Freddy And The Phantoms guider dig gennem deres nye album

Freddy And The Phantoms guider dig gennem deres nye album

Man kan næsten høre på bandnavnet, hvor vi er henne genremæssigt, og ganske rigtigt: Freddy & the Phantoms, som i dag udgiver toeren "Shadows Across the Country", trækker væsentlige veksler på tressernes rock. Nærmere bestemt den countryrock, som blomstrede frem i USA med navne som The Flying Burrito Brothers og Poco mod årtiets slutning.

Bandets frontfigur Frederik Schnoor siger om albummet: 

"Lyden på pladen er faktisk inspireret af Martin Scorceses dokumentar "Living in the Material World", der handler om George Harrison. Efter mig og Rune (trommeslager) forlod biografen endte vi på en bar, og i opløftet stemning over de mange lyd- og videooptagelser fra 60'er og 70'ernes pladestudier blev ideen til pladens sound undfanget. Vi blev enige om at fokusere mere på studiets mange muligheder, og at der skulle være plads til rigeligt med kor, percussion og instrumentale over-dubs. Vi ville gerne skabe en fyldig og detaljeret lyd, der skulle stå i kontrast til tidens nordiske indie- rock lyd, hvor minimalismen ofte råder." 

Det nye album er bandets andet og følger op på 2010's "Leaving the Landscape", som blandt andet betød et supportjob for Eagles. På det nye album har bandet fået prominent besøg fra en gammel dansk tresser-rocker og Beefeaters-medlem Morten Kjerumgaard Reumert.

Læs mere om Morten Kjerumgaard Reumerts gæsteoptræden 

Freddy and the Phantoms spiller en række koncerter hen over juni.

26/05/12 @ Havnekultur Festival, Odense

07/06/12 @ V58, Aarhus (Album releasefest)

09/06/12 @ Huset i Magstræde, Kbh (Album releasefest)

15/06/12 @ Hornsrock Musikfestival, Frederikssund

16/06/12 @ Kansas City, Odense

04/08/12 @ Give Festival , Give

25/08/12 @ Vibstock Festival, Viborg

Frederik Schnoor har lavet denne guide til albummet sang for sang:                     
 
1. Shadows Across the Country
Titlen "Shadows Across the Country" - kan forstås som et billede på en skygge, der hviler over samtidens vestlige verden. Som jeg har oplevet det, er der sket en forråelse i vores menneskesyn. At vise medmenneskelighed og være humanistisk tænkende er af flere årsager blevet gjort til adelsmærker for uansvarlighed og idioti. Sangen handler om at vi som mennesker alt for ofte vender det blinde øje til, når vi ser at der optræk til problemer eller uretfærdigheder. En titel som også opsummerer pladens andre tematikker.
 
2. Darkroom
Er til dels inspireret af det seneste årtis "Krig mod terror" anført af USA, som bl.a. medførte kraftige diskussioner om tortur. I min sang sidder hovedpersonen fanget i en celle, mens hans vogtere truer med at tilkalde "The Dude" – en person som ikke skyer midler for at få folk til at tale. Tragisk nok ser det ud til, at der findes nogle rigtige svar for vores hovedperson.
 
3. You've Gone Too Far
Handler om et menneske, hvis livssyn er præget af pessimisme. Personen evner ikke at se at morgendagen ikke blot er en gentagelse af dagen før. En underspillet og melankolsk sang, som måske også rummer et håb om forandring.
 
4. One Of These Days
En sang om mig selv, og om en drøm som mange moderne mennesker deler. Drømmen om at gøre sig selv fri af bekymringerne om penge og forlade hverdagens konforme rammer og rejse langt væk til et fristed – i dette tilfælde langt ud i skoven. På flere planer er der tale om en utopi, men sangen rummer dog et universelt budskab – nemlig at lykken ikke skal findes i at skrabe materielle værdier til sig.
 
5. The Roadman
Er en fortælling om en mand som pga. fordomme og ubegrundet had udstødes fra et lille samfund, men vender tilbage med grusom hævn. På overfladen kunne det ligne en mytisk lignelse, men desværre må man konstatere at problemstillingen stadig er aktuel i samtiden.
 
6. Steamboat Junction
Et nummer som jeg har hentet inspiration til på et road-trip i USA sidste sommer. I Cincinatti som ligger langs Ohio River, lå der en række store "Showboats" langs kajen, som emmede af utugt og røverhistorier. Vi har i dette nummer prøvet at ramme en autentisk skramlet sydstatslyd som her kombineres med en historie om unge piger, der trods deres mødres formaninger længes efter grandvoksne sømænd.
 
7. Better Come What May
Var et af de første numre, som jeg skrev til dette album, og sangen er på overfladen en klassisk fortælling fra det vilde vesten, hvor vores hovedperson må leve som lovløs, fordi han har dræbt sin rival. Imidlertid indeholder sangens titel også et slags mantra – en opfordring til at kæmpe sig igennem sine personlige kriser, uanset hvad der må komme af forhindringer.
 
8. When the Raven Pecks On Your Door
En sang som jeg delvist har fundet inspirationen til i Edgar Allen Poes legendariske digt "The Raven". Ligesom i Poes digt taler ravnen til hovedpersonen i nummeret og bliver et symbol på en eksistentiel krise. I min sang foreligger der et valg om enten at kapitulere til sortsynet eller rejse sig og tage kampen op mod sine dæmoner.
 
9. When I Call Your Name
Handler om tvivl. Tvivlen på om der findes noget større end os selv og tvivlen på om kærligheden i sidste ende vil sejre i ens eget liv. Man kan vælge at tolke teksten som religionskritik, men man kan lige så vel tolke den som en kritik af mennesker, der bruger religion til at forsvare deres hjerteløse handlinger.
 
 
 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA