Du er ikke logget ind  Log ind / Opret brugerCookie persondata politik for GAFFA A/S

NorthSide-talsmand: Vi er ikke en hipsterfestival

GAFFA har fanget John Fogde for en statusrapport en lille uge før, det hele går løs

GAFFA | Af Ole Rosenstand Svidt
Mandag d. 11-06-2012 kl. 09:30

Fredag den 15. juni slår NorthSide Festival portene op til tre dages festival i Ådalen i Åbyhøj med navne som The Stone Roses, Garbage, Noel Gallagher's High Flying Birds, Snow Patrol, Justice og mange flere på programmet. Her en lille uge før festivalen har GAFFA fanget NorthSides talsmand og booker John Fogde for at få en statusrapport og høre lidt om, hvad vi kan forvente.

Hvordan går det med billetsalget?

– Vi har solgt cirka 17.000 billetter nu og regner med at lande på omkring 18.000 solgte billetter, og så har vi omkring 1500 frivillige og et antal gæster, så vi kommer op på lidt over 20.000 besøgende alt i alt. Men hvis der dukker 25.000 betalende op, kan vi godt håndtere det. 18.000 er jo også en opgradering på 3000 i forhold til sidste år. Det synes vi er helt fantastisk og et kæmpeskridt for denne her organisation.

Hvad betyder det for festivalens økonomi – bliver der overskud?

– Det kan vi ikke sige noget om, for det hænger jo sammen med, hvad der ellers kommer af indtægter, og hvad vi får af udgifter. Men det ser fornuftigt ud, og vi er på ingen måde urolige for økonomien.

Programmet i år er lidt bredere end sidste år, hvor der bortset fra Suede kun var navne, der var debuteret efter år 2000 og havde fokus på indie og alternativ rock med navne som Interpol, Editors og Elbow. I år har I også ældre og mere folkelige bands med, for eksempel D-A-D, Kashmir og Garbage. Er det et bevidst valg?

– Det har aldrig været målet at lave en indie- eller hipsterfestival. Vi har villet lave en unik musikbegivenhed med et alsidigt program, uden at vi skulle gå ud i alle retninger. Vi har ingen planer om at inddrage eksempelvis verdensmusik og jazz, men vi vil gerne have en vis bredde og muligheden for at få en fest og noget, der kan samle folk. Man booker jo ud fra de muligheder, der er. Hvis vi kunne have booket Stone Roses sidste år, havde vi nok gjort det, men de fandtes jo ikke sidste år. Men når man har en ekstra dag at boltre sig på, har man mulighed for at brede programmet ud, også så man kan tiltrække flere.

I har et samarbejde med de tyske festivaler Hurricane og SouthSide og svenske Hultsfred, der ligger i den samme weekend. Hvilke fordele indebærer det?

– For at være helt præcis, så drejer det sig om, at den tyske koncertarrangør FKP Scorpio, der ejer SouthSide, Hurricane og Hultsfred, også ejer halvdelen af NorthSide. Vi har dog alle sammen uafhængige bookergrupper, og det eneste band, der er blevet booket i samarbejde mellem alle fire festivaler, er Stone Roses. Men genremæssigt ligger vi jo inden for det samme spektrum, og så er der en begrænset mængde bands, man kan booke, for de skal jo være på tur. Når The xx spiller på alle fire festivaler, skyldes at, de er på turné, og vi synes alle sammen, det er et fedt band, men vi taler da sammen i de forskellige bookinggrupper og inspirerer hinanden. Men nogle bands er jo eksempelvis større i Sverige end Danmark, og omvendt, så derfor kan man ikke nødvendigvis bare booke det samme band til alle fire festivaler.

 

Tre dage er passende

Festivalen startede i 2010 som en endagsfestival, i 2011 var den på to dage, og i år er I på tre dage. Skal I fortsætte med at vokse?

– Nej, tre dage er det, vi regner med fremover, uden at jeg vil garantere, at vi aldrig kunne finde på at gå enten ned til to dage eller op til fire på et tidspunkt. Der er masser af idéer til, hvordan festivalen kan udvikle sig, men det er alt sammen noget, vi skal kigge på, når vi har overstået og evalueret årets festival.

Der er også noget med, at I har flyttet den ene scene?

– Ja, den scene, der lå på toppen af bakken, er rykket tættere på den anden scene for at skabe en større amfi-følelse. Vi arbejder hårdt på at skabe de optimale forhold for gæster og musikere på NorthSide, og derfor opstiller vi i år to lige store scener, der begge er udstyret med storskærme og det prisvindende K1-lydsystem. Dermed får alle musikere fantastiske arbejdsvilkår på begge scener, og publikum får samme visuelle og lydmæssige oplevelse uanset, hvilket band de er til koncert med.

K1 har siden lanceringen i 2008 har positioneret sig som et af de bedste lydsystemer i verden til festivaler og stadionkoncerter. Systemet vandt i 2010 hovedprisen Indispensable Technology til musikkens svar på Oscar-uddelingen – Parnelli Awards. Det bruges af kunstnere som Paul McCartney, Tom Petty, Radiohead, Rammstein og Roger Waters og blev i 2011 installeret på Roskilde Festivals Orange Scene.

Hvad er der ellers af aktiviteter på pladsen?

– I år vil man kunne se et helt nyt område, vil kalder Stilheden, som bliver lavet i samarbejde med foreningen Culture Works, og som skal være et afslapningsområde. Derudover vil der på pladsen være en stor installation, der hedder Amaze, en stor labyrint, der skal bygges i samarbejde med publikum. Der er en installation, der hedder Babel, inspireret af Babelstårnet, som publikum også skal være med til at bygge op, og der vil være aktiviteter, hvor man som publikum selv kan bidrage med at fortælle sin historie eller tage billeder, blandt andet sitet Innoside. Der vil være graffitimalere, og der vil være en kunstner, der maler. Og Perlepladesyndikatet laver perleplader.

– Derudover er der stort fokus på oprydning og sortering af skrald, og for at tage en sjov vinkel på det, har vi lavet ArtcAns, hvor vi har fået lokale kunstnere som for eksempel Mormor til at dekorere nogle skraldespande. Vi har også et skraldesorteringsprojekt, hvor vi har folk – de såkaldte Trash Talkers – til at vejlede publikum i, hvordan man sorterer affald. Og skraldesorteringen gælder også bag scenerne og i boderne. Og vi har Caminoen som sidste år – en udsmykket del af Brabrandstien fra Aarhus centrum til Åbyhøj – og vores egen cykelparkering og små events undervejs. Vi har haft et mål om, at der også skal være en visuel del ved festivalen og en del, hvor man som gæst kan være med til at påvirke festivalen. Og publikums feedback vil vi bruge i vores efterfølgende evaluering.

 

Ingen camping eller fodbold – men bæredygtighed

Men I vil ikke have et campingareal?

– Området tillader ikke camping, og det falder heller ikke inden for vores ambitioner. Vi er meget inspireret af internationale festivaler, som ikke har camping, men som bruger byen omkring dem, eksempelvis Øya i Oslo eller Primavera i Barcelona. Vi kan også se, at det publikum, vi er i kontakt med, sætter pris på dette, at man kan tage på festival uden at skulle ud på en uges campingtur. Vores festival handler om at præsentere nogle rigtig fede bands for folk, og det synes vi, vi gør bedst i dette forum. Vi er også inspireret af Coachella i Californien og den måde, de bruger installationer på, og den festival ligger også i et helt unikt område. Jeg er også fascineret af San Francisco-festivalen Outside Lands, som jeg dog ikke har besøgt endnu, hvor de bruger grøn energi og har fokus på, at folk helst skal gå eller cykle til festivalen, og de er også i god kontakt med lokalmiljøet.

Ja, der er noget med, at I går meget op i bæredygtighed?

– Vi fokuserer meget på bæredygtighed og miljø og har bredt miljøtanken ud til at også at tænke studiemiljø, musikmiljø og kulturelt miljø. Vi har eksempelvis lavet et samarbejde med Spot Festival for at hjælpe dem, fordi de er en udviklingskasse, så der fremover er nye danske bands på festivalen. Vi har ikke mulighed for at have små bands, fordi der kun er to store scener, og fordi der kun er musik på én scene ad gangen af hensyn til lyden. Vi har også samarbejdet med Innovation Lab omkring Innoside, det er 17 kunsthistorikere, der har lavet Amaze, og det er Culture Works, der har lavet Stilheden, og vi har Mejlgade for Mangfoldighed til at lave Caminoen. Det er lokale kræfter, som har nogle helt unikke kompetencer. Det har været enormt givende for os at dykke ned i de forskellige miljøer.

Hvad med fodbold på storskærm? Der er jo Danmark-Tyskland søndag aften, ligesom der var Danmark-Cameroun på storskærm ved NorthSide 2010.

– Det har vi besluttet ikke at gøre i år. Det er en beslutning, som vi har diskuteret grundigt, da vi er klar over, at det potentielt kan blive en afgørende kamp for landsholdet. Da NorthSide i 2010 lå samme dag som VM-kampen mod Cameroun, valgte man at skubbe programmet, så alle kunne se kampen, inden Nephew gik på scenen. Den mulighed har vi ikke i år, da vi skal tage hensyn til de mange, der er afhængige af offentlig transport for at komme hjem søndag aften. Vi kan heller ikke sætte en storskærm op, der viser kampen samtidig med, at der er musik på scenerne, da det vil være respektløst både over for artisterne samt den del af publikum, der ikke er interesseret i at se fodbold.

John Fogde gør dog opmærksom på, at de fodboldinteresserede kan vælge at benytte sig af nogle af de mange storskærmsarrangementer, der vil blive afviklet rundt om i Aarhus.

NorthSides bruttobudget er på cirka 28 millioner kroner. Musikbudgettet udgør 10,5 millioner kroner. Den tyske koncertarrangør FKP Scorpio ejer 50 procent af festivalen. De andre 50 procent ejes af et holdingselskab under Flemming Myllerup og Brian Nielsen, der også står bag booking- og managementbureauet Skandinavian.

 

 

Følg Northside 2012 tryk på hjertet

Tip en ven
1 kommentarer. Tilføj din nedenfor.
Sortering:
0
Det er en rigtig god og lang artikel. Jeg er da i hvert fald blevet klogere på hvem og hvad Northside er og gør. Og de der er inde over det.

Men sjovt at Gaffa vælger overskriften: "NorthSide-talsmand: Vi er ikke en hipsterfestival"... Og sjovt at det er SÅ vigtigt for Northside at fortælle hvad de IKKE er. Som om at hipster er et fy-ord. Det er simpelthen forkert at være hipster. OMG, kan det ikke være ligemeget... Fokuser på hvad det er i stedet for. I kunne have brugt så mange andre overskrifter. F.eks. noget i stil med: "Northside - miljøorienteret festival uden camping" eller hvad ved jeg.

Log ind for at kommentere.