På videooptagelse med Raveonettes i København by night

På videooptagelse med Raveonettes i København by night

Se en række stillfotos fra videoen i GAFFAs artikelsektion

I tre råkolde nætter i midten af september fik Københavns gader besøg af syv små børn med luftgeværer, barnevogn og trommer – og en pengetransport. Grunden? The Raveonettes' nye musikvideo. Videoen, der bliver vist eksklusivt i et døgn på Stereogum fra nu, er til sangen "Curse the Night" fra The Raveonettes' nyeste album "Observator". Pladen ramte dansk jord den 10. september og kastede fem stjerner af sig fra GAFFAs Rune Schlosser. Bandet optrådte hos David Letterman i starten af oktober og er nu på Europaturne.

Småbørn i mørket på Nørrebro

Det er sent onsdag aften. Cafe Mellemrummet på Nørrebro har lånt deres hyggelige lokaler ud, og klientellet er forvandlet fra ølhungrende studerende til stylister, fotografer, musikvideoinstruktører, pressefolk og statister i form af bredskuldrede mænd og små børn. Stemningen er forholdsvis rolig og hyggelig, på trods af der er under en time til kameraet ruller.

Otteårige Klara bliver sminket i baglokalet. Hun fortæller entusiastisk at hun ikke har prøvet det før, kun lidt for sjov derhjemme. Make-uppen får hende til at se lidt uhyggelig og dyster ud, med blege kinder. Helt bange for den lille pige kan man dog ikke blive, det er hun alt for kær og smilende til. Stylist Camilla Christensen fortæller, at hun sminker børnene så de kommer til at se lidt usunde og uhyggelige ud. En assistent kommer rendende med en hvid gipsmaske – den skal sminkes med mørk make-up for at se mere uhyggelig ud.

De børn der ikke får lagt sidste hånd på make-uppen, er blevet placeret i en sofa bagerst i cafeen, med hver deres sodavand. Det er langt over deres sengetid, men de virker friske og veloplagte – og lidt sukkerhøje. Snakken falder på kaffe –størstedelen er tilfredse med deres sodavand, og en af drengene udbryder: "Hvis du lever af kaffe hver dag, så får du det nok ikke så godt!". Nogle af børnenes forældre og mostre er med, andre er blevet ladt trygt i hænderne på settets hårdtarbejdende frivillige.

Klokken er lidt over midnat, da børnene bliver gennet ud i den klare september-kulde, med vindjakker over deres outfits. Midt ude på Dronning Louises Bro, der forbinder Nørrebro med Indre By, bliver vindjakkerne smidt, og fine kjoler og Sgt. Pepper-jakker dukker frem. Kameraet – der bruges kun et – ruller, og de syv børn der agerer hovedroller i videoen, bliver placeret på en lang række midt på Dronning Louises Bro. "Når jeg siger nu, tager I maskerne på og går et skridt frem," forklarer en af instruktørerne. Børnene gør som fortalt, og det virker efter hensigten – de ser virkelig creepy ud med hvide gipsmasker med mørke rande under øjnene, trukket ned over deres kønne ansigter. Mellem de forskellige "takes" løber børnene ind til deres "passere" og får vindjakker på – en tur bag i en parkeret bil med varmen skruet godt op, bliver det også til. De fleste af børnene vil helst sidde omme i bagagerummet, for der er hyggeligst.

Interview med mændene bag

De to mænd der står bag de næste tre nætters arbejde er instruktørteamet Storm/Hansen. Bag dette alias gemmer sig de to fyre Tue Walin Storm og Michael Hansen, der begge har haft base i Los Angeles de sidste 11 år. Af tidligere samarbejder kan nævnes Gym Class Heroes, Cobra Starship, Eminem og countrystjernen Randy Travis. De prominente navne har dog ikke givet de to mænd LA-nykker – tværtimod. De går til opgaven med en god portion ro og hygge-stemning, samtidig med de er drønende professionelle. Jeg mødte dem til en snak om tilblivelsen af videoen, i månens skær ved midnat på Nansensgade, under 2. dags "shooting".

Hvordan kom I til at lave denne musikvideo?

– Jamen det var faktisk ret syret, for vi fik at vide at de (bandet, red.) skulle være i Danmark op til deres release 10. september, og så var planen at skyde med dem den 12., da vi var i Danmark for at lave noget andet (et spot til Hjerteforeningen, red.). Men vi fandt på to ideer hvor bandet var med i den ene, og så valgte de den ide hvor de ikke selv var med i, så vi ikke behøvede filme i Danmark. Men nu vi var her tænkte vi at det ville være interessant at være i København. Så plottet kom på grund af vi var i Danmark alligevel, og ideen fungerer langt bedre i København end den ville gøre i Los Angeles.

Hvad er plottet så?

– Hvis man tager den gamle historie om Rottefængeren fra Hameln og blander med The Town eller Point Break eller Heat eller åbningsscenen til den nye Batman, hvor Jokeren røver en bank, sammen med historien om drengen med tin-trommen – så har du videoen til "Curse the Night"! Det er jo lidt i fantasiens verden – idéen er at det, der sker, er noget et barn kunne have fundet på. Videoen kunne også have endt med et barn der sover, og så var det hele en drøm. Vi har fået ideen til den her video i fællesskab, hvor bandet også har været inde over, hvor vi har sparret med dem, i forhold til hvilke ideer de syntes var gode.

Den filmes i sort/hvid?

– Videoen laves i sort/hvid fordi det er The Raveonettes! Man hører sangen og tænker at den skal bare være i sort/hvid, og det er samtidig et tidløst univers. Ligesom med børnenes styling, den skal ikke være "nå, den er lavet i 2012", men mere tidløs.

Hvordan har samarbejdet med Sharin og Sune været?

– De har været nemme at samarbejde med, hvor vi havde en god ping pong kørende. Vores grundidé var Rottefængeren fra Hameln, noget med børn. Vi havde en poetisk tilgang hvor de går ud i vandet, så havde vi en tilgang hvor de gør forskellige gerninger, og så ville de (bandet, red.) gerne have noget der gav et twist, som var noget anderledes, og så kom vi på den ide at der skulle være et røveri. Vi har fået forholdsvis frie hænder, men vi har clearet med dem når noget skulle ændres. De har selvfølgelig også været inde over redigeringen, men heldigvis har vi været mere eller mindre enige om hvordan videoen skulle være, så hele processen har været gnidningsfri.

Nu har I valgt at filme i København, hvordan er det?

– Nu har vi været væk fra København i så lang tid, og det er bare et af de steder der har sat sig fast. Og så er den bare enormt visuel. Det er faktisk noget vi diskuterer ret meget generelt, det der med at da man boede i Danmark var det fedt at filme i LA, og alt var nyt, og nu efter vi har været i LA i så lang tid, så er det lige pludselig brostensgaderne og alt det, man ser på en helt anden måde. Man er lidt turist i sit eget land. Når man bor i en by lægger man aldrig mærke til de ting der er værd at opleve. Vi har så draget nytte af at have været væk fra København i så lang tid, og lægger pludselig mærke til de fede gader og seje husgavle – det er jo sådan noget man går på Universal Studios for at skyde, sådan en københavnergade.

– Med hensyn til valg af broen (Dronning Louises Bro, red.) ligger der ikke noget dybere i det, andet end at den er bred, flad og så har den de her fire, flotte, gamle gadelys. Der er ikke ret mange andre broer som den. Vi kørte rundt og kiggede på broer på Christianshavn og rundt omkring, og der var ingen der kan filmes så flot som den. Det der var tricket var også at skyde så sent som vi gjorde, for at sørge for at byen skulle være tom, og vi kunne ikke have nogle billygter der bevægede sig i baggrunden. Østerbro har den fede arkitektur, så der skyder vi flest totalbilleder. Der er også lige for 10 kr. mere lys i gaderne der end i de andre bydele! Vi var lidt bange for Nansensgade, om der var folk der skulle i byen, men det er faktisk slet ikke så slemt.

Hvordan har det været at filme en low budget-video?:

– Der er mange stramme budgetmæssige restriktioner på den her musikvideo, så der er en masse ting vi har måttet gå på kompromis med. Der er bare ikke økonomi i musikvideoer længere, overhovedet, så pladeselskaberne har bare skåret det ned. Vi levede af at lave musikvideoer for nogle år siden i USA, hvor der var nogle ret pæne budgetter til det, men så kom krakket i 2009 og musikbranchens generelle nedfald, og pladeselskaberne har bare ikke penge til at finansiere længere. Hele distributionsmetoden omkring musikvideoer har jo også ændret sig helt vildt, fra at der bare var en musikkanal til at det pludselig skal distribueres gratis overalt. Heldigvis har der været mange frivillige på settet, og det har nok noget med Raveonettes at gøre, at folk gider det her – folk tænder på dem og kan rigtig godt lide dem, og så tror jeg også bare de synes det er en spændende ide, og det giver en masse praktisk erfaring.

Hvordan har det været at have børnene i hovedrollerne?

– Børnene klarer sig sindssygt, overvældende godt. Vi har begge lavet meget med børn. Amerikanske børn er helt anderledes med deres stagemoms, og man kan aldrig finde ud af om børnene egentlig er ok, fordi de bare smiler hele tiden. Men det er første gang vi arbejder med børn til klokken fem om morgenen, og det er vist første gang de børn her gør det samme. Men både forældre og børn har været sindssygt seje.

Hvordan har I castet børnene?

– Vi fandt børnene nemt via onlinecasting.dk og gennem venner, hvor vi så fandt 50 børn og fik dem ind til fire castings. De skal se rigtig gode ud, virke lidt ældre end deres alder og samtidig være ældre og se lidt yngre ud. Så skal det være nogle der virkelig gerne vil det og har det drive der skal til. De skal være specielle og unikke, og have en speciel sammensætning. Det er en gruppe på syv, hvor alle skal have forskellige personligheder med karakter og dybde. Hovedpersonen er i bund og grund dem alle sammen, men det kommer an på hvordan vi ender med at klippe det.

Efter endt interview er det tilbage bag kameraet. Otteårige Klara bliver instrueret i hvordan hun skal agere foran linsen, og udbryder prompte: "Var det bare det?!".

Se Klara og de seks andre børn i det færdige resultat i videoen til "Curse the Night" på www.stereogum.com eksklusivt indtil onsdag den 24. oktober klokken 16.

Opdatering per 24. oktober klokken 16:

Videoen kan nu ses her.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA