Brancheorganisationen IFPI har netop offentliggjort nøgletal for 2015
Billedet: Rasmus Seebach stod bag det bedst solgte album i Danmark i 2015, "Verden Ka' Vente"
Den danske afdeling af musikselskabernes internationale brancheorganisation IFPI har i dag offentliggjort sin årsrapport for 2015 med en række nøgletal. Den viser blandt andet, at danskerne streamer musik som aldrig før – og branchen kan tjene penge på det. Dog kun i meget begrænset omfang på YouTube grundet EU-lovgivningen.
I 2015 udgjorde danskernes digitale musikforbrug 83,4 procent af musikselskabernes omsætning. Dermed er Danmark blandt de mest digitale musiklande i verden, oplyser den danske afdeling af IFPI. Især streaming af musik på tjenester som Spotify, TDC Play og Apple Music bidrager til den digitale dominans i det samlede billede. I 2015 omsatte musikselskaberne for 323 millioner kroner på streaming mod 256 millioner kroner i 2014. Det er en vækst på 26,5 procent. Det betyder, at streaming nu udgør 71,3 procent af det danske marked for indspillet musik.
Danskernes kærlighed til streaming er dog samtidig med til at sænke interessen for de øvrige formater. Indtægterne fra cd-salget faldt i det forgangne år med 42,3 millioner kroner og udgør i 2015 13,7 procent af markedet. Downloadsalget faldt med 14,4 millioner kroner og udgør nu 12,1 procent af det samlede marked. Den positive udvikling inden for streaming bidrager imidlertid til, at musikselskabernes samlede omsætning for indspillet musik stiger fra 437 millioner kroner i 2014 til 453 milloner kroner i 2015. Det svarer til en vækst på 3,7 procent.
Vinylpladerne oplever også en fremgang, og salget er fra 2014 til 2015 steget med 62,5 procent. Vinyl udgør nu 16,5 procent af det fysiske salg, mens det i 2000 stod for blot 0,04 procent af det fysiske salg. I alt udgør vinyl 2,7 procent af musikselskabernes samlede omsætning i Danmark i 2015. Musik-dvd'er udgør kun 0,7 procent af omsætningen.
IFPI's bestyrelsesformand Henrik Daldorph glæder sig moderat over årets samlede resultat:
"2015 er tredje år i træk med vækst for musikselskaberne. Det er selvfølgelig positivt. Samtidig er det dog afgørende for branchens fortsatte trivsel, at vi bliver endnu bedre til at veksle musikkens popularitet til indtægter for dem, der skaber musikken og investerer i den," udtaler han i en pressemeddelelse.
YouTube skaber kun beskeden omsætning
Alt er da heller ikke rosesrødt i det digitale musiklandskab. Ved et nærmere blik på streamingindtægterne fremgår det, at der er markant forskel på, hvilke typer af tjenester, som skaber værdi for musikere og musikselskaber. Abonnementstjenester som Spotify Freemium og Premium, Apple Music og TDC Play bidrager med hele 305 millioner kroner, mens en reklamefinansieret tjeneste som YouTube, der er en af de absolut mest populære streamingtjenester i Danmark, blot bidrager med 18 millioner kroner til musikselskabernes omsætning.
Forklaringen er, at nogle af de reklamefinansierede tjenester, der udbyder musik, ikke ønsker at indgå fulde licensaftaler med musikselskaberne. Det gør de med henvisning til de såkaldte "safe harbours" i EU-lovgivningen, som blev introduceret i starten af 00'erne for at fritage leverandører af passive tekniske løsninger for ansvar på internettet i forbindelse med for eksempel kriminelle aktiviteter. "Safe harbours" giver ifølge Henrik Daldorph god mening på mange områder, men ikke når det gælder udbud af musik:
"Det er ikke holdbart, at streamingtjenester, som aktivt udbyder musik ikke er lige for loven. Det skaber nogle ulige vilkår i markedet, som hæmmer investeringsviljen. Og det kommer hverken forbrugerne eller musiklivet til gode. Derfor ser vi gerne, at man fra politisk hold gør noget ved de smuthuller i EU-lovgivningen, som gør det muligt for nogle streamingtjenester at komme uden om at indgå ordentlige licensaftaler med musiklivet," siger Henrik Daldorph i en pressemeddelelse.
Kommunikationschef Lasse Lindholm fra IFPI fortæller videre til Jyllands-Posten: "YouTube er ikke blot et teknisk mellemled, men derimod en aktiv streamingtjeneste på lige fod med Spotify, TDC Play og så videre." Jyllands-Posten har her til morgen ikke kunnet få en kommentar fra Google, som ejer YouTube.
Du kan downloade hele IFPIs 2015-rapport her