Reportage: Steppeulven 2016 – priser fra passionerede personligheder

Reportage: Steppeulven 2016 – priser fra passionerede personligheder

Se billeder fra Steppeulven 2016 i GAFFAs gallerisektion her

I sin tale til overrækkelsen af prisen for Årets Orkester satte musikanmelder for Weekendavisen og MetroXpress, Rasmus Junge, et par ord på diversiteten i erhvervet, som netop det at være en kollektiv enhed indebærer. Selvom det var rettet mod musikerne selv, kan det i aftenens anledning også ses i anmelderens lys. For der er ikke to anmeldere, der er ens.

En gruppe af landets musikanmeldere hos de etablerede dagblade og magasiner havde de sidste måneder diskuteret heftigt om, hvem der skulle have overrakt en af de ulveformede statuetter ved aftenens Steppeulven Pris. Og det var efter konferencieren Per Vers' udsagn ikke gået stille an. Tværtimod havde meninger og viden om musik ført til intense diskussioner bag kulisserne, på tværs af de musikinteresserede jurymedlemmer, netop fordi emnet er så diverst i sig selv.

For hvad kendetegner i grunden en anmelder med musikken som sit specialefelt? Onde tunger vil hævde, at anmelderen i sin essens blot er den subjektive mening hævet over masserne i form af ansættelsen ved et større tidsskrift. Musikanmelder ved Dagbladet Information, Ralf Christensen, havde dog en helt anden mening om erhvervet, da han selv skulle præsentere Årets Håb ved aftenens prisuddeling. Anmeldelser kan formuleres både i negativ og positiv favør imod den gældende kunstner. Men som Ralf Christensen sagde, er anmelderen i bedste fald som botanikeren, en eksistens der kan være med til at forme vores fælles forståelse af den musik, der blomstrer sig fra alle hjørner af vores egen andedam. Det er derfor ikke noget erhverv, der kan tages let på.

Priser på diversitet

"Frikadellelandet Danmark", som selv samme Ralf Christensen udtrykte det, er velsignet med et alsidigt, kreativt og mangfoldigt musikliv, der strækker sig i alle retninger, både genre-, køns- og aldersmæssigt. Det bevidnede flere af aftenens overrækkelser, der blandt andet gik til Myrkur og hendes ekletiske back metal for Årets Vokalist. Med sig fik hun et par rosende ord fra Politikens musikanmelder Pernille Jensen, som beskrev sangerinden som klassik smuk, aggressiv og alsidig. Prismodtageren takkede blandt andet sine tidligere musiklærere, noget der i den grad føder ind i den aktuelle debat om kønsuligheden i det danske musikliv.

Prisen for årets producer gik til hele tre af slagsen i form af DJ-kollektivet AV AV AV, der tæller så prominente navne som Eloq, Unkwon og DJ E.D.D.E.H. Her fik Rune Skyum-Nielsen fra Information de glade vindere til at smile ved at kalde deres fælles indsats for en tæppebankende nattelivseuforisme. De eksplosivt fremadstormende Aarhusianere i LISS fik med en formaning om at blive ved med at værne om det særegne og selvstændigheden tildelt prisen som Årets Håb. En pris, der kommer oven på blot to udgivne numre, og som cementerer de store forventninger, der ligger til det unge band.

Afstikkeren fra det relativt nyetablerede udvalg af prismodtagere var Lars H.U.G., som modtog prisen for Årets Livenavn, en mand der ifølge anmelderen igennem sin karriere har opbygget et fællesskab, ikke kun med publikum, men også imellem publikum, når han står på en scene. Sågar kunne H.U.G. stå med ryggen til, ifølge juryen, så længe musikken holdt vand.

Det var dog de etablerede bands, Ulige Numre og The Minds of 99, der hev aftenens trumfer hjem med henholdsvis Årets Sang og Tekstforfatter og Årets Album og Orkester. Begge har de i det forgangne år udsendt opfølgeren til deres første fuldlængde album og har ved andre ceremonielle begivenheder også fået rosende ord med fra den danske musikindustri.

Forsanger Carl Emil Petersen fra Ulige Numre blev af Jan Eriksen fra BT beskrevet som en stor romantiker og en tekstforfatter, der er i stand til at genopfinde verdenen, i stil med blandt andet Kim Larsen, Nikolaj Nørlund og Mogens Mogensen. De fire fremmødte medlemmer af The Minds of 99 blev rost for deres store fokus på enheden i bandet, og deres album "Liber" blev af Politikens Kim Skotte beskrevet som sitrende af nerve og for at beskrive enheden af et band, der passer til tiden.

Den fornemme pionerpris, som hvert går til en musiker eller gruppe, der har ydet noget helt specielt til dansk musik, blev ganske velfortjent overrakt til Steen Jørgensen på vegne af både hedengangne Sods og eksisterende Sort Sol. Med sig fik de ordene, at de aldrig havde gået efter de sikre kort, men konstant har været eksperimenterende, i balancen mellem turbulens og æstetik.

Kraftfuldt, kort og kontant

Imellem prisoverrækkelserne var der også tid til det aftenen egentlig handlede om – musikken. Også her skinnede alsidigheden igennem med luftig, spartansk crooner-vokal fra sangerinden Kwamie Liv (billedet), bakket op af en lige så simpel instrumentering. Der var kraftudladninger fra genopståede Choir of Young Believers, der på den nye single fra sidste år, "Jeg Ser Dig", skruede op for intensiteten og leverede en storskælvende elektronisk fundamenteret popballade.

Der var den nutidige inkarnation af den oprindelige Steppeulv, Eik Skaløe, i form af De Underjordiskes hang til ambient rockende 70'er vibe og forsanger Peter Kures nasale dansksprogede røst. Der var purunge LISS, der for hver koncert, stor som lille, udvikler sig i rivende fart og som med deres r&b-dryppende pop udviser enorm teknisk finesse. Og der var tribale urrytmer til danseskoene med afstikkere til den tidlige grime fra pionererne i Den Sorte Skole med en billedside fra VJ-konstellationen Dark Matters, der vækkede konnotationer til The Wall-filmen. Der var kort sagt en overflod af talent og frem for alt viljen til at føre musikken i nye og uforudsigelige veje.

Steppeulven-prisen er en vigtig stemme mellem danske musikpriser, fordi den, modsat mange andre, kommer direkte fra nogle af de mest passionerede personligheder i det danske musikmiljø, der ikke blot beskæftiger sig med musikken, men også tør gå på klinge med, hvad musikken skal kunne i vores kaotiske verden. Musikjournalistikken kan ikke bestemme, hvad der bliver skabt, men den kan være med til at åbne øjnene for den mangfoldighed, der findes af soniske guldgruber i vores lille land.

  

Årets vindere kan ses nedenfor:

Årets album: The Minds of 99, "Liber"

Årets orkester: The Minds of 99

Årets sang: Ulige Numre, "Frit Land"

Årets tekstforfatter: Carl Emil Petersen (Ulige Numre)

Årets komponist: Mikael R. Andreasen (Kloster)

Årets vokalist: Amalie Bruun (Myrkur)

Årets musiker: Oliver Hoiness (guitarist, Kira Skov, ITVIVL, m.fl.)

Årets livenavn: Lars H.U.G.

Årets håb: Liss

Årets producer: AV AV AV

Årets Pionerpris gik til Sods / Sort Sol.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA