Laibach: Det kan du forvente af lørdagens koncert i København

Laibach: Det kan du forvente af lørdagens koncert i København

Lørdag den 16. januar kommer det slovenske avantgarde-band Laibach til DR Koncerthusets Studie 2 og fremfører sangene fra musicalklassikeren "The Sound of Music". Billetsalget er i gang her.

Da Laibach i slutningen af august som noget ganske usædvanligt for et vestligt orkester optrådte i Nordkorea, var det, udover fortolkninger af koreanske børnesange, blandt andet med en række af sangene fra "The Sound of Music" – et så karakteristisk træk, som man nu engang kan tillade sig forvente af et så uforudsigeligt og kontroversielt band.

Nu bringer gruppen sine satiriske musical-fortolkninger til Danmark som en del af deres "The Sound of Music Tour", hvor man dog ifølge DR også kan forvente at høre klassikere fra deres omfattende bagkatalog. Turnéen fejrer samtidig gruppens 35 års jubilæum.

GAFFA har kontaktet bandets talerør Ivan Novak for at høre lidt om, hvad vi kan forvente. 

I optræder i København den 16. januar – hvad kan vi forvente af koncerten?

– Forvent intet, og så får du måske en masse. Forvent en masse og så er det måske hvad du får, mere eller mindre.

Sidste år optrådte I i Nordkorea – kan vi forvente Laibach-fortolkninger af traditionelle koreanske sange til denne koncert også?

– Nej, men vi byder på andre af de numre, vi optrådte med i Nordkorea, såsom sange fra "Sound Of Music".

Ja, I har jo netop arbejdet med nyfortolkninger af "Sound Of Music". Hvordan blev det til noget, og hvorfor valgte I netop "Sound Of Music?"
 
– Vi har altid gerne villet arbejde med "Sound Of Music, vi elsker filmen. Så snart vi vidste, at vi skulle optræde i Nordkorea, besluttede vi os for at bygge koncerten op om "Sound Of Music. Nordkoreanerne kender den, da det er en af de amerikanske film, der er tilladt der, og de bruger den til at lære engelsk. Man har sågar lavet egene koreanske versioner af sange fra filmen. "Sound Of Music"-historien passer på mange måder godt til situationen i Nordkorea, for man kan tolke den som affirmativ såvel som subversiv, helt afhængigt af øjnene, der ser.

– "Sound Of Music", med dens freudianske undertoner, synes også at passe godt til den nuværende politiske situation i Europa – når alt kommer til alt er der jo tale om en film, der handler om flygtninge. Samtidig har Slvoj Zizek påpeget, at "Sound Of Music" måske ikke er helt så ligetil endda: Hvis man ser nærmere efter, så handler den måske nok på overfalden om østrigsk modstand mod Hitler og nazisterne, med nazisterne fremstilles som en abstrakt kosmopolitisk besættelsesmagt, som direktører, bureaukrater, velklædte, med små overskæg, dyre cigaretter, etc. Med andre ord nærmest som en karikatur af kosmopolitiske, dekadente, korrupte jøder. Østrigerne fremstilles som de gode småfascister, så undertonerne er nærmest det stik modsatte af den officielle fremstilling, nemlig fortællingen om ærlige fascister, der modsætter sig den dekadent-kosmopolitiske jødebesættelse. Måske forklarer det noget om filmens enorme popularitet, fordi den taler til vores hemmelige fascistiske drømme.

Hvilken konstellation af Laibach stiller op i København?

– Eber, Saliger, Dachauer og Keller.

Og afslutningsvist – der er tale om at lave en fortsættelse til filmen "Iron Sky", som Laibach jo leverede soundtrack til – i hvilket omfang er Laibach involverede i fortsættelsen?

– Det afhænger af, i hvor høj grad man regner soundtrack som integreret del i en filmproduktion og alt, hvad en sådan indebærer. Nogle gange stjæler musikken billedet, men vi mener at den bedste filmmusik er den, man ikke hører.
 
Se musikvideoen til en af Laibachs egne sange, "The Whistleblowers" fra 2014:
 

Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA