Vinyl-anmeldelse 3: Underholdningsværdien er intakt

Vinyl-anmeldelse 3: Underholdningsværdien er intakt

Sidst slap vi Richie Finestra på dørtærsklen til sin gamle klient Lester Grimes, der aldrig fik lov til at slippe sit poppede alter ego, Little Jimmy Little, men til gengæld fik smadret stemmebåndene under et slagsmål. Det viser sig, at Richie vil udgive de gamle optagelser med Grimes' egne sange, men Grimes har langt fra tilgivet ham og ser ingen fremtid i musikbranchen for sig med sin hærgede stemme. Afvisningen er kontant, selvom et frø er sået i den sammenbidte sanger. 

Men det er ikke Finestras eneste bekymring. Konen finder ud af, at han alligevel ikke har solgt selskabet til tyskerne, og flashbacks om mordet på Frank "Buck" Rogers hjemsøger ham stadig. Samtidig spøger politiet i periferien (særligt da Rogers' lig skyller op ad floden), og nerverne dulmes med den gode gamle cocktail: sprut og coke.

Vi møder dj-kulturens spæde start og får en formidabel scene på golfbanen med Alice Cooper (i skikkelse af Dustin Ingram), der skifter nattens sidste whiskey ud med dagens første øl, mens en tydelig mærket Clark Morelle får ham til at gå solo med en pythonslange om halsen og kraftige tømmermænd. Det skulle han ikke have gjort. Også Devons spirende sammenbrud foran Warhols rullende kamera er værd at bemærke.

Ato Essandoh er en smule stiv i det som Lester Grimes, men ellers kører serien på skinner. Lækre billeder af lige så lækkert 70'er-udstyr, Howlin' Wolf og en eksplosiv optræden af fiktive Nasty Bits går flot hånd i hånd med dramaet.

Fem stjerner 

"Vinyl" kan ses på HBO Nordic, nyt afsnit hver mandag

 

 

 



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA