Maria er to kvinder, jeg har beundret gennem hele min egen karriere og har haft muligheden for at arbejde sammen med i andre konstellationer. Jeg vidste, de ville kunne tilføre den kvindelighed, jeg synes, projektet kræver. Og de er ikke bange for at beskæftige sig med eksperimenterende, sfæriske, småonde ting.

Anne Lise, hvordan har du det med, at du ikke skal deltage i livefremførelserne af albummet?

Marstrand: – Det er noget, vi er blevet enige om – primært fordi jeg havde svært ved at afse tid til det, da jeg er ved at lægge sidste hånd på en ny roman, holder mange foredrag og har et hav af børn, hvoraf den ene er en baby. Da Signe så foreslog det line up af seje kvinder, kunne jeg ikke få hænderne ned. Det befriede mig for dårlig samvittighed og ærgrelse ved at skulle sige nej til noget, jeg gerne ville, og så er jeg helt sikker på, de gør det fantastisk.

Anne-Lise, hvad synes du om det færdige resultat af "Dråbers Logik"?

Marstrand: – Jeg er meget glad for pladen. Der er så meget af os begge to i den plade. Det er ofte svært for mig at høre eller læse mine egne digte, så mange år efter jeg har skrevet dem. Dels fordi de inde i mit hoved knytter sig til bestemte perioder og begivenheder, dels fordi det bare er underligt at læse sig selv. Men det er anderledes med "Dråbers Logik", fordi digtene her bliver noget andet og mere end det. Når det bliver for tæt på og sært for mig, kommer Signe og putter det hele i sit musikalske kalejdoskop, så der opstår nye, smukke mønstre.

 

Speaker Bite Me eksisterer stadig

Signe, hvad har du ellers gang i for tiden? Du skrev for nylig på din hjemmeside, at du arbejder på en ny soloplade, og at din gamle gruppe Speaker Bite Me stadig eksisterer, selvom vi I ikke har udgivet nyt siden 2007? Og i 2009 optrådte du med en ny gruppe, We Can Love You, hvad sker der med den?

Jomi Massage: – I Speaker Bite Me arbejder vi lidt som med Anne Lise-pladen, vi bevæger os i vores eget tempo, og ved aldrig helt, hvornår vi kommer med noget, men der skal nok komme noget på et tidspunkt. Jeg selv har haft travlt de sidste fem år. Jeg har været så heldig at få mange radio-, film- og teateropgaver og har lavet mange unika-koncerter, hvor det er specielt sammensat til lejligheden, og det kræver meget tid og kræfter. For nylig spillede jeg i Odense med den elektroniske Odense-musiker Guido Primo. Vi lavede musik til den første danske science fiction-film "Himmelskibet", fra 1918, en fantastisk, pacifistisk film lavet lige efter første verdenskrig, og har lige været på Ærø, hvor jeg lavede musik til en udstilling med kunstneren Frans Jacobi. Jeg arbejder også på engelsksproget Jomi-plade. Jeg indspiller måske noget senere på måneden. We Can Love You eksisterer, når Luke (Sutherland, skotsk musiker og forfatter, red.) er i landet, og vi har også indspillet nogle ting, som nok også bliver udgivet før eller siden.

Og så arbejder du som massør?

– Ja, da jeg fik det treårige arbejdslegat af Statens Kunstfond (i 2006, red.), tog jeg en uddannelse som massør, så jeg aldrig skulle gå på kompromis med min musik. Jeg arbejder som gravidmassør en dag om ugen. Så er huslejen betalt.

"Dråbers Logik" er udkommet på vinyl nu og kommer på cd og som download i nær fremtid.

Jomi Massage, Henriette Sennenvaldt og Maria Laurette Friis fremfører "Dråbers Logik" følgende steder:

8/6 kl. 21, Sommerstemmer, Stadepladsen ved Brabrand Sø

15/6 kl. 21.30 Poetisk Midsommer, Møstings Hus, Frederiksberg

27/7-29/7 Fanø Free Folk Festival

Der kommer desuden en turné til efteråret.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA