Saybia gæstede den 20. udgave af GAFFA Library Sessions

Saybia gæstede den 20. udgave af GAFFA Library Sessions

Se en stor fotoserie fra aftenen her.

14 år er tilbagelagt, siden Saybia udgav debutalbummet "The Second You Sleep", der titulerede dem "nationale superstjerner" på ganske få dage. To album fulgte sidenhen, inden Søren Huss tog greb om en renommeret solokarriere på dansk. Og nu – efter otte års pause – er Saybia tilbage. Endnu engang som kvintet, med en enkelt udskiftning i bandet og med et nyt og fjerde album "No Sound From The Outside", der så dagens lys i efteråret 2015.

Denne rejse gennem 14 år danner rammen om aftenens liveinterview, der udgør den 20. udgave af GAFFA Library Sessions. Foran en for længst udsolgt sal og i selskab med GAFFAs skribent og den vanlige vært for GAFFA Library Sessions, Henrik Tuxen, indtager forsanger og komponist Søren Huss og Jess Jensen, der spiller keyboard, scenen med et varmt bifald i ryggen. Der er ingen tvivl om, at publikum har ventet dem. Der er endda dem, som har fulgt bandet siden de glade efterskoledage for 14 år siden.

– Det er ikke kun os, der er blevet voksne. Det er vores publikum også, og det giver noget godt til koncerterne. Det var en fantastisk tid på landevejen, da vi brød igennem, men der var også en hysteri, en særlig tone, som satte sig på trommehinden. Lyden af eufori og tidens bølge, lyder det fra Søren Huss, der sammen med resten af bandet netop er i gang med at spille 10 koncerter rundt i landet, mens to koncerter i Holland, hvor bandet altid har været et navn, venter lige om hjørnet.

– Det er virkelig fedt for os at have fire plader i ryggen. Nu er vi der, hvor vi kan fortælle en historie og skabe en musikalsk rejse, fortæller Jess Jensen.

Fra ungdomsklub til voksne mænd

Der går selvsagt ikke 14 år, uden tingene ændrer sig. Saybia er ikke længere en flok glade drenge fra Nyborg, men fem voksne mænd, mærket af livet og med et fornyet fokus på musikken. Præmissen har ændret sig. Musikken udspringer ikke længere af en ambition om at kunne leve af den, og Saybia er i dag med Søren Huss' egne ord et "hobbyband".

– Dog et af de mere seriøse af slagsen. Vi dykker for alvor ned i musikken, men der er opstået en lettere tone. Den ungdomsklub, der slog igennem i 2002, har nu fundet hinanden som voksne mennesker. Vi fandt sammen igen i lysten til at lave ny musik, og det giver en jomfruelig fornemmelse i øvelokalet, fortæller Søren Huss.

– Og i dag er rollefordelingen meget mere løssluppen. Vi har opfundet den på ny. Det er ikke nødvendigvis Palle (Sørensen, red.), der slår i trommerne. Det kan lige så godt være en af os andre, og det giver en ny energi. Og så mærker man selvfølgelig Sørens udvikling som solist. Alt andet ville være utroværdigt. Det er helt naturligt, at Sørens musik skinner igennem Saybias musik, pointerer Jess Jensen.

Selv stjerner bliver starstruck

Drømmen om at mixe "No Sound From The Outside" i et studie med "den helt rigtige mixerpult" og "de helt rigtige mikrofoner" resulterede i 18 dages arbejde i Frank Sinatras legendariske studie "Ocean Way" på Sunset Boulevard i Los Angeles. Med Søren Huss tilbage på engelsksprogede tekster ønskede bandet at indspille med en engelsk producer og genoptog derfor Huss' tidligere samarbejde med Michael Patterson.

– Det var ærefrygtindgydende at indtage studie B, hvor Sinatra har slået sine folder. Viben var helt vild, lyder det fra Jess Jensen, før Søren Huss tager over.

– Efter 10 dage i studiet kom folk pludselig en dag og sagde: Glæd jer til i morgen. Vi havde ingen idé om, hvad vi havde i vente, men næste morgen stod store lastbiler linet op ude foran, og en masse mediefolk rendte rundt. Det viste sig, at selveste Dave Grohl og resten af Foo Fighters indspillede deres sidste optagelser til "Sonic Highways" i studiet lige ved siden af os. Der sker bare noget derovre. Der er højt til loftet, og janteloven er et no go, og der var ingen, der kendte til vores historie. Det var godt for os.

– Jeg skal også lige huske at namedroppe, at vi så "Shrek" sammen med Kylie Minoque i pejsestuen. Den historie får jeg på en eller anden måde altid passet ind, lyder det fra Søren Huss, til stor morskab for publikum. Han fortsætter:

– Vi kom ind i en pejsestue fyldt med store, tunge Chesterfield-møbler. Hun lå der på gulvet. Foran tv'et, med et glas rødvin i hånden. Vi satte os. Om der var nogen af os, der havde lyst til at se noget andet i tv? Øh nej, det var helt okay. "Shrek" har aldrig været det samme siden.

Saybia på pension?

Men hvad så nu? Tager Saybia endnu en pause på otte år, eller kan man forvente nye toner fra Nyborgs stolthed?

– Nej, nu går vi på pension.

Søren Huss' "dårlige humor", som han selv kalder den, lister sig ind gentagne gange denne aften, hvor publikum ikke kun må lytte til halv- og helhjertede humoristiske forsøg og gode røverhistorier, men også får leveret en håndfuld sange fra Saybias karriere.

– Nej, vi er meget privilegerede og beærede over, at der stadig kommer folk til vores koncerter. Jeg forventede for eksempel slet ikke at se så mange i aften. Men det er måske min pessimistiske tilgang, der tager over. Vi tager bestemt ikke noget for givet, men vi vil heller ikke lefle for nogen. Vi skriver den musik, vi har lyst til, fortæller Søren Huss.

– Præmissen for at samles igen og skrive ny musik var, om vi kunne lave et album, folk gad at lytte til. Men det kunne vi, og vi har stadig vores hyggeklub i øveren hver tirsdag. Og vi har bestemt lyst til at fortsætte den vibe, der er i bandet, supplerer Jess Jensen, der sammen med resten af Saybia spiller flere koncerter i Danmark i løbet af sommeren. I Nemoland, i Tivoli, på Smukfest – og med åbningskoncerten på Tinderbox – er der masser af se frem til.

Så det med at være et hobbyband må siges at være lidt af en tilsnigelse.

GAFFA Library Sessions vender tilbage med Poul Krebs og Michael Falch den 19. april og med Mads Langer på plakaten den 31. maj. For mere info om køb af billetter er det en god idé at følge GAFFA Library Sessions på Facebook eller holde øje med GAFFAs hjemmeside.

Efter hvert arrangement er der mulighed for at fortsætte festlighederne på Vinstue 90 på Gl. Kongevej, hvor der vil være en gratis slow beer til alle med billet.

Se en stor fotoserie fra aftenen her.

Spørgsmål fra publikum:

Fortæl lidt om den kreative proces, I gennemgår, når I skriver jeres musik.

Søren: – På vores seneste plade har vi haft en decideret skriveproces. Vi er mødt op i øveren, nogle med akkorder, og så har vi stille og roligt taget den derfra. Der har virkelig været tale om et fælles projekt denne gang.

Jess: – Forskellen fra tidligere har også været, at vores roller har været sat mere fri.

I arbejder meget med melankoli i jeres musik. Gør melankoli jer glade eller triste til mode?

Søren: – Jeg føler, jeg bliver set, når jeg laver melankolsk musik. Måske fordi der er en grundtone af melankoli i mig. Det taler til mig, og der er meget kød på de svære følelser.

Jess: – Det skal siges, at vi i mange år har forsøgt at skrive mere opmuntrende musik. Nummeret "Brilliant Sky" er nok det, der kommer tættest på. Men det er ikke nemt for os.

I benytter jer meget af den melankolske stemning. Men hvor bliver det politiske af i jeres musik? Der er så meget at tage fat på.

Søren: – Man kan sagtens være melankolsk på hele verdens vegne. På vores tredje plade berører vi, at der bliver slået folk ihjel for vores skyld. Men jeg synes, at det er svært, og jeg har ikke lyst til at pege fingre ad hverken højre- eller venstrefløjen. Men okay, jeg må oppe mig.

Hvor meget tænker I i det kommercielle aspekt og i salgstal i forhold til det kunstneriske aspekt? Og hvor ser I Saybia om 10 år?

Søren: – Det er noget, vi hele tiden taler om i øveren. Vi kan sagtens skrive en popsang, men det er så kedeligt. Jeg bryder mig ikke om arbejdsprocessen og ånden i det. Måske går vi ned ad en vej med vores musik, som folk ikke kan følge, men vi kan stå 100 procent inde for det.

Søren, du har tidligere arbejdet med Nik & Jay. Kunne du forestille dig at samarbejde med andre unge kunstnere?

Søren: – Ja, men lige nu holder jeg en pause fra det. Det næste halve år kommer til at handle om en Bertolt Brecht-forestilling, hvor jeg oversætter hans "Svendborgdigte".

Hvad handler nummeret "Paralyzed" om?

Søren Huss: – Det rager ikke dig. Ej, hvad tænker du, den handler om?

Jeg har hørt den igennem rigtig mange gange, men jeg kan ikke kode den.

Søren: – Nej, det er en brist i min tekst.

Sætliste:

"Airplanes And Submarines"

"Down"

"The Day After Tomorrow"

"I Surrender"

"Black Hole"

Se en stor fotoserie fra aftenen her.

 



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA