Reportage: Et kys på kinden fra Leonard Cohens muse

Reportage: Et kys på kinden fra Leonard Cohens muse

Arkivfoto: Anjani Thomas og Leonard Cohen

Leonard Cohen & Anjani Thomas, Cafeteatret, Oslo. 29. marts:
Følgende skulle egentlig have været en anmeldelse af Leonard Cohens første liveoptræden i Skandinavien i femten år, men da manden med den gyldne stemme havde reddet sig en slem forkølelse og derfor ikke så sig i stand til imødekomme de fremmødtes højeste ønske, måtte vi lidt skuffede forlade Cafeteatret i Oslo og gå ud i natten uden minderne om Cohens dybe røst.

I stedet havde vi været vidner til en intim og hyggelig mini-koncert med Anjani Thomas, Cohens tidligere korsanger og nuværende kæreste. Koncerten i Oslo var hende og Cohens andet stop på en promotiontour, hvis primære formål var at skabe opmærksomhed omkring Anjanis debutalbum ”Blue Alert”, og som bød på yderligere to koncerter i London og Warszawa. De tre arrangementer var betitlet Leonard Cohen presents Anjani, men havde man imidlertid gjort sig selv den tjeneste at tjekke anmeldelserne fra koncerten i London tre dage forinden, var der mere end almindelig god grund til at gå rundt med armene oppe over hovedet. Her havde Cohen nemlig gjort Anjani selskab på scenen hele to gange, og der havde endda været mulighed for at møde legenden på tomandshånd bagefter. Se, det er jo noget, der kan få enhver passioneret Cohen-fan op af stolen og ind i en bus med kurs mod Norge.

Og det begyndte da også rigtig godt. Allerede i køen til det lille spillested herskede der en særlig, næsten andægtig stemning, en slags behersket spænding, som bestemt ikke blev mindre af, at selveste Marianne Ihlen, Cohens norske muse, som han levede sammen med i ti år fra 1960 til 1970, og senere sagde farvel til i sangen ”So long, Marianne”, også havde indfundet sig blandt det håbefuldt ventende publikum. Den Marianne, som for mange år siden på den græske ø Hydra havde udpeget en vis fugl på en snor og opfordret Cohen til at skrive sangen ”Bird On The Wire”, en sang, der senere skulle vise sig at blive en af hans største og mest elskede klassikere. Da det knap firs mand store publikum endelig blev vist ind i den lille sal, var det da også, som om alle vidste, at hvad de skulle til at opleve kunne gå hen og blive noget ganske særligt – Leonard og Marianne under samme tag – det måtte blive stort.

Lyset blev slukket, publikum holdt vejret, og så lige pludselig stod han der. Midt på scenen, ulasteligt klædt som altid, i mørkegråt jakkesæt og med en ro over sig som ingen anden. Med sin legendariske, dybe stemme, der rungede i lokalet som en kværnende monoton bastone sendt af sted direkte fra jordens indre, erklærede han, at det var rart igen at være tilbage. I respektfulde og meget ydmyge vendinger præsenterede han bandet og derefter Anjani. Så forlod han lidt forhastet scenen, inden Anjani tog over. ”Bare rolig” hviskede jeg til min medbragte ven og Cohen-fan. ”Han kommer igen”. Men det gjorde Cohen ikke. Han tog hjem til hotellet, inden Anjani havde sunget færdig, og inden undertegnede havde haft chancen for at kløjes i rosende ord foran den store mester. Og så står man jo lidt der, det var vi i øvrigt mange, der gjorde, skuffede til op over begge ører. Slået tilbage til start af en simpel forkølelse.

At aftenen alligevel blev en mindeværdig en af slagsen for de mange Cohen-aficionados, skyldes en lille, gråhåret dame, som efter Cohens pludselige exit blev hele salens midtpunkt. Kunne vi ikke få manden, måtte vi tage til takke med kvinden bag manden, og i bar befippelse over for første gang at være ombejlet som Leonard Cohens muse, kvitterede en synlig berørt Marianne med omfavnelser og kys på kinden, der var hele den lange tur til Oslo værd. Men the golden voice himself, ham havde vi stadig til gode. Han lå hjemme på hotellet og sundede sig. Angiveligt som følge af forkølelsen, det var i hvert fald den forklaring, vi fik af Anjani. Men mon ikke også han er blevet overrasket over at se sin gamle flamme blandt publikum igen.

Anjani Thomas' hjemmeside

Leonard Cohens hjemmeside



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA